Design
DESIGN

Świecąca ścieżka rowerowa. Nowe technologie

  • Komentarze

Świecąca ścieżka rowerowa w Polsce

Jak wyglądałby pejzaż, gdyby ścieżki rowerowe wzdłuż dróg świeciły? Kolor niebieski to tylko jedna z opcji, luminofory mogą emitować także światło o innej barwie. Na zdjęciu eksperymentalna ściezka rowerowa koło Lidzbarka Warmińskiego

Fot: Strabag, materiały prasowe

Najpierw rowerzyści marzyli o jakichkolwiek ściezkach rowerowych, później o asfaltowej nawierzchni. Przyszedł czas na świecące ścieżki


Co prawda przejazd przez typowe polskie miasto wciąż może się okazać przygodą z pogranicza sportów ekstremalnych, ale w ciągu kilkunastu lat doszło do cichej rewolucji. Rower stał się normalnym środkiem transportu, a potrzeba ścieżek rowerowych oczywistością. Standardem są obecnie ściezki z betonowej kostki, krytykowane nieco przez użytkowników rowerów szosowych i rolkarzy. Do niedawna ideałem wydawał się gładki pas asfaltu. Tymczasem okazuje się, że od ścieżki można oczekiwac czegoś więcej. Na przykład, żeby świeciła.

Odcinek takiego szlaku powstał w 2016 roku w w pobliżu Lidzbarka Warmińskiego, na szlaku prowadzącym nad Jezioro Wielochowskie. Świecąca ścieżka nie jest długa, ma raptem sto metrów, ale nocą robi wrażenie scenografii z filmu s-f.  Pas świecącego niepokojąco błękitu przypomina (kinowe) efekty towarzyszące katastrofom nuklearnym. Ze ścieżki rzeczywiście wydziela się promieniowanie, ale całkiem niewinne. To specjalne kruszywo oddaje energię świetlną pochłoniętą w ciągu dnia. Zgodnie z dekaracjami pomysłodawców, luminofory mogą świecić nawet przez dziesięć godzin, stopniowo tracąć intensywność. To więcej, niż trwa letnia czy wczesnojesienna noc. Rozwiązanie może się więc sprawdzić w gorącym sezonie rowerowym, a zimą nieco rozjaśni wieczór.
Ścieżka nie wymaga dodatkowego zasilania, a luminofory są według producenta bezpieczne dla środowiska naturalnego. Ideał? Prawie. Koszt nawierzchni jest wyższy od standardowego, a sama technologia jest jeszcze na etapie testów. Testując kolejne warianty produktu, badacze starali się obniżyć cenę, a równocześnie poprawić trwałość produktu. Może jednak za kilka lat takie ścieżki powstaną przynajmniej w niektórych miejscach, tam gdzie poprawią bezpieczeństwo użytkowników.
Projekt świecącej nawierzchni przygotowało laboratorium TPA w Pruszkowie, zaś wykonawcą jest firma Strabag.

przeczytaj rowniez
Autor: Opracował K. Zięba
Zdjęcia: Strabag, materiały prasowe
Data publikacji: 29.09.2016 16:10
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.