„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Design
DESIGN

Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę

  • Komentarze

Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę

Laski marchewki zapakowane jak papierosy. Projekt „Stereotype” projektantki Daizi Zheng ma nas zachęcić do zdrowej żywności poprzez skojarzenia z opakowaniami używek

Fot: daizizheng.com
  • Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę
  • Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę
  • Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę
  • Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę
  • Zdrowy dizajn: zamień papierosy na marchewkę
  • telefon Daizi Zheng
  • telefon Daizi Zheng
  • telefon Daizi Zheng

Laski marchewki zapakowane jak papierosy, seler w opakowaniu, którego dizajn narzuca skojarzenie z frytkami z Maca, jagody w listku na tabletki. Zestaw zdrowych przekąsek w opakowaniach, które kojarzą się z popularnymi używkami, to propozycje od Daizi Zheng. Dobry dizajn zastąpi używki? Przeczytajcie o nowym projekcie chińskiej dizajnerki, czyli „Stereotype”

Daizi Zheng to absolwentka londyńskiego St. Martins College of Art and Design. Ma zaledwie 23 lata, ale jest już dość znaną projektantką przedmiotów użytkowych. Poza komórkami i meblami Zheng projektuje również opakowania na żywność. „Stereotype” to jeden z jej projektów i próba odpowiedzi na pytanie, czy forma, w jakiej podawane jest jedzenie, zachęca do zwrócenia większej uwagi na to, co jemy i wprowadza zdrowe nawyki żywieniowe?

Projekt: Stereotype

Stereotype to pomysł na zastąpienie codziennych, niezdrowych nawyków przez wprowadzenie elementów zdrowej diety za pomocą dizajnerskich opakowań nawiązujących do opakowań popularnych używek (papierosów, leków, fast foodów). Opakowanie jest ważne, związane z danym produktem na tyle, że ideą projektu jest wykorzystanie rozpoznawalnych opakowań, aby sprowokować oswojenie się konsumentów ze zdrową żywnością. 

Dobry dizajn zamiast używek

Daizi Zheng zapełnia znane opakowania nowa treścią, tworząc serię opakowań na warzywa i owoce naśladujących wzornictwo ulubionych niezdrowych „przekąsek”, tj.: papierosy, frytki czy leki. Dizajnerka proponuje sięgnąć po marchewkę zamiast po kolejnego papierosa. Artystkę zainspirowało, że człowiek przywiązuje się do znajomych opakowań i reaguje na nie pozytywnie, nawet jeśli ich zawartość jest szkodliwa. Wg. Zheng wzornictwo, jest w stanie nakłonić konsumentów do zastąpienia złych przyzwyczajeń zdrowa dietą. Dizajn może zastąpić używki? Nawet jeżeli nie, to projekt godny przedstawienia.

Nokia i Coca-Cola

Inny projekt Daizi Zheng bazuje na popularnej marce telefonów komórkowych Nokia i symbolu globalnego konsumpcjonizmu, czyli puszce Coca-Coli. Projektantka chińskiego pochodzenia zaprojektowałała - tym razem dla Nokii - model telefonu komórkowego zasilanego cukrem znajdującym się w napojach słodzonych. Ze względu na wysoką zawartość tego węglowodanu w Coca-Coli, jest ona idealnym paliwem dla tego innowacyjnego urządzenia. Po rozładowaniu biobaterii niezbędna jest nam jedynie kolejna puszka Coca-Coli lub innego słodkiego napoju do jej ponownego naładowania. Telefon zasilany taką biobaterią jest w stanie działać od trzech do czterech razy dłużej (po każdym naładowaniu) od telefonu zasilanego tradycyjnym akumulatorem litowo-jonowym. Taka eko bateria jest w pełni degradowalna. Na razie nie wiadomo, czy projekt Daizi Zheng trafi do oferty Nokii.

przeczytaj rowniez
Źródło: daizizheng.com
Autor: Kaja Zieleniewska
Zdjęcia: daizizheng.com
Data publikacji: 28.08.2011 10:03
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.