archirama.pl

Włóknokosmos pod nogami - dywany high-tech

Zyskały autonomię estetyczną i często nadają ton całemu wnętrzu. Zawdzięczają to zaskakującym wzorom, fakturom, nowym technologiom. Dywany nie muszą już mieć regularnych kształtów, a czasem udają, że kryją w sobie znacznie więcej trzeciego wymiaru, niż jest faktycznie

Dekonstrukcja dywanu

Dywan Optical, projekt Joanny Rusin

Fot: materiały prasowe producentów

Jakie tendencje dominują wśród producentów dywanów? Po fali eksperymentów z metalicznymi połyskami, kryształami i graficznymi wzorami nadszedł czas na bardziej surowe wzornictwo i kreatywne poszukiwania zainspirowane tradycją. Wartym odnotowania trendem jest z pewnością stylizacja na vintage. Nie chodzi o okazy liczące kilka dekad, choć i takie mają swoją rynkową niszę, zwłaszcza w grupie dywanów etnicznych i orientalnych, ale o produkty od powstania wyglądające na dotknięte zębem czasu. Przetarcia, spłowiałe kolory lub barwne plamy, patchworki – to najpopularniejsze zabiegi służące temu celowi. Dywany w zamierzony sposób  postarzone można znaleźć na przykład w ofercie niemieckiej firmy Jan Kath, której dystrybutorem w Polsce jest krakowska Metaforma. Jej kolekcje takie jak Erased Classics czy Radi Deluxe to świetne przykłady estetyki vintage. W podobnym duchu utrzymane są także propozycje Paoli Navone dla Gervasoni czy Patricii Urquioli dla Moroso. Świetnym przyczynkiem do kształtowania tego trendu była wspólna kolekcja tej ostatniej firmy i odzieżowej marki Diesel. Dywany były postarzane równie skomplikowanymi metodami, co dżinsy. Jeszcze inaczej interpretuje ten trend niemiecka marka Kymo. Jej kolekcję Mashup projektu Evy Langhans i Thomasa Follnera tworzą nowe patchworkowe dywany utkane ze starych. Jednocześnie wciąż silny jest przeciwstawny trend: współczesne dywany wykonuje się tradycyjnymi technikami. Świetnym przykładem są produkty Fabryki Dywanów w Kietrzu, które powstają przy zastosowaniu dawnej, unikatowej metody węzła smyrneńskiego. Zarówno dywany postarzane jak i wykonywane tradycyjnymi metodami łączy jakość, staranność wykonania i autentyczność materiałów: wełny, jedwabiu, włókien roślinnych. 

Dekonstrukcja wzoru

Inspiracja tradycją to także próby reinterpretacji motywów zaczerpniętych z orientalnych kobierców. Wzory poddawane są przez współczesnych dizajnerów licznym zabiegom: cięcia, przekształcania przy pomocy komputera, zmiany skali czy układów kolorystycznych. Czasem arabeskowy wzór uzupełniają nowe, zaskakujące elementy. Swoistej dekonstrukcji dywanu dokonał Martí Guixé w kolekcji Extended firmy Nani Marquina. Perski dywan otaczają monochromatyczne pola, odpowiadające liczbie użytych w nim kolorów. Prawdopodobnie tradycyjny ornament leży także gdzieś daleko u podstaw pikselowej kolekcji Digit zaprojektowanej dla tej samej firmy przez Cristiana Zuzunagę czy mrocznego Furtive Persian, który dla marki Gan stworzył Jean-Marie Massaud. By spróbować, jak żongluje się motywami, warto wejść na stronę worldcarpets.nl, gdzie Marcel Wanders proponuje niezwykłą zabawę w projektowanie wykładzin. Użytkownik ma do wyboru zestaw motywów autorstwa Wandersa w różnych wersjach kolorystycznych. Może je dowolnie zestawiać tworząc własne wersje wykładziny, a także zamówić próbkę swego dzieła. To przykład tendencji do personalizacji produktu, bardzo widocznej w dziedzinie dywanów i wykładzin. Duże możliwości nadawania cech indywidualnych daje także moetoda tuftingu, stosowana między innymi w kolekcji Dywilan Design. Polega ona na mocowaniu pętelek przędzy  na specjalnym podkładzie przypominającym nieco kanwę hafciarską. Podkład ten z zaznaczonym wzorem mocowany jest na dużej ramie, a osoba wykonująca dywan przy pomocy specjalnego pistoletu ręcznie nastrzeliwuje go pasmami przędzy, które będą stanowiły runo. Gotowy produkt strzyże się dla wyrównania nierówności, wycina z resztek podkładu i zabezpiecza krawędzie. Ta technologia pozwala na eksperymenty z fakturą, mieszanie przędz, wycinanie dziur, a także stosowanie niesymetrycznych kształtów. Zerwanie z regularnością form to kolejny silny trend. Jego przykłady znajdziemy między innymi w najnowszej kolekcji Moho – Immortal Rugs. Niegeoemtryczne dywany-plamy inspirowane wojskowymi barwami maskującymi miały premierę podczas zeszłorocznego festiwalu Łódź Design. Wrażenie nieregularnych robią również przypominające wielkie pasiaste szaliki chodniki Mangas projektu Patricii Urquioli dla hiszpańskiej marki Gan. 

