„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Architektura
ARCHITEKTURA

Zaparkować w jaju. Zobacz jak Polacy projektują w Hong Kongu!

  • Komentarze

Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu

Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu zaprojektowali Hugon Kowalski, Adam Wierciński, Borys Wrzeszcz. To na razie tylko koncept, ale już wzbudził spore zainteresowanie

Fot: Kowalski/Wierciński/Wrzeszcz
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu
  • Wielopoziomowy parking dla Hong Kongu

Nowatorski parking wielopoziomowy wyglądający jak wielka spirala układająca się w kształt jaja – to praca konkursowa młodych projektantów z Polski wykonana dla Hong Kongu. Chińskie miasto szuka alternatywnych sposobów parkowania dla coraz większej liczby aut. Czy polski koncept Sky Street ma szansę na realizację?

Młodzi projektanci Hugon Kowalski, Adam Wierciński, Borys Wrzeszcz przygotowali nowatorską koncepcję wielopoziomowego parkingu dla Hong Kongu. Każdy, kto korzystał kiedyś z wielkiego parkingu wie, że ich problemem jest skomplikowana struktura, łatwo się w nich pogubić. Projektanci postanowili stworzyć wielopoziomowy parking z tylko dwiema drogami – jedną w górę i drugą w dół. Obie w formie przeplatających się spirali.

parking jak ulica

Punktem wyjścia do projektu parkingu była ulica. Droga, jako kawałek przestrzeni miejskiej z pasami ruchu, miejscami postojowymi, chodnikiem i kolejką miejską posłużyła jako element kształtujący formę budynku. Po prostu zawinięto ją w formę spirali, tworząc formę przypominającą ul bądź wielkie jajo. To droga prowadząca do góry, która służy parkującym. Po zaparkowaniu wystarczy wsiąść w kolejkę elektryczną, która jadąc po obwodzie zawiezie nas na dół, na poziom ulicy.

Wyjazd z wielopoziomowego garażu polega na wjechanie do wewnętrznej spirali – służącej jako droga zjazdowa. Rozbicie wjazdu i wyjazdu na dwie oddzielne drogi – dało w efekcie całkowicie bezkolizyjną komunikację samochodową. Obie spirale łączą się ze sobą co pół okrążenia.

parking jak ikona architektury

Struktura budynku tworzy formę wyróżniającą się na tle wieżowców Hong Kongu. Parking będzie mieć aż 100 metrów wysokości, ale to i tak sporo mniej niż okoliczna zabudowa. Jego oryginalny kształt może sprawić, że stanie się symbolem miejsca. Hong Kong może zyskać nową ikonę.

Kulisty kształt tworzy zamkniętą strukturę. Dwie betonowe spirale wzmocnione zostały stalową ramą wewnątrz budynku. Całość bazuje na wytrzymałej i zwartej kulistej konstrukcji.

Drugim obliczem obiektu jest jego wnętrze. Ogromna kopuła może być zaadoptowana na przeróżne sposoby. Na dwóch poziomach zawieszone zostały platformy, które mogą posłużyć za wielozadaniowe powierzchnie sceniczne.

Iluminacja obiektu jest zależna od jego użytkowników. Nocą światła samochodów i kolejki odbijają się w błyszczącym suficie. Cały budynek świeci jak chiński lampion.

Czy taki parking mógłby powstać w jakimś dużym polski mieście? U nas też coraz częściej pojawia się problem z zaparkowaniem. A dotychczas budowane wielopoziomowe parkingi to nijakie betonowe molochy. Jajo w Warszawie lub Wrocławiu?

przeczytaj rowniez
Autor: TM
Zdjęcia: Kowalski/Wierciński/Wrzeszcz
Data publikacji: 12.01.2012 16:09
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.