Wnętrza pierwszych stacji paryskiego metra miały surowy wystrój. Zaokrąglone ściany i sufity wykładane były białymi kafelkami (jak np. dzisiejsze wnętrze stacji Solférino), mroczne przestrzenie oświetlano tylko słabiutkim światłem elektrycznym. Dopiero kilkanaście lat od otwarcia pierwszej linii na nowopowstających stacjach zaczęto układać z kafelków kolorowe wzory, dodawać elementy czysto dekoracyjne, ozdabiać ściany plakatami reklamowymi. Wiele z tych plakatów odkryto, a później niestety zniszczono, przy okazji ostatniej modernizacji prowadzonej w 2008 roku.
Stacja Arts et Métiers powstała już w 1904 roku jako przystanek na pierwszej paryskiej linii metra, a w 1935 roku została rozbudowana, by móc obsługiwać więcej połączeń (dziś przejeżdżają tamtędy pociągi linii nr 3 i 11). Położona tuż obok jednego z najstarszych muzeów Paryża, Museé des Arts et Metiers, od niego wzięła swoją nazwę.
Kiedy w 1994 roku jej renowację powierzono znanemu belgijskiemu twórcy komiksów decyzja wydawać musiała się nieco ryzykowna. Jak się jednak okazało, był to dobry wybór. Rysownik i architekt François Schuiten, współautor ukazującej się od 1983 roku serii „Mroczne miasta” („Les Cités obscures”, scenariusz: Benoît Peeters), stworzył dość skromne, lecz niebanalne wnętrze.
Fantastyczny świat paryskiego metra
Stacja Arts et Métiers oferuje nie tylko ciekawy design, lecz także nostalgiczną podróż w świat dziecięcej wyobraźni. Wystrój inspirowany jest książkami Juliusza Verne’a – to hołd złożony jego twórczości. Stacja szczególnie spodoba się miłośnikom „Dwudziestu tysięcy mil podwodnej żeglugi”, bo przenosi podróżujących metrem do wnętrza statku podwodnego.
Zaokrąglone ściany wyłożone są miedzią, a z sufitu wystają wielkie koła zębate. Za małymi okrągłymi „okienkami” widać najróżniejsze fantastyczne krajobrazy: a to dziwnie staroświecki statek kosmiczny dryfujący wśród gwiazd i planet, a to unoszącą się nad spokojnym morzem maszynę latającą. Ta niecodzienna galeria ukazuje świat istniejący tylko w wyobraźni.
Ważną rolę odgrywa oświetlenie – długie cienkie żarówki ciągną się wzdłuż peronu, światło odbija się w miedzianych ścianach. Charakterystyczna jest też dbałość o szczegóły – nawet kosze na śmieci są w kolorze miedzi.
- 1
- 2

-
Warszawski Ursynów kojarzy się głównie z gęstą zabudową wielorodzinną wzdłuż linii metra. Architekci z pracowni 77 Studio Architektury zaprojektowali kameralne osiedle Quarta Apartamenty Ursynów więcej
-
Budowa drugiej linii warszawskiego metra ma zmienić prawobrzeżną Warszawę. Trwa nabór na warsztaty architektoniczne więcej
-
Czy Glasgow ma coś do zaoferowania miłośnikom architektury? Tak, i to niemało. Od niepowtarzalnego Mackintosha po projekty stararchitektów. I choć trzeba uważać, by nie utonąć w architektoniczno-urbanistycznym chaosie, warto zaryzykować pamiętając, że miejsce Glasgow w historii architektury jest wśród tych, którzy nie bali się eksperymentować więcej
-
Warszawa czeka na otwarcie II linii metra. Czy któraś z jej stacji znajdzie się wśród najpiękniejszych na świecie tak jak stacja I linii Plac Wilsona, która została doceniona przez dziennikarzy brytyjskiego dziennika The Guardian, a także amerykańskiej sieci informacyjnej CNN? W przygotowanych przez nich rankingach Plac Wilsona znalazł się obok tak znanych stacji jak nowojorska Fulton center czy neapolitańska Toledo więcej

- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy: apartamenty na Ursynowie
- ARCHITEKTURA: Współczesna architektura Warszawy: Bródno w wersji 2.0
- ARCHITEKTURA: Co zobaczyć w Glasgow? Przewodnik architektoniczny
- DESIGN: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Plac Wilsona w Warszawie
- DESIGN: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Solna centrum w Sztokholmie