Trzeci wymiar 

Dywany zyskały autonomię estetyczną i często nadają ton całemu wnętrzu. Dzieje się tak dzięki zaskakującym wzorom i fakturom. Czasem dywan udaje, że nie jest dywanem lub że kryje w sobie znacznie więcej trzeciego wymiaru, niż jest faktycznie. Tak jak pochodzący z kolekcji Natural Comfort firmy Agnella wełniany dywan ozdobiony fotorealistycznym wzorem pikowanej powierzchni czy łudzący geometrycznym haftem Optical Joanny Rusin. Natomiast Dim Dam Dom zaprojektowany przez Carmen Stalbaumer dla Ligne Roset wygląda jak fragment okulistycznego testu. Można też znaleźć dywany imitujące powierzchnię księżyca (Luna Oskara Tusquets Blanca dla Nani Marquina) marmuru (Quartz firmy Jan Kath) lub wyłożoną płytkami podłogę (Tiles Joanny Rusin). Równie ciekawe są faktury – ryżowej szczotki (Mata firmy Bo Concept), plecionki z dreadów (Rasta firmy Gan), kamienistej plaży (Teddy firmy Bo Concept) czy sportowego materiału high-tech (Fabric projektu Evy Langhans dla Kymo). Nadal powstają też dywany w formie ludowych wycinanek, na przykład Kanys projektu Michała Kasprzyka produkowany przez Sztukę Beskidzką

Do kompletu 

Różnorodności dywanów towarzyszy bogactwo form sprzedaży. Wielu dystrybutorów i producentów otworzyło obok tradycyjnych salonów również wirtualne – tak jak sieć Komfort czy firma Weltom z Tomaszowa Mazowieckiego. Obecna na polskim rynku szwedzka marka Carpet Vista proponuje oprócz dywanów orientalnych także nowoczesne wzory powstałe w efekcie organizowanych przez firmę konkursów projektowych. Sklep internetowy Superdywany.pl ma bardzo bogatą ofertę zarówno od producentów krajowych (Agnelli i Dywilanu) i zagranicznych (Arte Espina, Augustus Rugs, Brink and Campman, Esprit). Coraz częściej dywany stają się elementem kompletnej oferty wyposażenia wnętrz lub stanowią zestawy z meblami wypoczynkowymi. Przykłady takiej strategii marketingowej znajdziemy w salonach Kler, Natuzzi czy Rolf Benz, a także w showroomach marek Bo Concept czy Ligne Roset. Nawet w marketach Leroy Merlin można wyszukać dywany należące  do jednej z trzech kolekcji „in house” zaprojektowanych przez Izabellę Kujdę i Ewę Szyszkę-Oczkowską. Stanowią one zestawy wraz z innymi tkaninami dekoracyjnymi, poduszkami i kanwami.

Źródło: "Architektura od wnętrza" 1/2011
Autor: Wanda Modzelewska
Zdjęcia: materiały prasowe producentów
Data publikacji: 7.06.2011 09:53

Jeśli interesujesz się obowiązującymi trendami w zakresie wnętrz oraz architektury, koniecznie zajrzyj do działu Design, gdzie znajdziesz wiele frapujących propozycji. Specjaliści powiedzą o najnowszych funkcjonalnościach w zakresie aranżacji wnętrza, które mogą zyskać Twoje uznanie. W dziale Design znajdziesz także wyjątkowo oryginalne meble, jakie zupełnie odmienią wygląd Twoich czterech kątów. Nasz dział to również świetne miejsce dla wszystkich lubiących gadżety, bowiem mogą tu znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Stylowe rowery, przykuwające uwagę zegarki czy oryginalne i wyszukane zabawki – to wszystko odszukasz w dziale Design. Specjaliście prezentują również futurystyczne projekty mebli oraz sprzętów domowych. Zaprezentujemy Ci najnowsze inspiracje znanych projektantów oraz nadchodzące trendy. W dziale Design znajdziesz także wyniki i omówienia odbywających się konkursów. Z działem Design będziesz na bieżąco, nie czekaj, zerknij już teraz.