Władze metra muszą na kilkanaście dni wyłączyć z ruchu ważną stację metro Świętokrzyska. Stolice czekają poważne utrudnienia w ruchu. Wszystko przez rozbudowę II linii metra. A dokładniej przez skomplikowane przedsięwzięcie architektoniczno – budowlane związane z budową specjalnego łącznika pomiędzy stacjami I i II linii metra.
Od pracujących nad połączeniem obu linii metra inżynierów i architektów cała operacja będzie wymagała bardzo dużo uwagi i skupienia. Według planów ściany łącznika powrastaną w odległości tylko 70 cm od istniejącego tunelu I linii metra. Budowlańcy muszą wykonać potężny wykop sięgający 32 metrów w głąb. Potem w wykopie muszą powstać ważące wiele ton betonowe ściany łącznika. Z uwagi na niebezpieczeństwo związane z prowadzonymi pracami budowlanymi pociągi metra nie będą mogły jeździć w tunelu. Dlatego od środy Warszawiaków czeka komunikacja zastępcza.
Ale bez łącznika przy stacji metro Świętokrzyska nie da się uruchomić II linii metra. Jednak Warszawiacy, którzy będą musieli przez trzy tygodnie znosić niedogodności związane z paraliżem metra nie będą żałować. Bo II linia metra, łącząca Pragę z Wolą, nie tylko poprawi komunikację w stolicy, ale z pewnością będzie cieszyć oko swoją estetyką i kolorowym wyglądem. Zwłaszcza miłośników architektury i designu.
II linia metra barwna i kolorowa
Centralny odcinek II linii metra zaczyna się stacją Rondo Daszyńskiego i liczy siedem stacji. Kończy się przystankiem Dworzec Wileński. O wygląd stacji drugiej linii metra zadbał Wielobranżowy Projekt Koncepcyjny. Dzięki staraniom jego projektantów stacje metra będą pełne żywych, wyrazistych kolorów. Na przykład stacja Świętokrzyska będzie utrzymana w tonacji żółtej. Z kolei na Nowym Świecie będzie towarzyszył nam głęboki fiolet. Na Rondzie Daszyńskiego wysiądziemy w otoczeniu krwistej czerwieni.
Spośród całej siódemki najbardziej wyróżnia się stacja metro Stadion. Ten przystanek II linii metra będzie dwukondygnacyjny. Wysiadając z kolejki, będziemy mogli przespacerować się antresolą okalającą peron. Wzdłuż stacji architekci zaprojektowali ciąg specjalnych słupów spełniających rolę świetlików. Zwieńczenia słupów będą wystawać ponad powierzchnię ziemi. A światło z nich się wydobywające oświetli umieszczone na powierzchni drzewa.
>>>Fabryka Norblina. Zobacz jak wygląda połączenie starej ruiny z biurowcem
Kolory naziemnych zejść do każdej ze stacji II linii metra będą odpowiadały kolorom peronów ukrytych pod ziemią. Projektanci zastosowali proste i estetyczne połączenie szkła i metalu. Przepuszczające światło, barwne szkło, dodaje zejściom wrażenia przyjemnej lekkości. Dzięki lekkości tych projektów lżej będzie przeczekać te trzy tygodnie utrudnień na pierwszej linii metra.

-
Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej
-
Dwa betonowe szyby klatek schodowych dadzą podparcie stalowej konstrukcji nadwieszonej 13 metrów nad ziemią. Tam powstanie główna przestrzeń muzeum. - Prace przypominać będą nieco budowę mostu - oceniają projektanci gmachu Muzeum Kantora nad Wisłą. Muzeum ma być gotowe w przyszłym roku więcej
-
Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej
-
Operator stadionu ogłosił, jaka technologia zostanie użyta do naprawy niestabilnych schodów kaskadowych na Stadionie Narodowym. Ustalono też nowy termin oddania stadionu do użytku (29 listopada) i karę, jeśli wykonawca znów wykona fuszerkę: ćwierć miliarda złotych więcej

- ARCHITEKTURA: Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
- ARCHITEKTURA: Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą
- FORUM: Ciche rewolucje Jiříego Krohy
- ARCHITEKTURA: Gazeta.pl: Ćwierć miliarda kary za fuszerkę na Stadionie Narodowym
- ARCHITEKTURA: Adaptacja silosu na mieszkanie