Architektura
ARCHITEKTURA
Zmarła Joanna Chmielewska

Zmarła Joanna Chmielewska – znana pisarka, ale również architekt i współautorka Domu Chłopa w Warszawie

  • Komentarze

7 października, po cieżkiej chorobie zmarła Joanna Chmielewska

7 października, po cieżkiej chorobie zmarła Joanna Chmielewska

Fot: youtube.com

7 października br., w wieku 81 lat zmarła Joanna Chmielewska. Zasłynęła jako pisarka kryminałów, ale w jej życiu pojawił się także epizod, który związał ją ze światem architektury.

Joanna Chmielewska zmarła w Warszawie 7 października po ciężkiej chorobie. Niewiele osób wie, że okrzyknięta królową kryminału pisarka była przez krótki czas związana z architekturą. O tym architektonicznym epizodzie w życiu słynnej pisarki rzadko się wspomina. W dziedzinie architektury Joanna Chmielewska, a właściwie Irena Barbara Kuhn, zasłynęła przede wszystkim swoim współudziałem przy budowie Domu Chłopa w Warszawie, powstałego w latach 1957 - 1962.

Przeczytaj więcej o Domu Chłopa

Niewielu ludzi wie, że znana pisarka ukończyła studia architektoniczne na Wydziale Architektury na Politechnice Warszawskiej. Po studiach, uzyskując tytuł inżyniera architekta pracowała między innymi w Samodzielnej Pracowni Architektoniczno-Budowlanej "Blok", Energoprojekcie czy Biurze Projektów "Stolica".

Architektura inspirowała Joannę Chmielewską

Joanna Chmielewska zasłynęła z wydania niezliczonej liczby powieści, poradników, książek dla dzieci i młodzieży plus ośmiu tomów autobiografii. Z pisaniem związała się w 30. roku życia. Jednak tematyka z okresu kiedy to zawodowo zajmowała się architekturą, stała się inspiracją do napisania pierwszych powieści i tematem książek. Warto także wspomnieć, że przed wydaniem swojej pierwszej ksiązki „Klin”, Joanna Chmielewska zdobywała doświadczenie pisarskie w czasopiśmie „Kultura i Sztuka”, gdzie specjalizowała się przede wszystkim w tematyce architektury wnętrz.

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Autor: Weronika Kwasiborska
Zdjęcia: youtube.com
Data publikacji: 8.10.2013 12:40
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.