Stararchitekt czy rewolucjonista?
Bernard Rudofsky był modernistą z prawdziwego zdarzenia – projektantem, który chciał zmieniać życie swoich współczesnych i przyszłych pokoleń. Nie ograniczał się przy tym do architektury. Ta dziedzina, mimo architektonicznego wykształcenia, wydawała mu się zbyt ciasna. Krytykował buty i ubrania, z pasją narzekał na meble, pokoje kąpielowe i łóżka. I wszystkie te rzeczy zamierzał zmienić.
Urodzony na Morawach w 1905 roku projektant spędził życie w podróży. Pracował m.in. w Niemczech, we Włoszech, w Brazylii, wreszcie w Stanach Zjednoczonych. Niemal każdego roku wyruszał w wielomiesięczne wędrówki. Pisał książki, projektował budynki, był zapalonym kolekcjonerem, nauczycielem, projektantem i historykiem społeczeństwa. Był pierwszym kustoszem działu architektury MOMA w Nowym Jorku, wykładał na uniwersytecie w Yale, na MIT, na Copper-Hewitt, na uniwersytecie Waseda w Tokio oraz w Royal Academy of Fine Arts w Kopenhadze.
Współczesna architektura bez architekta
Rudofsky największy wpływ na współczesną myśl architektoniczną wywarł poprzez serię kontrowersyjnych wystaw w MOMA w latach 40., 50. i 60. XX wieku. Do dziś cenione są też jego liczne książki (m. in. Architektura bez architektów), które nadal mogą być źródłem wielu trafnych spostrzeżeń na temat architektury, przedstawionych w zabawny, pełen przewrotnego sarkazmu sposób. Inspirujące są też jego niezwykle szerokie zainteresowania: od architektury wernakularnej po produkcję sandałów i japońskie toalety. Sprzeciwiał się dominacji zachodniego sposobu patrzenia na historię architektury, na pojęcie komfortu i użyteczności, globalnej supremacji stylów budownictwa zrodzonych w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Ważny jest kontekst
Istotnym postulatem Rudofsky’ego było też otwarcie architektury na otoczenie, kontekst, w którym funkcjonuje. Badał te związki podczas swoich licznych podróży po całym świecie, do różnych krajów, kultur i stref klimatycznych, fotografując, rysując i opisując setki rozwiązań wymyślonych przez zwykłych ludzi —nieposiadających wykształcenia architektonicznego, a opierających się jedynie na wielopokoleniowym doświadczeniu i kreatywności jednostek. W XXI wieku hasła budownictwa energooszczędnego i zrównoważonego rozwoju stają się coraz ważniejsze. Idee Rudofsky’ego wydają się w tym kontekście szczególnie wartościowe i godne przypomnienia. Ta idea leżała u podstaw stworzenia poświęconej mu monograficznej wystawy, która mogłaby przybliżyć jego dokonania.
Wystawa w mobilnym pawilonie
Kuratorem planowanej ekspozycji jest Jakub Szczęsny, projektant Domu Kereta, znanego także jako najwęższy dom świata, jeden z założycieli grupy projektowej CENTRALA Design Task Force, działającej na polu architektury budynków i wnętrz, urbanistyki i krytyki architektonicznej.
Wystawa ma być prezentowana w specjalnie do tego celu zaprojektowanym mobilnym pawilonie. Wystawa ma odwiedzić
Ostrawę, Wrocław, Pragę, Wilno, Budapeszt, Lublanę, Sofię i Istanbuł. Podróżujący po świecie pawilon będzie podobnie jak budynki samego Rudofsky’ego otwarty na otoczenie. Jakub Szczęsny wykorzystał w projekcie drzwi zintegrowane firmy Centor, umożliwiające czasowe usunięcie ścian. Wyprodukowane w drukarkach 3D makiety będą eksponowane na wolnym powietrzu.
Kurator nie podaje jeszcze terminu ukończenia pawilonu ani daty ekspozycji.

-
Kraków miasto królów, dawna stolica Polski. Jednak udowodnimy wam, że zobaczyć tam można nie tylko piękne zabytki, ale także sporo dobrej, współczesnej architektury. Jednak na pewno Kraków to miasto kultury i sztuki. Zapraszamy na wycieczkę po Krakowie z Archiramą! Holiday in Cracow! więcej
-
Sprawa hotelu Cracovia, jednego z najważniejszych przykładów powojennego modernizmu w Krakowie, wciąż budzi emocje. Czy na miejscu hotelu powstanie centrum handlowe? Czy współczesna architektura będzie sąsiadować z dawną? więcej
-
Teatr Polski w Szczecinie rozbudują architekci z Atelier Loegler z Krakowa. Ich projekt to przykład, że architektura współczesna to nie tylko projektowanie nowego, ale w dużej mierze transformacja starego więcej
-
Po latach wyczekiwania Panama doczekała się nowej ikony architektury. Puente de Vida Muzeum, powszechnie znane jako Biomuseum, to pierwszy w Ameryce Łacińskiej obiekt projektu Franka Gehrego więcej

- ARCHITEKTURA: Kraków. Co zobaczyć w Krakowie. Przewodnik po Krakowie. Zobacz co warto zobaczyć w Krakowie. Holiday in Cracow!
- ARCHITEKTURA: Współczesna architektura Krakowa: przyszłość hotelu Cracovia i kina Kijów
- ARCHITEKTURA: Pracownia Atelier Loegler wygrała konkurs architektoniczny na rozbudowę Teatru Polskiego w Szczecinie
- ARCHITEKTURA: Biomuzeum w Panamie – kolejna ikona architektury projektu stararchitektra Franka Gehrego
- ARCHITEKTURA: Czy architektura Warszawy jest warszawska? Plac Piłsudskiego