Design
DESIGN

Wywiad z projektantem: Arthur Athayde

  • Komentarze

Wywiad z projektantem: Arthur Athayde

Mat. Cosentino

  • Wywiad z projektantem: Arthur Athayde
  • Wywiad z projektantem: Arthur Athayde
  • Wywiad z projektantem: Arthur Athayde
  • Wywiad z projektantem: Arthur Athayde
  • Wywiad z projektantem: Arthur Athayde

bardzo łatwo się czyści i występuje w kilkudziesięciu odmianach kolorystycznych… Zafascynowany technologią i niezwykłymi właściwościami kwarcowej powierzchni DEKTON by Cosentino, brazylijski projektant Arthur Athayde, postanowił stworzyć Normand, kolekcję mobilnych mebli, odporną na uszkodzenia i plamy. Sygnowane przez niego projekty outdoorowych mebli wkrótce trafią do sprzedaży. Nam opowiedział o początkach swojej przygody z projektowaniem oraz źródłach, z których czerpie inspiracje.

Jaka jest Twoja historia? Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie projektowaniem?

Zaczynałem jako projektant wnętrz i z powodzeniem zajmowałem się tą dziedziną przez 8 lat. Aranżowanie zawsze było moją pasją, ale nie ukrywam, że to nowe wyzwania stanowią dla mnie największą motywację do ciągłego rozwoju. Wierzę, że każde dzieło, nieważne czy jest to obraz, czy projekt architektoniczny, zawiera w sobie esencję osoby, która je tworzyła. To właśnie czyni moje projekty wyjątkowymi i unikalnymi.

W swych pracach staram się pokazać moje osobiste wartości oraz to kim jestem jako projektant. Często posługuję się prostymi i czystymi liniami, które sprawiają, że wnętrza i obiekty, które tworzę sprawiają wrażenie przestrzennych i otwartych. Zupełnie jak w przypadku diagramu Venna, gdzie idee i koncepcje meandrują pomiędzy możliwościami i subiektywnymi przeżyciami każdego z nas. Na co dzień pracuję z różnego rodzaju obrazami i wizualizacjami, próbując wykorzystywać proste narzędzia, pozwalające tworzyć wyszukane, inspirujące i funkcjonalne projekty, o wysokich walorach estetycznych.

Twoje projekty prezentują intuicyjny, eklektyczny design – co jest dla Ciebie największą inspiracją?

Nieustannie staram się łączyć ze sobą sztukę i wzornictwo. Te dwa światy coraz bardziej się przenikają, choć rozumiem, że projektowanie przedmiotów użytkowych jest zdecydowanie częściej definiowane poprzez ich docelowe zastosowanie, niż przez sam przedmiot i jego walory estetyczne. Jest to w dużej mierze ukształtowane przez kontekst, w którym przedmiot jest prezentowany. Zupełnie inny będzie jego odbiór, jeśli będzie np. wyposażeniem muzeum, a inny – jeśli w tymże muzeum zostanie przedstawiony na wystawie. Projektując, staram się myśleć w prosty sposób, aby tworzyć przedmioty o jasnym przekazie, praktyczne i funkcjonalne. Co ważne, bycie projektantem jest dla mnie równoznaczne z zaangażowaniem w proces twórczy od początku do końca.

Inspiracje pojawiają się w różnych momentach. Myślenie poza schematami pomaga mi odnaleźć nowe pomysły absolutnie wszędzie – począwszy od street artu, poprzez niezwykłe krajobrazy, na plakatach czy grafice skończywszy. Nie ukrywam, że pomaga mi także internet. Jeśli coś naprawdę mi się podoba, najprawdopodobniej wpłynie to w pewien sposób na mój kolejny projekt, a kiedy on zostanie zrealizowany, być może stanie się inspiracją dla innego projektanta.

Czym charakteryzuje się kolekcja Normand by Dekton? Co chciałeś nią wyrazić?

Wzornictwo użytkowe rozwija się i ewoluuje z roku na rok, prezentując aspekty funkcjonalne w formie sztuki. Nieistotne czy mówimy o aspektach dekoracyjnych, wizualnych, czy modowych – esencja wzornictwa użytkowego zawsze pozostaje ta sama – nadanie właściwości funkcjonalnych przedmiotom, które będą wykorzystywane w konkretny i namacalny sposób. Główną ideą, stojącą za stworzeniem kolekcji Normand by Dekton, było założenie wykorzystania tych mebli w różnych sytuacjach, pokazanie ich wszechstronności i mobilności; zarówno we wnętrzach jak i na tarasach, czy w ogrodach. Jest to kolekcja idealna dla osób w ruchu, które cenią sobie prostotę i mobilność.

