Design
DESIGN

Kolorowe neony wracają na Dworzec Centralny. Czeka nas renesans neonów!

  • Komentarze

Dworzec Centralny neony

Odremontowana hala główna Dworca Centralnego w Warszawie na nowo rozświetlona przez neony. Wzory napisów neonów powstały w pracowni Towarzystwa Projektowego

Fot: www.rynek-kolejowy.pl
  • Dworzec Centralny neony
  • Dworzec Centralny neon
  • Dworzec Centralny neon
  • Dworzec Centralny neon
  • Dworzec Centralny neon
  • Dworzec Centralny neon

Jeszcze dotychczas neony wydawały się zapomnianym elementem krajobrazu naszych miast. Świetlne reklamy znikały jedna po drugiej. Także przebudowywane polskie dworce traciły je masowo. Jednak ostatnie inicjatywy, w tym budowa galerii odratowanych neonów w Katowicach, dają iskierkę nadziei. Modernizowany Dworzec Centralny w Warszawie to kolejna jaskółka renesansu neonów!

Wydawało się, że neony w dobie telebimów i billboardów wylądują na śmietniku historii. Jednak ich niebywały urok i wysokie walory, często artystyczne, powodują, że wciąż cieszą się uznaniem. Niedawno w Warszawie na nowo zaświecił neon w kształcie globusa nad budynkiem Orbisu w Alejach Jerozolimskich, to jedna z ikon powojennego dizajnu. W Katowicach władze miasta planują utworzyć Ogród Światła – zewnętrzną galerię prezentującą uratowane i odrestaurowane neony z całego regionu.

Także polskie koleje pogodziły się z neonami. Prawdziwym królestwem świetlnych reklam staje się odremontowana hala główna Dworca Centralnego w Warszawie. Neony zawisły na nowych, rzeźbiarskich szklanych pawilonach handlowo-usługowych.

Neony nie reklamują żadnej marki, informują o funkcji danego pawilonu – że mieści kiosk, kawiarnie bądź kwiaciarnię. Ich powrót na dworzec to zasługa projektantów modernizacji Centralnego – warszawskiej pracowni Towarzystwo Projektowe.

Dworzec Centralny jest dobrym przykładem architektury modernistycznej lat 70. W tym czasie neony były szeroko rozpowszechnionym elementem naszych miast. Wielu europejskich historyków dizajnu dostrzegało w nich typowo polski sposób wprowadzania grafiki do przestrzeni publicznej. Dążąc do zachowania architektury Dworca Centralnego i przypomnienia tamtej atmosfery, chcieliśmy uzupełnić wnętrze neonami, tak odmiennymi w swojej estetyce i funkcji od dzisiejszych reklam kasetonowych – wyjaśnia Grzegorz Niwiński z Towarzystwa Projektowego.

Wzory napisów, nawiązujące do dawnych reklam neonowych, powstały w pracowni Towarzystwa Projektowego. – Dzisiejsze reklamy eksponują na ogół logo firmy, a nie usługę lub towar, które są dostępne w danym punkcie sprzedaży. Neony to nostalgiczne przypomnienie czasów kiedy marketing outdorowy w dzisiejszym rozumieniu nie był konieczny – mówi Niwiński.

W holu głównym pojawiły się już neony o treści Cafe Poczekalnia, Kwiaty, Upominki, Cafe, Prasa, 2012 z motywem piłki oraz Service Point. – Planowaliśmy jeszcze neon Bar Centralny, ale nie wiadomo czy powstanie. Lokal na antresoli wschodniej wynajmować będzie Mc Donald’s. Oni mają ostre wymogi korporacyjne, jeśli chodzi o szyldy. Będziemy o to walczyć – przekonuje Grzegorz Niwiński.

Neony rozświetliły także fasady odnowionego dworca. Zachowane i odrestaurowane zostały oryginalne neony WARSZAWA CENTRALNA. Udało się je uratować, choć są niezgodne z nową identyfikacją wizualną PKP.

przeczytaj rowniez
Zdjęcia: www.rynek-kolejowy.pl
Data publikacji: 10.08.2011 10:58
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.