Architektura
ARCHITEKTURA

Zobacz najlepszy pawilon na świecie od Snøhetta

  • Komentarze

Pawilon projektu Snøhetta

Pawilon projektu Snøhetta, który stanął w surowym krajobrazie Norwegii, otrzymał tytuł najlepszego na świecie na World Architecture Festival 2011 w Barcelonie

Fot: zdjęcia dzięki uprzejmości pracowni Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta
  • Pawilon projektu Snøhetta

Purystyczny stalowo-drewniany prostopadłościan, który stanął w dziewiczym krajobrazie Norwegii otrzymał tytuł najlepszego pawilonu na świecie na ostatnim World Architecture Festival 2011 w Barcelonie. Niewielki budynek projektu uznanej norweskiej pracowni Snøhetta to połączenie najnowszych technologii z tradycyjnymi materiałami

Na zaproszenie norweskiej fundacji Wild Reindeer pracownia Snøhetta zaprojektowała obserwacyjny i informacyjny pawilon w Hjerkinn w Dovre.

Intrygujący budynek stanął w dziewiczym, górskim krajobrazie. Znajduje się na skraju Parku Narodowego Dovrefjell na wysokości 1250 metrów nad poziomem morza. Z budynku roztacza się niesamowity widok na jeden z najwyższych masywów górskich w Norwegii - Snøhetta (zbieżność nazwy góry z nazwą pracowni - przypadkowa).

architektura w krajobrazie

Norwegian Wild Reindeer Centre Pavilon jest połączeniem high-techu i tradycyjnej, wernakularnej architektury. Głównym celem jego powstania było stworzenie schronienia dla szkolnych grup i turystów, miejsca, gdzie przewodnicy górscy mogliby opowiadać o unikatowej faunie i florze oraz historii płaskowyżu góry Dovre.

Dovrefjell jest siedliskiem dzikich stad reniferów, piżmoszczurów, lisów arktycznych jak i całej masy endemicznych roślin. Długa historia okiełznania tego dzikiego zakątka zawiera w sobie zarówno podboje podróżników, jak i tradycje odbywania tam łowów, a nawet epizod z przemysłową aktywnością w postaci kilku kopalń. Każda z tych działalności odcisnęła piętno na tej ziemi.

Dzisiaj miejsce to przyciąga głównie turystów ze względu na piękno przyrody i krajobrazu. Dziki rejon obrósł także całą masa legend, mitów i opowieści, które są bardzo silne w norweskiej kulturze.

kontrastowy pawilon

Naturalny, kulturalny i mityczny krajobraz płaskowyżu był bardzo ważny dla architektów z biura Snøhetta, oparli na nim ideę formowania obiektu. Niewielki budynek o powierzchni zaledwie 75 metrów kwadratowych zbudowano na zasadzie kontrastu. Z zewnątrz tworzy go sztywna, geometryczna, prostopadłościenna forma. W środku jest miękki, organiczny, ciepły.

Obie te formy w pawilonie wyróżniono innym materiałem wykończeniowym. Zewnętrzną bryłę tworzą płyty z surowej, stalowej blachy, szorstkie w wyrazie i zimne. Dopełniają je szklane tafle panoramicznego okna.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Hala sportowa w Bieruniu

    Budynek hali powstał w wyniku rozpisanego przez gminę ogólnopolskiego konkursu architektonicznego więcej

  • Bez dogmatu

    Historia renowacji barokowych wnętrz wiejskiego kościoła w Czechach to kronika odważnych posunięć hierarchów, lokalnej administracji i upartych projektantów z praskiego studia Qubus Design. Mieszanka baroku z klasyką designu, a nawet aluzjami do islamu, nie jest czystą prowokacją, lecz manifestem kulturowej otwartości we wnętrzu, które służyć będzie nie tylko liturgii, ale i świeckim imprezom dla miejscowej, niekoniecznie katolickiej społeczności więcej

  • Miasto w fotografii
    Miasto w fotografii

    Globalizacja, postęp techniczny i rozwój ekonomii radykalnie zmieniły obraz miasta, które stało się już nie tylko naszym codziennym środowiskiem życia, ale również miejscem, gdzie przede wszystkim odbywa się spektakl konsumpcji więcej

Autor: TM
Zdjęcia: zdjęcia dzięki uprzejmości pracowni Snøhetta
Data publikacji: 7.11.2011 16:43
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.