Kanelury

Kanelury, kanele, żłobkowanie – terminy te nazywają pionowe wyżłobienia zdobiące podpory architektoniczne. Żłobienia na trzonie kolumny są zwykle płytkie, w przekroju są wycinkiem łuku.

Kanele występowały już w Egipcie faraonów, jednak najbardziej charakterystyczne są dla architektury starożytnej Grecji i Rzymu. Występują także w późniejszych epokach.


W porządku doryckim kanele stykają się ze sobą, na ich połączeniu zarysowana jest ostra krawędź. W porządku jońskim i korynckim żłobki są od siebie oddzielone wąską płaszczyzną, pionową listwą. Doryckie kanelury są raczej płytkie i szerokie, kolumna ma ich zwykle 16 do 22. Jońskie są głębsze i węższe, na trzonie jest 20 – 24.

W architekturze średniowiecza (por. architektura romańska, gotyk) żłobkowanie miało zróżnicowany charakter, w niektórych przypadkach stosowano żłobkowanie ukośne albo spiralne. W renesansie niekiedy wzbogacano żłobkowanie o wałki albo półwałki umieszczone w rowkach, na całej wysokości kolumny lub tylko w jej części. W realizacjach nawiązujących do architektury klasycznej żłobkowanie stosowane bywa do zastosowanego porządku.
Kanelowanie wzbogaca światłocieniowe efekty, nadając wizualnie podporze lekkość i wysmukłość.

Kanelowanie stosowane jest niekiedy do zdobienia powierzchni architektonicznych, a także mebli i elementów wyposażenia wnętrz. Szczególnie w okresie klasycyzmu żłobkowanie stosowano w rzemiośle artystycznym, m.in. w nogach stołów i krzeseł.

Powiązane hasła: architektura starożytnej Grecji, architektura starożytnego Rzymu, filar, kolumna, pilaster, porządki architektoniczne, świątynia grecka, świątynia rzymska


Autor: KZ
Data publikacji: 8.01.2014 12:00
Tagi: kanelury
  • Warszawskie Filtry z miedzianym dachem Odtwórz
    TVrama

    Warszawskie Filtry z miedzianym dachem

    Miedziany dach, wieńczący budynek warszawskich Filtrów, ma za zadanie korespondować z zabytkowym charakterem kompleksu Filtrów.

    • skomentuj
    • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.