Wysoka konkurencyjność powoduje, że przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na zaproszenie do współpracy projektantów i wdrożenie produktów wyjątkowych, wyraźnie odróżniających się od innych. Własne wzory są najczęściej wykorzystywane przez producentów mebli, oświetlenia i oczywiście odzieży, gdzie istnieje długa tradycja współpracy z designerami. Coraz częściej po pomoc designerów sięgają także inne mniej oczywiste branże.
Design decyduje o konkurencyjności
W krajach zaawansowanych przemysłowo, design traktowany jest jako nieodłączny element innowacyjności produktowej oraz usługowej. Wychodząc z tego założenia Unia Europejska aktywnie wspiera rozwój wzornictwa w krajach członkowskich. Z europejskich funduszy skorzystało już wiele polskich firm, które postanowiły postawić na wszechstronny rozwój swoich produktów.
Wzornictwo przemysłowe to przyszłość dla firm walczących o swoją pozycję na coraz ciaśniejszym rynku. Cena dobrze zaprojektowanego produktu może być wyższa aż o 20 do 40 proc.. Ponadto firmy, które oceniają rolę designu jako kluczową dla swojej działalności, wprowadzają na rynek aż 4 razy więcej nowych produktów - mówi prof. Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych w krakowskiej ASP.
Wzornictwo to nie kopiowanie designu
Jak wskazują badania Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw (76 proc.) uważa rolę wzornictwa za kluczową bądź ważną oraz że będzie ona rosła w najbliższych latach. Niestety według tej samej analizy ponad połowa polskich przedsiębiorców modyfikuje jedynie cudze wzory uważając, że stosuje wzornictwo. Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przedsiębiorców oryginalnym designem swoich produktów powinno być czymś oczywistym.
Często jednak, w ramach źle pojętej oszczędności, polskie firmy nie korzystają z pomocy projektantów. Jest to strategiczny błąd, gdyż korzyści z takiej współpracy są niewspółmierne do poniesionych kosztów - mówi prof. Nuckowski. Niestety brak zainteresowania współpracą z wydziałami wzornictwa wśród naszych przedsiębiorców skutkuje tym, że wielu utalentowanych absolwentów wyjeżdża z kraju znajdując to zainteresowanie i zatrudnienie za granicą – dodaje.
Liderzy rynku stawiają na wzornictwo i design
Próbę przekonania firm do korzystania z usług projektantów podejmuje nie tylko Unia Europejska, ale też uczelnie, samorządy i instytucje propagujące innowacyjność, np. Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych. Powstają również lokalne inicjatywy, takie jak Kielecki Inkubator Technologiczny, który w swojej działalności postawił przede wszystkim na promocję designu oraz ułatwienie pierwszego kontaktu między artystami i biznesmenami.
Jednym z sukcesów kieleckiej instytucji jest doprowadzenie do spotkania między firmą Libet, producentem materiałów do aranżacji nawierzchni z artystą rzeźbiarzem Jerzym Dobrzańskim zaangażowanym miedzy innymi w aranżacje przestrzeni publicznej. Okazało się, że prace designera, który ma ogromne doświadczenie w projektowaniu nawierzchni, były dokładnie tym czego poszukiwała wrocławska firma. Z początkiem roku rozpoczęła się współpraca, na której efekty nie będzie trzeba długo czekać.