Konkurs jest organizowany przez redakcję „ARCHITEKTURY” od 1995 roku. Jego cel to przede wszystkim promocja dobrej, współczesnej architektury miejskiej. Próbujemy zainteresować tą tematyką również szerszy i nieprofesjonalny krąg odbiorców. Dwie pierwsze edycje dotyczyły warszawskich budynków zrealizowanych w latach 1989-1995 oraz 1996-1997. Po raz trzeci konkurs odbywał się już w formule ogólnopolskiej — wzięło w nim udział osiem miast, w tym Warszawa — jury oceniało budynki wzniesione w latach 1998-1999. W marcu 2000 roku w nowo powstałym warszawskim gmachu Centrum Giełdowego laureaci edycji ogólnopolskiej otrzymali nagrody z rąk premiera RP. Kontynuując dotychczasową tradycję nagradzania najlepszych stołecznych budynków co dwa lata, w kwietniu 2001 roku rozpisaliśmy konkurs Po raz czwarty. Tym razem dotyczył on obiektów zrealizowanych w granicach Warszawy w latach 2000-2001. Jak zwykle zgłaszane były one przez architektów i inwestorów.
W konkursie wzięło udział 207 budynków (wszystkie prace oraz nagrodzone realizacje można było oglądać podczas wystawy w SARP-ie od 10 do 15 stycznia). Profesjonalne jury oceniało obiekty w trzech kategoriach: budynków użyteczności publicznej, budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz domów jednorodzinnych. Do konkursu zgłoszono 106 budynków wielorodzinnych, 83 obiekty użyteczności publicznej i 18 domów jednorodzinnych. Do finału zakwalifikowało się 27 obiektów, które jury obejrzało i oceniło podczas dwudniowego objazdu. W kategorii budynków użyteczności publicznej i budynków wielorodzinnych przyznano po trzy nominacje do nagrody głównej. W kategorii domów jednorodzinnych nominowana była jedna realizacja. Tytuł Najlepszego Budynku Użyteczności Publicznej 2000-2001 otrzymał biurowiec Focus-Filtrowa autorstwa pracowni APA Kuryłowicz & Associates („A-m” 3/01). W kategorii budynków wielorodzinnych nagrodzono osiedle Winnica, zaprojek towane przez architektów Roberta Głowackiego (Budirem) i Adama Pacześniaka (Archada). Z kolei za najlepszy dom jednorodzinny uznano zespół mieszkaniowy Lasek, składający się z 16 budynków jednorodzinnych, biura MWH Architekci („A-m” 11/01). Statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka wręczył laureatom — architektom i inwestorom zwycięskich obiektów — prezydent Warszawy Paweł Piskorski. Dodatkowo spośród wszystkich zgłoszonych do konkursu realizacji jury nominowało cztery budynki do Dyplomu Ministra Kultury. Były to obiekty użyteczności publicznej o funkcji kulturalnej: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, siedziba Fundacji im. Stefana Batorego („A-m” 1/01), Szkoła Przymierza Rodzin oraz rozbudowa Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły
Technik Komputerowych („A-m” 7/01). Dyplom otrzymały Biblioteka UW oraz rozbudowa Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. Swoją nagrodę przyznał także główny sponsor konkursu firma Nemetschek. Dostali ją architekci z pracowni APA Kuryłowicz & Associates za budynek Focus-Filtrowa. W plebiscycie mieszkańców stolicy, organizowanym przez „Gazetę Stołeczną”, warszawiacy oddawali głosy na obiekty użyteczności publicznej, które zakwalifikowały się do finału konkursu. Ulubieńcem Warszawy 2000-2001 została siedziba firmy Avon Cosmetics Polska autorstwa biura APA Kurytowicz & Associates. Wszystkie nagrodzone oraz zakwalifikowane do finału budynki były prezentowane w numerze „ARCHITEKTURY” z marca 2002.
Jury wysoko oceniło poziom obiektów zgłoszonych do kon kursu. Przyznanie głównej nagrody w kategorii budynków użyteczności publicznej okazało się zadaniem bardzo trudnym, właśnie dlatego, że w ścisłym finale znalazły się trzy doskonałe warszawskie realizacje. Stolica jest postrzegana ostatnio jako miasto, gdzie powstaje coraz lepsza architektura. Dowodzi tego także rozstrzygnięty niedawno konkurs. Jednak wiele świetnych, ale pojedynczych budynków nie przezwycięży bałaganu w przestrzeni, będącego chorobą Warszawy. Do uroków stolicy i jej fascynującego „niezamierzonego chaosu” starał się przekonać zebranych na uroczystości rozstrzygnięcia konkursu przewodniczący jury Jan Pietrzak — polski architekt pracujący w Nowym Jorku. Pochwalił Warszawę między innymi za to, że ma ona ŻYCIE W ARCHITEKTURZE — przedsięwzięcie, które sprawia, iż architektura staje się wspólnym publicznym dobrem. W najbliższych latach organizować będziemy piątą ogólnopolską edycję konkursu. Tym razem planujemy objąć nim nie tylko poszczególne miasta, ale także cały obszar Polski.

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej
-
Adaptacja silosu na mieszkanie
Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa więcej
-
Hala sportowa w Bieruniu
Budynek hali powstał w wyniku rozpisanego przez gminę ogólnopolskiego konkursu architektonicznego więcej
