Design
DESIGN
Łódź Design Festival

Współczesny design zamiast pytać: jak to wygląda? Coraz częściej pyta: po co?

  • Komentarze

Rozmowa z Agnieszką Jacobson-Cielecką, konsultantką merytoryczną Łódź Design Festival

Mówi się o designie jako o projektowaniu i produkowaniu przedmiotów, co oczywiście jest bardzo ważne. Ale ciekawszym jest pytanie: co dzisiaj design może zrobić? Ważniejszym staje się pytanie: po co? A nie: jak to wygląda i jak się tego używa? - mówi w rozmowie z archirama.pl Agnieszka Jacobson-Cielecka, konsultantka merytoryczna Łódź Design Festival.

Agnieszka Jacobson-Cielecka jest konsultantem merytorycznym Łódź Design Festival, niezależną kuratorka wystaw designu, Head of Design School of Form w Poznaniu, krytykiem designu, dziennikarką, publicystką.

To już 6. edycja Łódź Design Festiwal. Czego w tym roku mogą spodziewać się festiwalowi goście?

W tym roku motywem przewodnim festiwalu jest świadomość. Postawiliśmy taki temat, bo strasznie dużo o designie się mówi, jednak często te rozmowy są bezrefleksyjne. Mówi się o designie jako o projektowaniu i produkowaniu przedmiotów, co oczywiście jest bardzo ważne, ale ciekawszym jest pytanie: co dzisiaj design może zrobić? Ważniejszym staje się pytanie: poco? A nie: jak to wygląda i jak się tego używa?

Przez to, ze coraz więcej się o designie mówi i pisze projektowanie się rozwija. To z jednej strony. Z drugiej kryzys ekonomiczny, z którym wszyscy się borykamy nas do tego zmusza. Bo my musimy zacząć projektować świadomie. Jeśli nie wymusi tego na nas społeczna odpowiedzialność to wymusi to na nas rynek.

Dlaczego warto wybrać się na Łódź Design Festiwal? Można tu w pigułce dostać bardzo dużą porcję informacji. Jeżeli ktoś ma w głowie bałagan na temat design, to co prawda, jak stąd wyjedzie, to będzie miał jeszcze większy. Ale potem będzie miał cały rok na to, by to sobie uporządkować.

A co to właściwie jest ten design i czemu wciąż używamy tego słowa zamiast innych, bardziej polskich?

Design to bardzo pojemne słowo, mieści wzornictwo przemysłowe, projektowanie graficzne, projektowanie mody, interakcji. To jest taki duży worek, do którego wkładamy mniejsze pojęcia. Ja ciągle używam pojęcia design, chociaż wcale tego nie lubię. Mam świadomość, że często jest ono błędnie kojarzone. Ktoś przychodzi na wystawę i mówi, jak fajnie, że pani włożyła na wystawę grafikę i 3D razem, bo nikt nie pamięta, że grafika to też design. W głowie mam, że to wszystko jest design, ale rozumiem, że nie dla wszystkich jest to jasne.

Tysiące przykładów design, setki projektantów i kilkadziesiąt wystaw. Ale festiwal ma swój trzon…

W programie głównym są trzy wystawy. Pierwsza z nich została przygotowana przez Svena Ehmanna, który jest niemieckim kuratorem, ale też dyrektorem wydawnictwa Gestalten, jednego z najlepszych o designie. Wystawa nazywa się „The future is stupid”. Swen pokazuje na niej projekty banalnie proste. Właściwie samo nasuwa się pytanie: czemu nikt na to wcześniej nie wpadł, które w sposób prosty i zasadniczy rozwiązywać ważkie społecznie problemy.

Druga wystawa przygotowana jest przez Marysię Jedlińską . Można powiedzieć, że jest to wystawa porządkująca, bo przedstawia główne idee projektowania. Marysia użyła do tego najbardziej ikonicznego w designie przedmiotu czyli krzesła. Zestawia je w pary z innymi przedmiotami pokazując co się obecnie w designie dzieje. Wystawa wygląda dość skromnie, a tak naprawdę jest w niej bardzo dużo treści.

Trzecią wystawę przygotowałam razem z Klarą Czerniewską pt. „Kto ty jesteś?”. Pytamy w niej o tożsamość projektantów. Na początku chcieliśmy po prostu pokazać projektantów polskiego pochodzenia, którzy w kraju nie są znani. Trochę na zasadzie cudze chwalicie swojego nie znacie. Jednak gdy rozpoczęliśmy rozmowy z projektantami, to zrobił się z tego taki projekt tożsamościowy. Na ile i czy w ogóle pochodzenie ma wpływ na to jak projektanci projektują.

Ma wpływ?

Dziś projektant jest sumą swoich doświadczeń. Tego skąd pochodzi, gdzie był, u kogo pracował. Ale fajne jest to, że wszyscy ci, z którymi rozmawialiśmy bardzo się ucieszyli, że o to pytamy. Można powiedzieć, że polskość nie jest jakimś ważnym elementem ich projektowania, ale jest bardzo ważnym elementem ich tożsamości.

przeczytaj rowniez
Autor: Maciej Czerski
Zdjęcia: mjc
Data publikacji: 22.10.2012 14:33
do góry
uaktualnij licznik
PODOBNE
  • Nieśmiertelny Bauhaus odtwórz

    Nieśmiertelny Bauhaus

    Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i...

    • skomentuj
    • więcej
  • Przestrzeń podzielona odtwórz

    Przestrzeń podzielona

    O systemach przesuwnych Rimadesio mówi się jako o najciekawszych i najbardziej...

    • skomentuj
    • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.