Design
DESIGN

Współczesna architektura i akustyka

  • Komentarze

Szkoła w Larvik. Przestronne korytarze, pomarańczowe schody i ściany oraz szklane ściany, wszystko po to aby uczniowie poczuli się wspólnotą

Szkoła w Larvik. Przestronne korytarze, pomarańczowe schody i ściany oraz szklane ściany, wszystko po to aby uczniowie poczuli się wspólnotą

Fot: dzięki uprzejmości Schmidt Hammer Lassen Architects

Szkoły polskie i w stylu skandynawskim, biurowce, restauracje. Różne miejsca, ale ten sam problem. Hałas

Podczas październikowej konferencji PLGBC tematem powtarzającym się w wypowiedziach zaproszonych ekspertów były konsekwencje zanieczyszczenia miejskiej przestrzeni hałasem. Z punktu widzenia użytkownika przeciętnego biura to problem niemal równie dotkliwy, co zanieczyszczone powietrze.

Szkoła w stylu skandynawskim

Julian Treasure, ekspert w dziedzinie akustyki, zastanawiając się nad przyczynami takiego stanu rzeczy wskazuje na rolę projektantów. Architekci jako wzrokowcy kształtują przestrzeń biorąc pod uwagę przede wszystkim relacje przestrzenne. Mają przy tym skłonność do niedoceniania znaczenia pozostałych zmysłów, takich jak słuch i węch. Zdaniem tego popularnego mówcy, efekty mogą być opłakane zwłaszcza w miejscach, w których mówi się dużo i głośno, a więc np. w szkołach. Współczesna architektura edukacyjna to m.in. nowe, otwarte przestrzenie, zachęcające do integracji i elastycznego planowania zajęć. Takie eksperymentalne przestrzenie budowane są zwłaszcza w krajach skandynawskich. Przykładem może być skądinąd stawiane za wzór jako przykład dobrej architektury współczesnej Orestad Gymnasium w Kopenhadze (3XN).

Julian Treasure uważa, że nowe formy organizowania przestrzeni w szkole mogą się okazać szkodliwe dla edukacji. Według przytaczanych przez niego badań, co czwarty brytyjski uczeń nie słyszy tego, co mówi nauczyciel. Wynika to z wad słuchu, dziecięcych infekcji, niepełnej znajomości języka wśród uczniów pochodzących z innych krajów, braku skupienia.
Otwarte przestrzenie mogą pogłębić ten problem, ale i standardowe klasy nie są projektowane z myślą o właściwej akustyce, głos wykładowcy nie jest więc dobrze słyszany we wszystkich częściach sali lekcyjnej.
Równie ważne jak sama architektura wnętrz okazują się detale. Metalowe meble na wyłożonej płytkami podłodze mogą być poważnym problemem w zatłoczonej sali, podobnie jak źle działający system klimatyzacyjny.

Tropiciel hałasów

Julian Treasure zwraca uwagę na znieczulenie większości odbiorców na wszechobecne dźwięki. Narzeka na modę, która ekspresy do kawy przeniosła do wnętrz kawiarni, zamiast ukrywać je w kuchni. Rezultatem są kawiarnie, w których wciąż rozlega się szum pary i hałas młynka, a w tle gra muzyka. Większość pijących kawę nie zauważa już tych dźwięków, podobnie jak muzyki towarzyszącej reklamom w sklepach. Właściwie – nie zauważa na poziomie świadomości. Nieprzyjemna muzyka skłania jednak do opuszczenia wnętrza. Brytyjski ekspert nie namawia zresztą do rezygnacji z dźwięków. Wręcz przeciwnie, prowadzona przez niego firma dobiera odpowiednie dźwiękowe tło np. do asortymentu sklepu. Treasure podkreśla, że przemyślany wybór może skłonić do pozostaniu we wnętrzu dłużej, a w konsekwencji zwiększyć obroty nawet o 1/3. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest jego zdaniem projektowanie pejzażu dźwiękowego i myślenie o akustyce od początku procesu projektowania.

Więcej informacji
Merike Darmody, Emer Smyth, Cliona Doherty, Designing primary schools for the future, Dublin 2010
Raymond Murray Schafer Temples of Silence, Voices of Tyranny. Bancroft, Ontario, Arcana Editions 1993
Julian Treasure, Sound Business.


przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: dzięki uprzejmości Schmidt Hammer Lassen Architects
Data publikacji: 13.10.2015 12:31
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.