Młodzi projektanci Hugon Kowalski, Adam Wierciński, Borys Wrzeszcz przygotowali nowatorską koncepcję wielopoziomowego parkingu dla Hong Kongu. Każdy, kto korzystał kiedyś z wielkiego parkingu wie, że ich problemem jest skomplikowana struktura, łatwo się w nich pogubić. Projektanci postanowili stworzyć wielopoziomowy parking z tylko dwiema drogami – jedną w górę i drugą w dół. Obie w formie przeplatających się spirali.
parking jak ulica
Punktem wyjścia do projektu parkingu była ulica. Droga, jako kawałek przestrzeni miejskiej z pasami ruchu, miejscami postojowymi, chodnikiem i kolejką miejską posłużyła jako element kształtujący formę budynku. Po prostu zawinięto ją w formę spirali, tworząc formę przypominającą ul bądź wielkie jajo. To droga prowadząca do góry, która służy parkującym. Po zaparkowaniu wystarczy wsiąść w kolejkę elektryczną, która jadąc po obwodzie zawiezie nas na dół, na poziom ulicy.
Wyjazd z wielopoziomowego garażu polega na wjechanie do wewnętrznej spirali – służącej jako droga zjazdowa. Rozbicie wjazdu i wyjazdu na dwie oddzielne drogi – dało w efekcie całkowicie bezkolizyjną komunikację samochodową. Obie spirale łączą się ze sobą co pół okrążenia.
parking jak ikona architektury
Struktura budynku tworzy formę wyróżniającą się na tle wieżowców Hong Kongu. Parking będzie mieć aż 100 metrów wysokości, ale to i tak sporo mniej niż okoliczna zabudowa. Jego oryginalny kształt może sprawić, że stanie się symbolem miejsca. Hong Kong może zyskać nową ikonę.
Kulisty kształt tworzy zamkniętą strukturę. Dwie betonowe spirale wzmocnione zostały stalową ramą wewnątrz budynku. Całość bazuje na wytrzymałej i zwartej kulistej konstrukcji.
Drugim obliczem obiektu jest jego wnętrze. Ogromna kopuła może być zaadoptowana na przeróżne sposoby. Na dwóch poziomach zawieszone zostały platformy, które mogą posłużyć za wielozadaniowe powierzchnie sceniczne.
Iluminacja obiektu jest zależna od jego użytkowników. Nocą światła samochodów i kolejki odbijają się w błyszczącym suficie. Cały budynek świeci jak chiński lampion.
Czy taki parking mógłby powstać w jakimś dużym polski mieście? U nas też coraz częściej pojawia się problem z zaparkowaniem. A dotychczas budowane wielopoziomowe parkingi to nijakie betonowe molochy. Jajo w Warszawie lub Wrocławiu?

-
Najdłuższy most na świecie, Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge (HZMB) powstał w Chinach. Przeprawa pobiła dotychczasowego rekordzistę – most Qingdao Haiwan Bridge, również z Chin, który łączy centrum miasta Qingdao z jego podmiejską dzielnicą Huangdao. Nowa przeprawa ma aż 55 km. więcej
-
Beton to materiał budowlany kojarzony z architekturą współczesną, bambus raczej ze skromnymi wiejskimi chatami. Badacze z Singapuru uważają, że warto je połączyć więcej
- Lastriko
-
Beton w architekturze wnętrz jeszcze niedawno kojarzył się z chłodnym minimalizmem. Tymczasem obecnie na rynku sporo jest dodatków w stylu pop, takich jak betonowe puzzle więcej
