Architektura
ARCHITEKTURA

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

  • Komentarze

Życie w architekturze 2000

Najlepszy budynek użytecznośći publicznej 1989 - 1999: BRE Bank SA, oddział w Bydgoszczy
Autorzy: BULANDA - MUCHA - ARCHITEKCI
Nagrodę przyznano za znalezienie najprostszego gestu wyrażającego najmocniej to, co jest wiecznym pragnieniem poszukującego. Kawałek miasta zniszczony przez czas uzyskuje przez to dzieło możliwość rozmowy z przeszłością dla przyszłości. Natura (rzeka) i kultura (budynki) odnawiają przerwany dialog. Bogata wieloskalowa praca uwzględniająca pejzaż, sąsiedztwo, symbolikę, właściwości użytych materiałów. Powstało miejsce wspólne, publiczne, scenografia dla życia i pracy.

Fot: Daniel Rumiancew
  • Życie w architekturze 2000
  • Życie w architekturze 2000
  • Życie w architekturze 2000

Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia.

Trzecia edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE została przeprowadzona w formule ogólnopolskiej. O tytuły najlepszych budynków wzniesionych w latach 1989-1999 ubiegały się obiekty z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Szczecina, Wrocławia i Warszawy. W każdym z miast konkurs odbywał się pod patronatem prezydenta miasta. Na przełomie listopada i grudnia 1999 roku rozstrzygnięto pierwszą część przedsięwzięcia — etap lokalny. Architekci i inwestorzy zgłaszali obiekty w trzech kategoriach: budynków użyteczności publicznej, budynków mieszkalnych wielorodzinnych i domów jednorodzinnych. Wyboru najlepszych dokonywały następnie profesjonalne komisje. W ich skład wchodzili członkowie kolegium sędziów SARP oraz przedstawiciele władz miasta. Mieszkańcy — a więc prawdziwi użytkownicy architektury — głosowali zaś w towarzyszącym konkursowi plebiscycie na Ulubieńców Miast.

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

  • Adaptacja silosu na mieszkanie

    Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa więcej

Źródło: "Architektura-Murator" 06/2000
Autor: red.
Zdjęcia: Wojciech Kryński, Hanna Długosz, Daniel Rumiancew
Data publikacji: 20.06.2011 11:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.