Jakie tendencje dominują wśród producentów dywanów? Po fali eksperymentów z metalicznymi połyskami, kryształami i graficznymi wzorami nadszedł czas na bardziej surowe wzornictwo i kreatywne poszukiwania zainspirowane tradycją. Wartym odnotowania trendem jest z pewnością stylizacja na vintage. Nie chodzi o okazy liczące kilka dekad, choć i takie mają swoją rynkową niszę, zwłaszcza w grupie dywanów etnicznych i orientalnych, ale o produkty od powstania wyglądające na dotknięte zębem czasu. Przetarcia, spłowiałe kolory lub barwne plamy, patchworki – to najpopularniejsze zabiegi służące temu celowi. Dywany w zamierzony sposób postarzone można znaleźć na przykład w ofercie niemieckiej firmy Jan Kath, której dystrybutorem w Polsce jest krakowska Metaforma. Jej kolekcje takie jak Erased Classics czy Radi Deluxe to świetne przykłady estetyki vintage. W podobnym duchu utrzymane są także propozycje Paoli Navone dla Gervasoni czy Patricii Urquioli dla Moroso. Świetnym przyczynkiem do kształtowania tego trendu była wspólna kolekcja tej ostatniej firmy i odzieżowej marki Diesel. Dywany były postarzane równie skomplikowanymi metodami, co dżinsy. Jeszcze inaczej interpretuje ten trend niemiecka marka Kymo. Jej kolekcję Mashup projektu Evy Langhans i Thomasa Follnera tworzą nowe patchworkowe dywany utkane ze starych. Jednocześnie wciąż silny jest przeciwstawny trend: współczesne dywany wykonuje się tradycyjnymi technikami. Świetnym przykładem są produkty Fabryki Dywanów w Kietrzu, które powstają przy zastosowaniu dawnej, unikatowej metody węzła smyrneńskiego. Zarówno dywany postarzane jak i wykonywane tradycyjnymi metodami łączy jakość, staranność wykonania i autentyczność materiałów: wełny, jedwabiu, włókien roślinnych.
Dekonstrukcja wzoru
Inspiracja tradycją to także próby reinterpretacji motywów zaczerpniętych z orientalnych kobierców. Wzory poddawane są przez współczesnych dizajnerów licznym zabiegom: cięcia, przekształcania przy pomocy komputera, zmiany skali czy układów kolorystycznych. Czasem arabeskowy wzór uzupełniają nowe, zaskakujące elementy. Swoistej dekonstrukcji dywanu dokonał Martí Guixé w kolekcji Extended firmy Nani Marquina. Perski dywan otaczają monochromatyczne pola, odpowiadające liczbie użytych w nim kolorów. Prawdopodobnie tradycyjny ornament leży także gdzieś daleko u podstaw pikselowej kolekcji Digit zaprojektowanej dla tej samej firmy przez Cristiana Zuzunagę czy mrocznego Furtive Persian, który dla marki Gan stworzył Jean-Marie Massaud. By spróbować, jak żongluje się motywami, warto wejść na stronę worldcarpets.nl, gdzie Marcel Wanders proponuje niezwykłą zabawę w projektowanie wykładzin. Użytkownik ma do wyboru zestaw motywów autorstwa Wandersa w różnych wersjach kolorystycznych. Może je dowolnie zestawiać tworząc własne wersje wykładziny, a także zamówić próbkę swego dzieła. To przykład tendencji do personalizacji produktu, bardzo widocznej w dziedzinie dywanów i wykładzin. Duże możliwości nadawania cech indywidualnych daje także moetoda tuftingu, stosowana między innymi w kolekcji Dywilan Design. Polega ona na mocowaniu pętelek przędzy na specjalnym podkładzie przypominającym nieco kanwę hafciarską. Podkład ten z zaznaczonym wzorem mocowany jest na dużej ramie, a osoba wykonująca dywan przy pomocy specjalnego pistoletu ręcznie nastrzeliwuje go pasmami przędzy, które będą stanowiły runo. Gotowy produkt strzyże się dla wyrównania nierówności, wycina z resztek podkładu i zabezpiecza krawędzie. Ta technologia pozwala na eksperymenty z fakturą, mieszanie przędz, wycinanie dziur, a także stosowanie niesymetrycznych kształtów. Zerwanie z regularnością form to kolejny silny trend. Jego przykłady znajdziemy między innymi w najnowszej kolekcji Moho – Immortal Rugs. Niegeoemtryczne dywany-plamy inspirowane wojskowymi barwami maskującymi miały premierę podczas zeszłorocznego festiwalu Łódź Design. Wrażenie nieregularnych robią również przypominające wielkie pasiaste szaliki chodniki Mangas projektu Patricii Urquioli dla hiszpańskiej marki Gan.
