Który z trendów projektowania przestrzeni biurowych jest według Pana szczególnie warty uwagi?
Coraz większą uwagę poświęca się zorganizowaniu biura otwartego i przyjaznego użytkownikom, które będzie wspomagało ich pracę. Przyjazny open space ma na celu polepszenie funkcjonowania biura, integrację pracowników, podniesienie komfortu pracy oraz możliwość szybkiego wprowadzania zmian organizacyjnych w warunkach dynamicznego rynku. O sukcesie projektu nowoczesnego biura decyduje odpowiednie zaaranżowanie oraz wyposażenie powierzchni typu open space, team work, powierzchni integracyjnych, stanowisk pracowniczych typu hot desk, share dask, zorganizowanie przestrzeni do spotkań dla niewielkich zespołów oraz miejsc do pracy cichej, w których możemy się skoncentrować.
Czy jakieś wyzwania biurowe wciąż pozostają bez odpowiedzi w postaci odpowiednich rozwiązań?
Ogólnie rynek mebli biurowych dobrze radzi sobie z wyzwaniami. Jednym z nich jest bardzo szybko rozwijająca się technologia urządzeń mobilnych oraz sprzętu komputerowego, która dając coraz to nowe możliwości, wpływa na nasz sposób pracy i codzienne funkcjonowanie. Co za tym idzie, zmienia się zapotrzebowanie na rodzaj mebli, ich wymiary, kształty oraz funkcjonalność. Dodajmy do tego rozwijające się nowe technologie produkcyjne i otrzymujemy niekończący się proces kreowania nowych rozwiązań meblowych, funkcjonalno-materiałowych, dzięki czemu co dwa lata na targach ORGATEC obserwujemy wiele ciekawych wdrożeń.
Czego spodziewa się Pan po tegorocznych targach ORGATEC?
Będziemy mieli wiele nowych rozwiązań dla modularnych salek spotkań, „budek telefonicznych”, mebli akustycznych, wzornictwa nawiązującego do mebli domowych oraz przykładów sof i foteli z sektora mebli domowych lub hospitality, ponieważ właśnie ta estetyka jest coraz bardziej poszukiwana w nowoczesnych biurach.
Podczas targów Grupa Nowy Styl zaprezentowała na stoisku Pana dwa nowe systemy meblowe. Co je wyróżnia i jak wpisują się w potrzeby nowoczesnego biura?
Tauko to system krzeseł i stolików wyróżniający się zastosowaniem charakterystycznej drewnianej nogi. Powstała w ten sposób kolekcja wywodząca się z nogi drewnianej, ale oferująca również inne rozwiązania w oparciu o nogi metalowe oraz krzesła, taborety i stoliki o bardzo bogatej kolorystyce, wykończeniach i funkcjonalności.
Z kolei Tapa to modularna pufa będąca designerskim akcentem, która daje szerokie możliwości modularnego ustawiania. Bardzo ważnym elementem projektu, oprócz funkcji, jest połączona z nią forma. Takie podejście w moim przekonaniu powoduje zwiększenie szans na to, że dany produkt stanie się tzw. „long sallerem”, czyli będzie się sprzedawać przez wiele lat, niezależnie od szybko zmieniających się trendów.
System Hexa, który wcześniej zaprojektował Pan dla Grupy Nowy Styl, składa się z modułów, które można było łączyć w rozmaite zestawienia. Dawanie wyboru użytkownikom jest kluczowe w Pana projektach?
Modularność to w moim odczuciu cecha bardzo przyjazna użytkownikom, daje to lepsze możliwości wykorzystywania produktów dla nowych często nie dających się przewidzieć potrzeb, poprawia ona funkcjonalność produktu. Bardzo wiele swoich prac opieram na modularności. Mam na myśli nie tylko projekty mebli, ale też tapet, paneli ściennych, wykładziny dywanowej czy podwieszonych sufitów, które również wywodzą się z analizy modularności. Dwa moje ostanie modularne projekty wykończeń ścian oraz podłóg zdobyły w tym roku nagrody Red Dot. Uważam modularność za ważny aspekt projektowania, który przy odpowiednim podejściu może zwiększyć sukces danego produktu.
