Boosteryzm

2014-09-03 17:37
Zaślepka Encyklopedii Architektury
Autor: Muratorplus

Boosteryzm (z ang. boosting, zwiększanie, pobudzanie) to akt polegający na promocji np. instytucji lub miasta. Boosteryzm przyczynia się do poprawy publicznej opinii na temat miejsca, którego dotyczy, uczynienie miejscowości atrakcyjną czy wartą odwiedzenia. Taka promocja może odbywać się poprzez organizację wydarzeń, festiwali, koncertów, czy też zapraszanie znanych osobistości, jak również poprzez np. zainwestowanie w architekturę współczesną - zwłaszcza ikonę architektury zaprojektowaną przez światowej sławy stararchitekta. Budynek taki miałby aktywizować mieszkańców, a przede wszystkim nadać rozgłos miastu. Do boosteryzmu, czyli poprawy wizerunku może przyczynić się tzw. efekt Bilbao.Termin boosterism wszedł do języka angielskiego w XIX wieku. Kolonizacja zachodniego wybrzeża Ameryki doprowadziła do powstania licznych nowych miast. Władze każdego z takich ośrodków starały się uczynić je atrakcyjnym dla osadników miejscem; sposobem na przyciągnięcie nowych mieszkańców, a w rezultacie zwiększenie znaczenia miasta i wpływów z podatków, były zarówno rzeczywiste działania, jak i propaganda. Jej celem było budowanie pozytywnych skojarzeń i wrażenia atrakcyjności miejsca. Kolonizacja Australii czy przyciąganie inwestorów w czasie kryzysu - boosteryzm może być stosowany w różnych sytuacjach i przez przedstawicieli wielu środowisk, w tym polityków, dziennikarzy i urzędników.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej