Design
DESIGN

Co zobaczyć w Austrii? „Wiedeń 1900” – modernizm na wystawie Muzeum Sztuki Użytkowej w Austrii

  • Komentarze

Wystawa w Muzeum Sztuki Użytkowej
Fot: New Museum of Contemporary Art
  • Modernizm na nowej wystawie w Muzeum Sztuki Użytkowej
  • Modernizm na nowej wystawie w Muzeum Sztuki Użytkowej
  • Modernizm na nowej wystawie w Muzeum Sztuki Użytkowej

Modernistyczna epoka, która we współczesnej architekturze zyskała nazwę „Wiednia 1900”, długo była legendą. Niezwykła wieloaspektowość prac rzemieślników, artystów i projektantów tego okresu stała się tematem wystawy w Muzeum Sztuki Użytkowej.

Wystawa rękodzieła artystycznego: powrót modernizmu

 

Problem wieloaspektowości epoki dotyczył także stylu. Wystawa w Muzeum Sztuki Użytkowej jest swego rodzaju „walką” o mieszczański styl w nowoczesnej architekturze. Burżuazja około roku 1900 szukała własnego stylu. Poszukiwania te utorowały drogę poglądom, które ostatecznie zwyciężyły, czyli zgody na daleko posunięty indywidualizm w sztuce.

Muzeum Sztuki Współczesnej zaprasza do obejrzenia wystawy przedmiotów inspirowanych stylem Wiednia 1900. Wystawa stanowi stałą kolekcję Muzeum, która nie zmieniła się od 1993 roku. Eksponaty są umieszczone w trzech, specjalnie zaprojektowanych przez wiedeńskiego designera Michaela Embachera,  salach.

Design trzech pomieszczeń wystawy

 Wystawa „Vienna 1900. Design / Arts and Crafts 1890–1938” ma wyraźnie chronologiczną strukturę. Pierwszy pokój jest poświęcony  współczesnemu rękodziełu, drugi to bliskie spojrzenie na wiedeński styl, natomiast trzeci stara się odnaleźć komponenty stylu międzynarodowego. Około pięćset przedmiotów, które zostały zgromadzone na wystawie, prezentowanych jest w różnych połączeniach tematycznych. Służą one temu, by pokazać wiedeński modernizm w różnych aspektach, także społeczno-politycznym.

 

Pod pewnymi względami wystawa Muzeum Sztuki Użytkowej traktuje wiedeński styl w odmienny sposób niż wszystkie dotychczasowe ekspozycje. Przedstawia historię czterdziestu lat – wyjątkowej epoki fascynacji nowoczesnością. Architektura, design czy architektura wnętrz modernizmu została pokazana w kontekście międzynarodowej polityki, nowych wynalazków i odkryć. Kuratorzy wystawy pokazują także, że modernizm był zapatrzony nie tylko w przyszłość. Wiele eksponatów zdradza związki ze stylem biedermeieru lub morawskiej sztuki ludowej.

„Ślady” środkowoeuropejskiego modernizmu

 Styl wiedeński ok. 1900 roku nie był tworzony tylko przez wiedeńczyków. W stolicy wielonarodowego imperium kształcili się artyści z terenów dzisiejszych Czech, Polski, Węgier czy Chorwacji. Wielu środkowoeuropejskich, znanych projektantów, takich jak Josef Hoffmann czy Adolf Loos pochodził z Czech. Wynika to z faktu, że większość popularnych designerów, którzy kształcili się w Wiedniu, kontynuowała później prace architektoniczne w swoich rodzimych krajach. Nowa Stała Kolekcja w Muzeum Sztuki Użytkowej ukazuje właśnie te wzajemne związki i ślady środkowoeuropejskiego modernizmu.

Nowa wystawa wiedeńskiego muzeum to część większego projektu. Właśnie powstaje nowy kulturalny szlak łączący Wiedeń i Brno. Trasa będzie uwzględniała najważniejsze budynki we współczesnej architekturze oraz takie, które łączą się z kulturalnym życiem Wiednia około roku 1900.


Vienna 1900
Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art (MAK)
Stubenring 5, 1010 Vienna, Austria


 

Źródło: http://www.mak.at
Zdjęcia: Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art, New Museum of Contemporary Art
Data publikacji: 4.08.2014 11:44
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.