Jaki był Pana zamysł przy tworzeniu systemu Tapa?
Chciałem zaprojektować modularny system siedzisk, który na pierwszy rzut oka nie wygląda jak typowy mebel biurowy, ale raczej jak architektoniczna bryła lub rzeźba. Tapa to czteropoziomowa pufa, którą można nazwać układanką opartą o geometryczną modularność. Jej podstawa ma kształt organicznego rombu złożonego z czterech okręgów. Aby było ciekawiej, kolejne poziomy można przesuwać i nakładać na sąsiednie pufy. Obracanie elementów powoduje powstanie bardzo ciekawych układów, zwłaszcza w zestawieniu kilku lub kilkunastu puf. W przypadku zastosowania kilku kolorów uzyskujemy dodatkowo artystyczny kolaż przenikających się kształtów i barw. Moduły obite są wełnianą tapicerką, która bardzo ładnie układa się na zaokrągleniach i miękko załamuje światło, dodając pufie przytulności.
Inspiracją było moje ogólne zamiłowanie do tworzenia obiektów wzornictwa przemysłowego opartego o matematyczną analizę modularności oraz form geometrycznych.
Z kolei krzesło Tauko nawiązuje do stylistyki lat 50. i 60. Jaki efekt chciał Pan osiągnąć?
Ocieplenie wizerunku biura, nadanie meblom biurowym domowej lub klubowej przytulności jest kluczowym wyzwaniem dla wielu nowych projektów. Uważam, że stylistyka home office i hospitality przetłumaczona na coporate office to jeden z kluczowych kierunków na przyszłość.
Często następuje to poprzez powrót do rozwiązań klasycznych, czyli zastosowanie rozwiązań materiałowych z lat 50. i 60., kiedy to właśnie wzornictwo meblowe często łączyło ze sobą sklejkę z litym drewnem i miękkimi obiciami tapicerskimi.
Dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań materiałowych i produktowych dla nóg, podłokietników oraz wykończeń, udało nam się stworzyć kolekcję o bardzo zróżnicowanej funkcjonalności. Tauko to krzesła konferencyjne, gościnne, fotele z kubełkowymi podłokietnikami, krzesła klubowe, do restauracji i kantyn lub pokojów hotelowych i rezydencji, to również seria zróżnicowanych wysokościowo i stylistycznie taboretów barowych. Kolekcja oferuje nogi drewniane lub stalowe, sztaplowane lub obrotowe, na stopkach lub w wersji nóg drucianych nadających produktom minimalistyczny skandynawski charakter. To bardzo rozbudowana linka krzeseł umożliwiająca dobranie estetyki i funkcjonalności do niemalże każdego projektu.
Jak wypracowywał Pan kształt krzesła, które mimo że jest wykonane z twardego materiału, zapewnia wysoki komfort?
W ubiegłych latach zaprojektowałem wiele krzeseł, jednak głównie w oparciu o formy wtryskowe.
Projektowanie krzesła sklejkowego okazało się wyzwaniem z uwagi na prężenie sklejki oraz konieczność dostosowania projektu do właściwości materiału. Zastosowanie klasycznego otworu oraz przecięcia rozprężającego pomogło stworzyć organiczne i komfortowe krzesło oparte o standardową technologię wyginania sklejki. Pierwsze modele Tauko wycinałem z papieru i tektury. Następnie po uzyskaniu zadowalającego efektu papierowe modele zostały zmienione w pliki 3D i wydrukowane na drukarce 3D. Prototypowanie w połączeniu z udoskonalaniem ergonomii krzesła umożliwiło powstanie finalnego produktu. W czasie prototypowania w paru miejscach korekta geometrii wyginania sklejki o kilkanaście milimetrów decydowała o znacznym polepszeniu komfortu i dostosowaniu projektu do technologii produkcji.
Jak wykończone są meble Tauko?
