Architektura
ARCHITEKTURA

Zaha Hadid rzeźbi w drewnie

  • Komentarze

Centrum Kultury Azerskiej imienia Hejdara Alijewa, fot. Helene Binet

Centrum Kultury Azerskiej imienia Hejdara Alijewa, Baku, Azerbejżan. Architekturę wnętrz zaprojektowali architekci z biura Zaha Hadid Architects. Akustyką zajęły się firma Ikoor we współpracy z Mezzo Stüdyo Acoustic Consulting

Fot: Helene Binet, materiały prasowe AHEC

Centrum Hejdara Alijewa w Baku ze swoją współczesną architekturą to wizytówka Azerbejdżanu. Łatwo zauważyć, że bryłę zaprojektowało biuro stararchitektki Zahy Hadid. We wnętrzu sali koncertowej dominuje drewno

Bryła zawdzięcza nazwę Hejdarowi Alijewowi. W czasach sowieckich I sekretarz Komunistycznej Partii Azerbejdżanu, oficjalny Bohater Pracy Socjalistycznej; po upadku ZSRR prezydent kraju z ramienia – nomen omen -  Partii Nowego Azerbejdżanu. Zmarł w 2003 roku, ale wciąż cieszy się wśród rodaków wielką estymą. Patron budynku był może człowiekiem z dwóch epok, ale Centrum to klasyczny przykład współczesnej architektury projektowanej przez stararchitektów. Mogłoby powstać w dowolnym kraju, związek z kontekstem miejsca jest raczej luźny, ale budynkowi trudno odmówić efektownej bryły.

Centrum zaprojektowane zostało przez znane biuro Zaha Hadid Architects. Budowę zakończono w 2012 roku, od tego czasu budynek jest wizytówką Azerbejdżanu, jego sylwetkę można zobaczyć na znaczkach pocztowych, niezliczonych pamiątkach i w filmach pokazujących szybką modernizację miasta. Londyńskie Muzeum Designu przyznało Centrum Hejdara Alijewa nagrodę Projekt Roku 2014, utwierdzając dumę Azerów.

Socrealizm i s-f

Centrum Hejdara Alijewa na wielu fotografiach wygląda właśnie jak eksponat z muzeum designu. Starannie wykadrowane zdjęcia pokazują fantastyczne krzywizny budynku, zwykle na zielonym tle gigantycznego trawnika. Szerszy plan ujawnia kontrast między nowym budynkiem a jego otoczenie, Zaraz za szeroką ulicą zaczynają się blokowiska żywo przypominające mieszkalne dzielnice Moskwy. 

Architektura wnętrz

Sercem centrum jest sala koncertowa dla tysiąca słuchaczy. Zabiegi zastosowane dla poprawienia akustyki wnętrza dały także dobry efekt wizualny. Falujące linie pasują do bryły budynku, jak we wstędze Möbiusa łącząc wnętrze i zewnętrze obiektu w jedną całość. Odpowiednie oświetlenie podkreśla ich dynamiczny bieg. Fotografie tej architektury sprawiają wrażenie poruszonych – w sali niełatwo znaleźć linie proste, niekorzystne dla akustyki. Jasna kolorystyka wnętrza wynika z użytego materiału, czyli drewna białego dębu amerykańskiego.  Drewno nadaje bardziej kameralny charakter obszernej sali koncertowej.

Zobacz także - port lotniczy w Baku (też imienia Hejdara Alijewa) >>

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.