Design
DESIGN

Modne śmieci: upcykling w modzie i dizajnie

  • Komentarze

Modne śmieci

Upcykling. Siedzisko ze starego telewizora

Fot: Freestyle The New Architecture and Design from Los Angeles
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci
  • Modne śmieci

Z każdej strony otacza nas powtarzalność, komercja, banał i masówka, dlatego moda na upcykling to nie tylko śmieci zalewające nasze szafy i wnętrza, ale zabawa pobudzająca kreatywność i okazja do stworzenia własnego, wyjątkowego stylu, bycia trendy... i eko. Pokazujemy czym jest moda na upcykling i przedstawiamy projekty od polskich i zagranicznych dizajnerów

Recykling czy upcykling?

Był już recykling, ale nowy trend to upcykling. O co chodzi? Upcykling to przedmioty wysokiej jakości, które zostały uzyskane z surowców niskiej jakości, oczywiście pochodzących z recyklingu, czyli tym razem nie nowe życie rzeczy (recykling), ale lepsze życie rzeczy.

Upcykling zaczyna się na zagraconych strychach i w zakurzonych piwnicach. W każdym przedmiocie drzemie potencjał, każdy ma swoją historię. W upcyklingu chodzi o tworzenie nowych przedmiotów z wykorzystaniem starych. O nadawanie im nowego znaczenia i innej, często zaskakującej funkcji. Upcykling to przede wszystkim pomysł - ze zużytych torebek po herbacie powstaje abażur lampy, a stare książki telefoniczne stają się meblami. 

Modna idea wzięła się z tego, że dla dużej części produktów recykling to obniżenie jakości (najlepszym przykładem jest tutaj papier). Natomiast produkt z upcyklingu to produkt, który został wyprodukowany z surowców pochodzących z recyklingu, ale jest wysokogatunkowy.

Upcykling w modzie

Najwięcej przykładów aktywności upcyklingowych dotyczy mody i dizajnu. Marka Patagonia to jeden z pierwszych producentów odzieży masowej, który już w 1993 r. zainteresował się upcyklingiem i wypuścił na rynek marynarki z tkaniny wyprodukowanej z plastikowych butelek z recyklingu. Także dziś firma zachęca swoich klientów do przynoszenia zużytych ubrań marki Patagonia do firmowych sklepów i przerabia je na surowiec do produkcji nowych kolekcji w ramach programu recyklingowego.

Upcykling w nowoczesnym dizajnie

Idea upcyklingu szybko znalazła dla siebie przestrzeń także w dizajnie i stała się trendem. Od lat pojawia się w projektach światowych dizajnerów m. in. u Komplot Design, Martino Gamper, Maarten Baas czy 5.5 designers.

Przykładów upcyklingu możemy też śmiało szukać na naszym polskim podwórku np.: lampa Bannerina od Katarzyny Okińczyc (2008 r.) wyprodukowana ze zużytych banerów reklamowych, Floppy Disk Lamp projektu +OYOporcelana od Studia Mysikrólikabażur Guma balonowa od studia DBWT itd.

Pierwszą polską firmą, która masowo realizuje idee upcyklingu, jest Ho::lo. Została założona w 2004 roku przez Tomasza Kopyłowskiego (plastyka, grafika, DJa, przyjaciela środowiska) i Anię Kamińską (ekonomistkę), którzy twierdzą, że najważniejszą ideą, jaką chcą przekazać jest oryginalna wartość toreb od ho::lo - od projektu, wykorzystania materiału  po manifest użytkowników wobec degradacji środowiska.

 

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: F5 Trend Book
Autor: Redakcja
Zdjęcia: Pink Pug Design, Freestyle The New Architecture and Design from Los Angeles, zycierzeczy.pl, trendsnow.net, stilsucht.de, niemasówka, designboom.com, oyo.com.pl, dbwt.com.pl
Data publikacji: 22.08.2011 15:31
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.