Podstawowe wykończenie kubełka to sklejka oparta o naturalne kolory i wzory znanych gatunków drewna, gdzie widoczne usłojenie forniru w bardzo ciekawy zmienny sposób układa się na wygiętej geometrii krzesła. Do fornirów naturalnych dodałem opcję ich wybarwiania w kilkunastu pastelowych kolorach, tak aby zachować delikatny wizerunek naturalnego usłojenia. Kolory wybarwiania sklejki zdefiniowałem tak, jak bym chciał namalować obraz składający się z wielu barw współgrających ze sobą, w których żadna nie jest dominantą. Nogi drewniane Tauko mogą być wykonane w kolorystyce wybarwień sklejki. Kubełek Tauko to również wersje tapicerowane dostępne w wielu kolorach z zastosowaniem designerskiego pikowania. Wersje nóg stalowych oferują bogatą gamę kolorystyczną opartą o lakierowanie proszkowe lub chromowanie.
Często stosuje Pan też intensywne kolory. Na ile są one pożądane w biurze?
To zależy od rodzaju biura, od tego czym korporacja się zajmuje, a także od tego, o jakiej części biura mówimy. W wielu firmach z branży FMCG [produkty szybkozbywalne - red.] często poszukiwane są intensywniejsze barwy, nawiązujące do oferowanych produktów. Kolory te mogą dominować, zaczynając już od powierzchni recepcyjnej. W instytucjach finansowych, w kancelariach prawniczych kolory intensywne to przeważnie niewielkie akcenty tapicerek krzeseł, ekranów akustycznych lub siedzisk w kantynach i powierzchniach integracyjnych. Odpowiednio dobrane i zestawione intensywne kolory mogą bardzo uatrakcyjnić biuro. Zwróćmy jednak uwagę na alternatywne rozwiązania, czyli wnętrza mono chromatyczne oparte o wiele rodzajów odcieni koloru stalowo-szarego. Mam na myśli różnicowanie parametrów układania się światła pomiędzy materiałami, które światło odbijają lub pochłaniają. Powstają w ten sposób wnętrza hi-tech oparte o wizualny kontrast pomiędzy szkłem, stalą, elementami matowymi i błyszczącymi, neutralnym kolorem białym oraz szarymi i czarnymi tapicerkami.
Jak wyglądało najdziwniejsze lub najciekawsze biuro, jakie kiedykolwiek Pan widział? Co było w nim szczególnego?
Jest bardzo wiele przykładów kreatywnego podejścia do projektowania biur, zaczynając od znanych projektów Google, kończąc na wybranych projektach agencji reklamowych, gdzie stosowane są zaskakujące zestawienia mebli wykonanych na zamówienie jako fragmenty kontenerów, samochodów kabin windowych itd.
Chciałem jednak zwrócić uwagę na nasz projekt sprzed paru lat, jako że zastosowane rozwiązanie było inne od tego, co zazwyczaj obserwujemy. Wnętrze biura prasowego wydawnictwa Interni w Mediolanie powstało w oparciu o mój pomysł na grafikę 3D oraz w oparciu o zastosowanie tej grafiki do jak największej ilości wykończeń. Trójwymiarowa grafika została eksperymentalnie wdrożona jako wzór wykładziny dywanowej, wzory tapicerek oraz tapet ściennych. Dodatkowo wnętrza zostały wzbogacone projekcją mappingu na kopulastych sufitach o sześciometrowej wysokości. Od czasu do czasu projekcja ta przedstawiała animację grafiki 3D spacerującej po suficie, co nadawało całości wnętrz surrealistyczny charakter. Podczas targów Salone del Mobile 2013 biuro to zostało odwiedzone przez kilkadziesiąt tysięcy osób. Warto przypomnieć że Grupa Nowy Styl była jednym z uczestników tego przedsięwzięcia.
www.NowyStylGroup.com #MakeYourSpace

-
Psychodeliczna fototapeta, pełne energii wzory. W salonie prasowym targów designu działał Przemysław Mac Stopa, laureat Red Dot Awards 2015 więcej