Design
DESIGN

Dobry design dla muzeów. Konkurs rozstrzygnięty

  • Komentarze

Publikacje Muzeum Sztuki w Łodzi

Muzeum Widzialne, nagrodzone publikacje Muzeum Sztuki w Łodzi

Fot: Poważne Studio, fot. materiały prasowe Muzeum Widzialne
  • Współczesny design w muzeum. W kategorii identyfikacja muzeum I nagrodę otrzymało Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu,
  • Wystawa Trasa M-Z, muzeum Narodowe w Warszawie, aranżacja wystawy
  • Muzeum Sztuki w Łodzi. Współczesny design publikacji, wyraziste kolory druków
  • Strona internetowa www.warsawrising.eu.
  • Muzeum Architektury we Wrocławiu, plan muzeum

Konkurs Muzeum Widzialne pokazuje zmiany zachodzące w polskim muzealnictwie. Budowa wizerunku staje się coraz bardziej profesjonalna

Ostatnie lata to gorący okres dla muzeów w Polsce. Powstają nowe budynki, zmienia się sposób aranżacji wystaw i samo pojmowanie zadań muzeów. Jedną ze zmian jest rosnące zainteresowanie identyfikacją wizualną. O ile w przypadku komercyjnej firmy dobre logo czy funkcjonalna strona internetowa uważane są od dawna za narzędzia pomocne w budowaniu marki, liczne instytucje publiczne długo nie przywiązywały do tych zagadnień wielkiej wagi. Oczywiście zawsze były pozytywne przykłady, ale dopiero w ciągu ostatnich kilku lat zmiany stały się powszechniejsze.

Przegląd Muzeum Widzialne służy prezentowaniu i promocji tych inicjatyw. Jak dotąd odbyły się dwie edycje. Graficy i zatrudniające ich instytucje mogły nadsyłać zgłoszenia w czterech kategoriach: identyfikacja muzeum, identyfikacja wystaw czasowych, wydawnictwa książkowe lub multimedialne, wreszcie grafika strony internetowej. Przegląd dotyczył raczej długofalowych inicjatyw, niż pojedynczych wydarzeń. Stąd w pierwszej kategorii jury brało pod uwagę logo, system informacji wewnątrz i na zewnątrz muzeum, projekty druków firmowych, informacyjnych, publikacji edukacyjnych. Z kolei w kategorii „publikacje” oceniane były serie wydawnicze lub grupa publikacji wydanych nakładem muzeum.
Tegoroczna, druga edycja przeglądu Muzeum Widzialne rozstrzygnięta została z końcem listopada 2015. W jej ramach oceniane były projekty wdrożone w latach 2014–2015.

W kategorii identyfikacja muzeum I nagrodę otrzymało Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu, zaś II Muzeum Architektury we Wrocławiu (więcej o nagrodzonej pracy>>).

W kategorii identyfikacja wystaw czasowych I nagroda trafiła do pracowni SUPER SUPER za identyfikację wystawy „Trasa M-Z” w Muzeum Narodowym w Warszawie. W uzasadnieniu werdyktu jury podkreśliło prostotę rozwiązania, zharmonizowanie grafiki i projektu ekspozycji, a także wykorzystanie elementów interaktywnych, takich jak aplikacja AR (Augmented Reality – rozszerzona rzeczywistość).

I nagroda w kategorii wydawnictwa książkowe lub multimedialne trafiła do pracowni Poważne Studio (Alicja Kobza, Małgorzata Frąckiewicz, Tomek Głowacki) za publikację Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia.
Zwycięzcą w czwartej konkursowej kategorii, czyli grafika strony internetowej okazało się  BrightMedia. Nagroda przyznana została za stronę internetową www.warsawrising.eu. Stronę przygotowano w związku z wydarzeniem organizowanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego wraz z berlińskim Centrum Topografia Terroru.



przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Poważne Studio, fot. materiały prasowe Muzeum Widzialne, Proj. Marcin Usarek, materiały prasowe Muzeum Widzialne, Super Super, materiały prasowe Muzeum Widzialne, Bright Media, materiały prasowe Muzeum Widzialne, Muzeum Architektury we Wrocławiu, materiały prasowe
Data publikacji: 7.12.2015 15:58
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.