Design
DESIGN
Klasyki designu w miniaturze

Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak

  • Komentarze

Miniatury stały się kultowe zupełnie przypadkowo. Zostały stworzone jako materiał dydaktyczny dla studentów wzornictwa przemysłowego – ich produkcję nadzorował właśnie Mirosław Melerski. Szybko okazało się, że mebelki Vitry zdobyły uznanie kolekcjonerów na całym świecie. Obecnie Mirosław Melerski jest posiadaczem największej ich kolekcji. Zobaczcie film autorstwa Tomasza Rygalika ze Studio Rygalik pokazujący produkcję miniatur.

Film: Studio Rygalik / Vitra Design Museum
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak
  • Vitra w miniaturze. Do kultowej kolekcji miniaturowych mebli przyczynił się Polak

Kolekcja kultowych miniatur Vitry powstała przez przypadek i ma już ponad 20 lat. Duży wkład w produkcję mebelków ma Polska, a dokładnie Mirosław Melerski. Poznajcie ich historię. Mamy też film autorstwa Tomka Rygalika.

W ubiegłym roku miniatury Vitry świętowały swoje 20-lecie. Kolekcja liczy obecnie ponad 100 sztuk. Miniatury Vitry są replikami mebli zaprojektowanych w latach 1800 – 1999: od historyzujących poprzez Art Nouveau, Bauhaus, postmodernizm aż do modeli współczesnych. W realizację pomysłu łącznie z organizacją procesu produkcyjnego zaangażowany był Polak – Mirosław Melerski. Co ciekawe, dużą część eksponatów produkowano w Polsce.

Miniatury Vitra są wiernymi replikami prawdziwych mebli

Wszystkie miniatury mebli wykonywane są ręcznie, w skali 1:6, detale konstrukcji wiernie odwzorowane, a użyte materiały (drewno, skóra) są dokładnie tymi samymi, które wykorzystuje się do produkcji „prawdziwych" mebli. Nawet nici do szycia skóry to ten sam produkt tylko 6 razy cieńszy. Stąd wysokie ceny mebelków: od 77 euro netto za zestaw 3 krzeseł Vegetal projektu Ronana i Erwana Bouroullec, przez 427 euro netto za Lounge Chair & Ottoman autorstwa Ray i Charlesa Eamesów, na 698 euro netto kończąc (za Lockheed Lounge – Marc Newson). Nie dziwi więc fakt, że miniatury Vitra kupowane są przede wszystkim przez kolekcjonerów (każda z nich posiada licencję i zgodę projektanta na wykorzystanie projektu).

Materiał dydaktyczny dla studentów stał się produktem kultowym

Miniatury stały się kultowe zupełnie przypadkowo. Zostały stworzone jako materiał dydaktyczny dla studentów wzornictwa przemysłowego – ich produkcję nadzorował właśnie Mirosław Melerski. Szybko okazało się, że mebelki Vitry zdobyły uznanie kolekcjonerów na całym świecie. Obecnie Mirosław Melerski jest posiadaczem największej ich kolekcji .
Zobaczcie film autorstwa Tomasza Rygalika ze Studio Rygalik pokazujący produkcję miniatur.

przeczytaj rowniez
Autor: Monika Czerwińska - Konarska
Zdjęcia: Andreas Sütterlin, Miro Zagnoli
Data publikacji: 26.09.2013 09:29
do góry
uaktualnij licznik
PODOBNE
  • Nieśmiertelny Bauhaus odtwórz

    Nieśmiertelny Bauhaus

    Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i...

    • skomentuj
    • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.