Trzeci wymiar
Dywany zyskały autonomię estetyczną i często nadają ton całemu wnętrzu. Dzieje się tak dzięki zaskakującym wzorom i fakturom. Czasem dywan udaje, że nie jest dywanem lub że kryje w sobie znacznie więcej trzeciego wymiaru, niż jest faktycznie. Tak jak pochodzący z kolekcji Natural Comfort firmy Agnella wełniany dywan ozdobiony fotorealistycznym wzorem pikowanej powierzchni czy łudzący geometrycznym haftem Optical Joanny Rusin. Natomiast Dim Dam Dom zaprojektowany przez Carmen Stalbaumer dla Ligne Roset wygląda jak fragment okulistycznego testu. Można też znaleźć dywany imitujące powierzchnię księżyca (Luna Oskara Tusquets Blanca dla Nani Marquina) marmuru (Quartz firmy Jan Kath) lub wyłożoną płytkami podłogę (Tiles Joanny Rusin). Równie ciekawe są faktury – ryżowej szczotki (Mata firmy Bo Concept), plecionki z dreadów (Rasta firmy Gan), kamienistej plaży (Teddy firmy Bo Concept) czy sportowego materiału high-tech (Fabric projektu Evy Langhans dla Kymo). Nadal powstają też dywany w formie ludowych wycinanek, na przykład Kanys projektu Michała Kasprzyka produkowany przez Sztukę Beskidzką.
Do kompletu
Różnorodności dywanów towarzyszy bogactwo form sprzedaży. Wielu dystrybutorów i producentów otworzyło obok tradycyjnych salonów również wirtualne – tak jak sieć Komfort czy firma Weltom z Tomaszowa Mazowieckiego. Obecna na polskim rynku szwedzka marka Carpet Vista proponuje oprócz dywanów orientalnych także nowoczesne wzory powstałe w efekcie organizowanych przez firmę konkursów projektowych. Sklep internetowy Superdywany.pl ma bardzo bogatą ofertę zarówno od producentów krajowych (Agnelli i Dywilanu) i zagranicznych (Arte Espina, Augustus Rugs, Brink and Campman, Esprit). Coraz częściej dywany stają się elementem kompletnej oferty wyposażenia wnętrz lub stanowią zestawy z meblami wypoczynkowymi. Przykłady takiej strategii marketingowej znajdziemy w salonach Kler, Natuzzi czy Rolf Benz, a także w showroomach marek Bo Concept czy Ligne Roset. Nawet w marketach Leroy Merlin można wyszukać dywany należące do jednej z trzech kolekcji „in house” zaprojektowanych przez Izabellę Kujdę i Ewę Szyszkę-Oczkowską. Stanowią one zestawy wraz z innymi tkaninami dekoracyjnymi, poduszkami i kanwami.

-
Efektowne podłogi nadają wnętrzu charakter i wpływają na jego finalny odbiór. Propozycje przeznaczone do przestrzeni komercyjnych, poza aspektem wizualnym, powinny być oryginalne i trwałe. Wykładziny PCV Beauflor, oferowane przez Newmor Polska, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom inwestorów, którym zależy na wyróżnieniu obiektu. więcej
-
Wszyscy marzymy o tym, by żyjąc w zatłoczonych miastach, zachować – choć w pewnym stopniu – bliskość natury, harmonię, spokój i ciszę. Studio Matteo Nunziati – pracownia jednego z najbardziej uznanych architektów swojego pokolenia, udowadnia, że to możliwe. W mediolańskim apartamencie, zaprojektowanym przez Nunziati, okna skierowane są na prywatny ogród, więc zieleń niemal przenika do środka. Dodatkowo w oddali rozpościera się widok na miejski park – wystarczy chwila kontemplacji przyrody i stres znika… więcej
-
Najpierw rowerzyści marzyli o jakichkolwiek ściezkach rowerowych, później o asfaltowej nawierzchni. Przyszedł czas na świecące ścieżki więcej
-
Nowe technologie tanieją, systemy „domów inteligentnych” stają się łatwiej dostępne. Które funkcje są przydatne, z których lepiej zrezygnować? więcej
