Design
DESIGN

Współczesna architektura, modernizm i buty

  • Komentarze

Szkic mobilnego pawilonu wystawowego, Jakub Szczęsny

Szkic mobilnego pawilonu wystawowego mieszczącego ekspozycję prac Bernarda Rudofsky'ego. Projekt: Jakub Szczęsny

Fot: Jakub Szczęsny

Bernard Rudofsky był architektem, teoretykiem współczesnej architektury, projektantem butów i wnętrz, człowiekiem z pasją, cholerykiem... Twórczość i poglądy niezwykłego projektanta ma zaprezentować nowa wystawa przygotowywana przez Jakuba Szczęsnego

Stararchitekt czy rewolucjonista?

Bernard Rudofsky był modernistą z prawdziwego zdarzenia – projektantem, który chciał zmieniać życie swoich współczesnych i przyszłych pokoleń. Nie ograniczał się przy tym do architektury. Ta dziedzina, mimo architektonicznego wykształcenia, wydawała mu się zbyt ciasna. Krytykował buty i ubrania, z pasją narzekał na meble, pokoje kąpielowe i łóżka. I wszystkie te rzeczy zamierzał zmienić.
Urodzony na Morawach w 1905 roku projektant spędził życie w podróży. Pracował m.in. w Niemczech, we Włoszech, w Brazylii, wreszcie w Stanach Zjednoczonych. Niemal każdego roku wyruszał w wielomiesięczne wędrówki. Pisał książki, projektował budynki, był zapalonym kolekcjonerem, nauczycielem, projektantem i historykiem społeczeństwa. Był pierwszym kustoszem działu architektury MOMA w Nowym Jorku, wykładał na uniwersytecie w Yale, na MIT, na Copper-Hewitt, na uniwersytecie Waseda w Tokio oraz w Royal Academy of Fine Arts w Kopenhadze.

Współczesna architektura bez architekta

Rudofsky największy wpływ na współczesną myśl architektoniczną wywarł poprzez serię kontrowersyjnych wystaw w MOMA w latach 40., 50. i 60. XX wieku. Do dziś cenione są też jego liczne książki (m. in. Architektura bez architektów), które nadal mogą być źródłem wielu trafnych spostrzeżeń na temat architektury, przedstawionych w zabawny, pełen przewrotnego sarkazmu sposób. Inspirujące są też jego niezwykle szerokie zainteresowania: od architektury wernakularnej po produkcję sandałów i japońskie toalety. Sprzeciwiał się dominacji zachodniego sposobu patrzenia na historię architektury, na pojęcie komfortu i użyteczności, globalnej supremacji stylów budownictwa zrodzonych w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Ważny jest kontekst

Istotnym postulatem Rudofsky’ego było też otwarcie architektury na otoczenie, kontekst, w którym funkcjonuje. Badał te związki podczas swoich licznych podróży po całym świecie, do różnych krajów, kultur i stref klimatycznych, fotografując, rysując i opisując setki rozwiązań wymyślonych przez zwykłych ludzi —nieposiadających wykształcenia architektonicznego, a opierających się jedynie na wielopokoleniowym doświadczeniu i kreatywności jednostek. W XXI wieku hasła budownictwa energooszczędnego i zrównoważonego rozwoju stają się coraz ważniejsze. Idee Rudofsky’ego wydają się w tym kontekście szczególnie wartościowe i godne przypomnienia. Ta idea leżała u podstaw stworzenia poświęconej mu monograficznej wystawy, która mogłaby przybliżyć jego dokonania.

Wystawa w mobilnym pawilonie

Kuratorem planowanej ekspozycji jest Jakub Szczęsny, projektant Domu Kereta, znanego także jako najwęższy dom świata, jeden z założycieli grupy projektowej CENTRALA Design Task Force, działającej na polu architektury budynków i wnętrz, urbanistyki i krytyki architektonicznej.
Wystawa ma być prezentowana w specjalnie do tego celu zaprojektowanym mobilnym pawilonie. Wystawa ma odwiedzić
Ostrawę, Wrocław, Pragę, Wilno, Budapeszt, Lublanę, Sofię i Istanbuł.  Podróżujący po świecie pawilon będzie podobnie jak budynki samego Rudofsky’ego otwarty na otoczenie. Jakub Szczęsny wykorzystał w projekcie drzwi zintegrowane firmy Centor, umożliwiające czasowe usunięcie ścian. Wyprodukowane w drukarkach 3D makiety będą eksponowane na wolnym powietrzu.
Kurator nie podaje jeszcze terminu ukończenia pawilonu ani daty ekspozycji.


przeczytaj rowniez
Autor: Centrala
Zdjęcia: Jakub Szczęsny
Data publikacji: 24.06.2015 15:26
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.