Wystawa rękodzieła artystycznego: powrót modernizmu
Problem wieloaspektowości epoki dotyczył także stylu. Wystawa w Muzeum Sztuki Użytkowej jest swego rodzaju „walką” o mieszczański styl w nowoczesnej architekturze. Burżuazja około roku 1900 szukała własnego stylu. Poszukiwania te utorowały drogę poglądom, które ostatecznie zwyciężyły, czyli zgody na daleko posunięty indywidualizm w sztuce.
Muzeum Sztuki Współczesnej zaprasza do obejrzenia wystawy przedmiotów inspirowanych stylem Wiednia 1900. Wystawa stanowi stałą kolekcję Muzeum, która nie zmieniła się od 1993 roku. Eksponaty są umieszczone w trzech, specjalnie zaprojektowanych przez wiedeńskiego designera Michaela Embachera, salach.
Design trzech pomieszczeń wystawy
Wystawa „Vienna 1900. Design / Arts and Crafts 1890–1938” ma wyraźnie chronologiczną strukturę. Pierwszy pokój jest poświęcony współczesnemu rękodziełu, drugi to bliskie spojrzenie na wiedeński styl, natomiast trzeci stara się odnaleźć komponenty stylu międzynarodowego. Około pięćset przedmiotów, które zostały zgromadzone na wystawie, prezentowanych jest w różnych połączeniach tematycznych. Służą one temu, by pokazać wiedeński modernizm w różnych aspektach, także społeczno-politycznym.
Pod pewnymi względami wystawa Muzeum Sztuki Użytkowej traktuje wiedeński styl w odmienny sposób niż wszystkie dotychczasowe ekspozycje. Przedstawia historię czterdziestu lat – wyjątkowej epoki fascynacji nowoczesnością. Architektura, design czy architektura wnętrz modernizmu została pokazana w kontekście międzynarodowej polityki, nowych wynalazków i odkryć. Kuratorzy wystawy pokazują także, że modernizm był zapatrzony nie tylko w przyszłość. Wiele eksponatów zdradza związki ze stylem biedermeieru lub morawskiej sztuki ludowej.
„Ślady” środkowoeuropejskiego modernizmu
Styl wiedeński ok. 1900 roku nie był tworzony tylko przez wiedeńczyków. W stolicy wielonarodowego imperium kształcili się artyści z terenów dzisiejszych Czech, Polski, Węgier czy Chorwacji. Wielu środkowoeuropejskich, znanych projektantów, takich jak Josef Hoffmann czy Adolf Loos pochodził z Czech. Wynika to z faktu, że większość popularnych designerów, którzy kształcili się w Wiedniu, kontynuowała później prace architektoniczne w swoich rodzimych krajach. Nowa Stała Kolekcja w Muzeum Sztuki Użytkowej ukazuje właśnie te wzajemne związki i ślady środkowoeuropejskiego modernizmu.
Nowa wystawa wiedeńskiego muzeum to część większego projektu. Właśnie powstaje nowy kulturalny szlak łączący Wiedeń i Brno. Trasa będzie uwzględniała najważniejsze budynki we współczesnej architekturze oraz takie, które łączą się z kulturalnym życiem Wiednia około roku 1900.
Vienna 1900
Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art (MAK)
Stubenring 5, 1010 Vienna, Austria
