Dziennikarze „Gazety” poznali raport wykonywany na zlecenie Metra Warszawskiego, z którego wynika, że skutki awarii są bardzo poważne.
Na początku sierpnia doszło do zalania budowanej stacji Powiśle. Jak się okazało wyciek pochodził spod tunelu Wisłostrady. Wraz z wodą do wnętrza budowanej stacji zostało wpompowane kilka tysięcy metrów sześciennych gruntu. W ten sposób pod tunelem Wisłostrady powstała pustka, która zagraża konstrukcji tunelu.
Tunel Wisłostrady do rozbiórki?
Przyczyny awarii i sposoby na rozwiązanie problemu analizowały aż cztery zespoły ekspertów. W swoich raportach wskazują wiele przyczyn. - Jednak ich zdaniem odpowiedzialność ponosi przede wszystkim wykonawca II linii, konsorcjum AGP Metro. Okazuje się, że już pięć dni przed awarią inspektor nadzoru zwracał uwagę na wycieki znacznej ilości wody we wschodniej części stacji – pisze gazeta.pl.
Eksperci przyznają jednocześnie, że warunki geologiczne są w tym miejscu wyjątkowo trudne.
Tunel osiadł o 4 centymetry
Już miesiąc po awarii stwierdzono, że część tunelu Wisłostrady osiadł o 42 milimetry. Mimo wypełnienia pustki specjalną zawiesiną. Mimo to eksperci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w swoim raporcie wskazali, że "należy liczyć się z koniecznością naprawy lub wyburzenia i ponownego zbudowania tych segmentów, tzw. wanny tunelu Wisłostrady, które w wyniku wcześniejszych prac nie będą już zapewniały wymaganej szczelności".
Nieoficjalnie jednak urzędnicy mówią, że prawdopodobnie nie będzie konieczności rozbierania tunelu. - Prace zabezpieczeniowe idą zgodnie z planem. Tunelem Wisłostrady pojedziemy najpóźniej na przełomie grudnia i stycznia - mówi w rozmowie z „Gazetą” Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.

-
Warszawski Ursynów kojarzy się głównie z gęstą zabudową wielorodzinną wzdłuż linii metra. Architekci z pracowni 77 Studio Architektury zaprojektowali kameralne osiedle Quarta Apartamenty Ursynów więcej
-
Budowa drugiej linii warszawskiego metra ma zmienić prawobrzeżną Warszawę. Trwa nabór na warsztaty architektoniczne więcej
-
Paryskie metro jest częścią niezwykłego podziemnego świata. Dawne kamieniołomy zamienione w katakumby, poniemieckie bunkry z czasów drugiej wojny światowej, tajemniczy skarbiec francuskich rezerw złota, a także opuszczone stacje kolei podziemnej rozbudzają wyobraźnię mieszkańców i turystów. Wśród tych niezwykłych miejsc jest też stacja Arts et Métiers więcej
-
Czy najpiękniejsze stacje na świecie można znaleźć w Skandynawii? Wejście do sztokholmskiego metra jest jak zejście do kolorowej jaskini. I choć zdania co do wystroju stacji są podzielone – według niektórych dekoracje balansują na granicy kiczu – każdy musi przyznać, że twórcom nie zabrakło pomysłowości. Jedno jest pewne, tak nietypowego designu nie spotkamy w żadnym innym metrze świata więcej

- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy: apartamenty na Ursynowie
- ARCHITEKTURA: Współczesna architektura Warszawy: Bródno w wersji 2.0
- DESIGN: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Arts et Métiers w Paryżu
- DESIGN: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Solna centrum w Sztokholmie
- WNĘTRZA: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Toledo Art Station w Neapolu