Architektura
ARCHITEKTURA
Zabudowa plombowa w Warszawie

Zabudowa uzupełniająca. Czy plomby w Warszawie to dobra architektura?

  • Komentarze

Podoba wam się rozwiązanie plomby przy ul. Chmielnej 25 w Warszawie?

Podoba wam się rozwiązanie plomby przy ul. Chmielnej 25 w Warszawie?

Fot: Bulanda, Mucha – Architekci
  • Podoba wam się rozwiązanie plomby przy ul. Chmielnej 25 w Warszawie?
  • Pogięta fasada budynku Chmielnej 25 na pewno wyróżnia się z otoczenia
  • Budynki istniejące odbijają się w szklanej fasadzie Chmielnej 25
  • Dom Jabłkowskich to przykład zrealizowanej zabudowy uzupełniającej
  • Dom Jabłkowskich ma nawiązywac zwoją architekturą do otoczenia

Zabudowa uzupełniająca stanowi często dopełnienie istniejącego założenia urbanistycznego. Jest to trudne zadanie dla projektantów. Oto kilka przykładów warszawskich plomb. Uważacie, że dobrze się komponują z otoczeniem?

Zabudowa uzupełniająca, potocznie plomby, mają za zadanie utrzymywać układ kompozycyjny założenia urbanistycznego. Kwartały miejskie przez historyczne wydarzenia często uległy zniszczeniom i obecnie w miejscach, gdzie kiedyś istniały budynki dzisiaj mamy dziury. Dlatego miejsca te plombuje się. Architekci na podstawie analizy otoczenia i architektury muszą podjąć decyzję jaką plombę tu wstawić – nowoczesną czy nawiązującą charakterem do sąsiednich budynków.

Zabudowa plombowa w Warszawie

Jednym z przykładów zabudowy plombowej jest budynek biurowy przy ul. Chmielnej 25 w Warszawie. Biuro projektowe Bulanda, Mucha - Architekci zaprojektowało budynek uzupełniający pierzeję ulicy Chmielnej proponując nieco kontrastujące z otoczeniem rozwiązanie. Połamana, lustrzana fasada budynku na pewno ożywi zaniedbana ulicę. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w grudniu 2011 roku, a jej zakończenie przewiduje się w lipcu 2013. Obecnie trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku. Warto także dodać, że obiekt poza ciekawą architekturą ubiega się o certyfikat budownictwa zrównoważonego w systemie LEED Core & Shell na poziomie "Gold". Posiada już precrtyfikat w tej kategorii. Jest to o tyle ważne, że porusza aspekt nowoczesnego budownictwa proekologicznego, któe musi wkomponować sie w istniejące już otoczenie.   

>> Japończyc znaleźli sposób na budowanie na wąskich działkach!

Opinie na temat nowoczesnego projektu wśród zabytkowych kamienic stanowią duże pole do dyskusji wśród architektów i projektantów. A wy uważacie, że takie odważne rozwiązania są dobre w architekturze plombowej?

Za kolejny przykład może posłużyć projekt  Nowego Teatru Nowego na warszawskiej Woli. Puławska 39 to kolejny adres stanowiący lukę w biegnącej tu zabudowie. Spokojne i stonowane rozwiązanie na pewno jest elementem wprowadzającym pewne rozróżnienie w pierzei. Jednak z drugiej strony posiada architekturę elegancką i odpowiadająca funkcji, jaką obiekt ma spełniać. Projekt udowadnia możliwość realizacji pod tym adresem w pełni funkcjonalnego obiektu teatralnego, który oprócz uzupełnienia zabudowy ulicy Puławskiej stanowiłby także atrakcyjne zamkniecie perspektywy prostopadłej ul. Narbutta. 

Zrealizowany nie tak dawno Dom Jabłkowskich w Warszawie to także przykład zabudowy plombowej w stolicy. Przykład architektury, która chce nawiązać do istniejącej zabudowy, a jednocześnie wnieść do warszawskiego projektowania trochę nowoczesności.

Przykładów zabudowy uzupełniającej w Warszawie jest wiele. Są one dobrym miejscem dla pokazania się architektom, gdyż stworzenie takiego obiektu, który będzie tworzył harmonię z otoczeniem a jednocześnie będzie przykładem nowoczesnej architektury, jest niezwykle trudne.

przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Autor: Weronika Kwasiborska
Zdjęcia: Archiwum DTBJ SA, Bulanda, Mucha – Architekci, Marta Jabłkowska - archiwum własne
Data publikacji: 29.01.2013 11:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.