Tworząc kolekcję starałem się grupować właściwości poszczególnych elementów, minimalizując potrzebę zaopatrywania domu w meble pełniące tę samą funkcję. Chciałem stworzyć system, który sprawdzi się w codziennym życiu wszystkich lubiących spędzać dużo czasu na zewnątrz, ceniących sobie elegancję i spójne wzornictwo we wszystkich przestrzeniach i o każdej porze roku. Cała kolekcja tworzy modułową grupę, która z pewnością pomoże zorganizować najbliższe otoczenie, dopasowując się funkcją do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Z rozmysłem wybrałeś formy i tworzywo, z którego powstała ta kolekcja. Co skłoniło Cię do takich wyborów?

Produkty Cosentino, wykorzystane do stworzenia tej kolekcji, zostały wybrane z rozmysłem. Zależało mi na materiale, który maksymalnie ułatwi późniejszą eksploatację mebli. Użycie Dektonu, sprawia, że kolekcja będzie nie tylko piękna i funkcjonalna, ale także zdatna do wykorzystania w różnych przestrzeniach. Dodając do projektu elementy kultury nomadów, od której wywodzi się nazwa kolekcji, poza Dektonem wykorzystałem lekkie materiały, takie jak cienki metal. Całość oparłem na mobilnym stelażu na kołach.

Zgłębiając kulturę nomadów, postanowiłem podkreślić stonowane kolory ziemi, przywołujące na myśl ich podróże przez pustynie w poszukiwaniu pożywienia i schronienia, kolory widoczne również w ich odzieży i namiotach. Powierzchnie Dekton doskonale wpisały się w tę kolorystykę i pięknie podkreśliły charakter kolekcji i jej ekstremalną wytrzymałość na czynniki zewnętrzne.

Który element kolekcji jest Twoim ulubionym i dlaczego?

Ze wszystkich elementów najbardziej lubię tzw. „stację Gourmet”. Obejmuje ona wszystkie cechy, które chcę przekazać poprzez tę kolekcję - jest wyszukana, zrealizowana z najwyższej jakości materiałów, funkcjonalna i mobilna. Ten element będzie flagowy dla całej kolekcji Normand, uosabiając wszystko to, co od początku było założeniem projektu. „Stacja Gourmet” to w istocie praktyczny wózek, który można z łatwością przewieźć do ogrodu, na balkon, ale również wykorzystać we wnętrzach jako element wystroju. Myślę, że ten wózek będzie kluczowy dla całej kolekcji. Jego czysty wzór, proste linie, akcesoria ułatwiające codzienne użytkowanie, praktyczność i piękny design idealnie zagrają z doskonałą odpornością Dektonu.

Więcej na: https://www.cosentino.com/pl-pl/

przeczytaj rowniez
  • Kuchnia i łazienka marzeń w czasie epidemii
    Kuchnia i łazienka marzeń w czasie epidemii

    Cosentino, pochodząca z Hiszpanii firma produkująca wielkoformatowe powierzchnie architektoniczne, na co dzień współpracuje z producentami mebli, projektantami, a także pracowniami kamieniarskimi z całego kraju. Sytuacja związana z epidemią koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie całej branży, forsując wprowadzenie nowych rozwiązań i metod pracy. Zespół Cosentino poprosił swoich partnerów o komentarz na temat tego jak zmieniła się ich praca w związku z ograniczoną możliwością bezpośredniego kontaktu z klientami. więcej

  • Cosentino prezentuje najnowsze kolekcje marki Dekton
    Cosentino prezentuje najnowsze kolekcje marki Dekton

    Cosentino należy do największych i najlepiej rozpoznawalnych producentów powierzchni wielkoformatowych na świecie. Pochodząca z Hiszpanii firma zaprezentowała właśnie „The Collection”, najnowszą propozycję wzorów marki Dekton. Wraz z premierowymi kolekcjami chce pokazać także nowatorskie podejście do promocji i marketingu swoich produktów.  więcej

  • Kamień w nowej formie
    Kamień w nowej formie

    Obok eleganckiego kamienia naturalnego, w naszych domach coraz częściej pojawiają się nowoczesne materiały, ujmujące estetyką i zachwycające doskonałością technologiczną. Dzięki wytrzymałości i odporności na uszkodzenia mechaniczne cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród architektów i projektantów wnętrz. Prawdziwym hitem stały się powierzchnie ultrakompaktowe, zwane również spiekami kwarcowymi. Udowadniają, że efekt kamienia da się osiągnąć bez niedogodności i wymagań związanych z pielęgnacją i użytkowaniem naturalnego surowca. więcej

  • Trzy sposoby na ponadczasową kuchnię
    Trzy sposoby na ponadczasową kuchnię

    Kuchnia to część domu, która wymaga od nas bardzo dobrego rozplanowania. Z jednej strony oczekujemy w niej sprawdzonych materiałów, o jak najwyższej jakości i odporności na intensywną eksploatację; z drugiej, mamy do czynienia z prawdziwym sercem domu, coraz częściej pełniącym także rolę reprezentacyjną. Na co zwrócić uwagę podczas projektowania, tak by przez długie lata cieszyła właścicieli zarówno swą estetyką, jak i funkcjonalnością? więcej

Data publikacji: 4.04.2019 10:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.