Architektura
ARCHITEKTURA

High-tech koło Stonehenge, czyli pawilony dla turystów

  • Komentarze

Znikające punkty

Projekt centrum obsługi turystycznej dla Giant’s Causeway, autorzy: Heneghan Peng Architects

Fot: Heneghan Peng Architects
  • Znikające punkty
  • Znikające punkty
  • Znikające punkty
  • Znikające punkty
  • Znikające punkty

W Wielkiej Brytanii jest 26 obiektów i obszarów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Większość z nich ma punkty obsługi turystycznej, jednak dwa najbardziej znane – Stonehenge w Anglii i Giant’s Causeway w Irlandii Północnej – czekają na nowe

Z inwestycjami trzeba zdążyć na londyńską olimpiadę w 2012 roku, kiedy na Wyspę ściągną z całego świata tłumy fanów sportu. Prace nad obydwoma obiektami trwają od lat, więc zbliżające się igrzyska są tylko impulsem do sfinalizowania realizacji. Bez względu na to, czy wyróżnione przez UNESCO miejsca i zabytki należą do kategorii kulturowej czy krajobrazowej, ich otoczenie powinno być chronione. W przypadku obszarów krajobrazowych restrykcje bywają wyjątkowo ostre – jakakolwiek negatywna zmiana w sąsiedztwie może spowodować wykreślenie z listy. Najważniejszym założeniem projektowym jest z reguły takie wpisanie punktu obsługi w otoczenie, aby nie konkurował wizualnie z chronionym zabytkiem. Dlatego centra turystyczne lokalizuje się w sporej odległości od cennych obszarów, najczęściej zapewniając dojazd do nich wahadłowymi autobusami.

 Znajdująca się na wybrzeżu Giant’s Causeway – Grobla Olbrzyma – to największa atrakcja turystyczna Irlandii Północnej: powstała w wyniku erupcji wulkanicznej formacja skalna składająca się z kilkudziesięciu tysięcy bazaltowych kolumn o przekroju sześciokąta. Kilka lat temu tamtejszy punkt obsługi turystów spalił się i został tymczasowo zastąpiony nowym, nie będącym w stanie obsłużyć coraz większej liczby gości (rocznie nawet do 900 000 osób). W 2005 roku ogłoszono konkurs architektoniczny, którego celem było wyłonienie najlepszej koncepcji nowego centrum. Podobnie jak w przypadku przeprowadzanego obecnie konkursu na Muzeum Historii Polski, przedsięwzięciu patronowała Międzynarodowa Unia Architektów (UIA). Wpłynęło ponad 200 prac, głównie spoza Wielkiej Brytanii.

przeczytaj rowniez
Źródło: „A-m” 08/2009
Autor: Monika Arczyńska
Zdjęcia: Heneghan Peng Architects
Data publikacji: 3.06.2011 14:28
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.