Alexander McQueen - niegrzeczny chłopiec w świecie mody - zaskakiwał i prowokował. Jego projekty to wyzwanie dla konwencjonalnego rozumienia mody - McQueen nie był zainteresowany wyłącznie wizualnością swoich projektów, ale chyba traktował modę jako odbicie trendów, a przede wszystkim kultury, polityki, osobistych przekonań i refleksję o własnej tożsamości. - Kultowe projekty Alexandra McQueena to prace artysty, którego środkiem ekspresji była moda - przekonywał Thomas P. Campbell, dyrektor Metropolitan Museum of Art w Nowym Yorku. A sam projektant, którego teksty są cytowane na planszach towarzyszących ekspozycji, mówił o próbach ukazania czegoś, co nie było konwencjonalnym pięknem, by dowieść, że piękno pochodzi z wnętrza.
Wystawa kontynuuje tradycję Metropolitan Museum upamiętniającą projektantów, którzy zmienili bieg historii poprzez odkrywanie nowych perspektyw. Ekspozycja Alexander McQueen: Savage Beauty gromadzi projekty kontrowersyjnego projektanta – poczynając od pierwszych stworzonych zaraz po studiach, po ostatnie, które pokazano po śmierci projektanta w 2010 r. (blisko 100 kreacji i 70 akcesoriów). To niepowtarzalna okazja do poznania twórczości kreatora i ikony mody, a przynajmniej do obejrzenia przekroju projektów McQueena z przeszło 19 lat kariery w świecie mody zgromadzonych przez Instutut Kostiumograficzny w jednym miejscu – przestrzeni Metropolitan Museum.
Ekspozycja podzielona jest na działy: The Romantic Mind (red. Romantyczny Umysł); The Romantic Gothic (red. Romantyczny Gotyk); The Cabinet of Curiosities (red. Gabinet Osobliwości); The Romantic Nationalism (red. Romantyczny Nacjonalizm); The Romantic Exoticism (red. Romantyczna Egzotyka); The Romantic Primitivism (red. Romantyczny Prymitywizm) i The Romantic Naturalism (red. Romantyczny Naturalism). Przedstawiamy przegląd wszystkich działów i projekty, które warto zobaczyć.
The Romantic Mind
Galeria wykonana z betonu wprowadza nas w świat McQueena. To nawiązanie do surowości niektórych kreacji projektanta i inspiracja przestrzenią domu i pierwszego atelier Alexandra McQueena przy Hoxton Square.
The Romantic Gothic and Cabinet of Curiosities
Galeria tym razem inspirowana jest jest ideami Edgara Allana Poe i jego „Upadkiem domu Usherów" oraz klimatami gotyckimi i epoką wiktoriańską. W końcu McQueen słynął z twórczego (i kontrowersyjnego) wykorzystywania kultu śmierci i motywów wampirycznych w swoich projektachoraz przy realizacji teatralnych i pełnych dramtyzmu pokazów.
The Romantic Nationalism
Kolekcje McQueena, który urodził się w Szkocji, były bardzo biograficzne, czasem patriotyczne (porzede wszystkim kolekcje: Highland Rape jesień / zima 1996 i Widows of Culloden jesień / zima 2007). Zapytany kiedyś, czym dla niego jest szkockie dziedzictwo, odpowiedział – wszystkim.
The Romantic Exoticism
Ta galeria przypomina, że artystyczna wrażliwość McQueena to także szukanie inspiracji nie tylko w kulturze europejskiej, ale i w egzotyce – Indii, Chin, Japonii, Afryki, Turcji. Obce kulturze europejskiej kroje, materiały i techniki przetwarzał w artystyczny sposób dla wyrażenia siebie w swoich projektach.
The Romantic Primitivism
W tej galerii McQueen powrócił do tematu prymitywizmu w idei stylu życia dzikich w harmonii z naturą W kolekcji Nihilism wiosna / lato 1994 zaprezentował sukienkę z szarańczą – osobista reakcja projektanta na głód w Afryce. Kolekcja It`s A Jungle Out There jesień / zima 1998 wykorzystywała natomiast motyw drapieżnik-ofiara. Pokaz kolekcji Irere wiosna / lato 2003 odbył się w scenerii wraku statku na morzu i zaludniony był piratami, konkwistadorami i amazońskimi Indianami. Projektant zbliżał się w tych inspiracjach do fetyszu.
The Romantic Naturalism
Natura to chyba podstawowa inspiracja Aleksandra McQueena i główny motyw powtarzający się w jego projektach. W galerii zostają przedstawione projekty McQueena, które promowały romantyczny pogląd – natura jako dzieło sztuki.
Metropolitan Museum poleca
Metroplitan Museum proponuje zobaczyć: płaszcz Jack the Ripper; spódnicę Bumster; sukienkę Plato`s Atlantis; marynarkę Joan; marynarkę It`s a Jungle Out There; płaszcz Dante; płaszcz, Supercalifragilisticexpialidocious; sukienkę The Horn of Plenty; płaszcz Eclect Dissect; gorset Spine; gorset Coiled; płaszcz The Hunger; sukienkę It’s Only a Game; płaszcz No. 13; sukienkę No. 13; sukienkę Highland Rape; płaszcz Highland Rape; płaszcz Widows of Culloden; sukienkę Widows of Culloden; płaszcz The Girl Who Lived in the Tree; płaszcz It`s Only A Game; płaszcz VOSS, sukienkę VOSS; płaszcz Eshu; sukienkę Eshu; płaszcz It`s The Jungle Out There, sukienkę Oyster.
Alexander McQueen: Savage Beauty
Metropolitan Museum of Art w Nowym Yorku
Iris B. Gerald Cantor Exhibition Hall
4 maj - 7 sierpień 2011
wstęp wolny

-
Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowuje wystawę poświęconą polskiemu wzornictwu: “Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989”. Ekspozycja zostanie otwarta dla zwiedzających 6 kwietnia i będzie składać się z najbardziej intrygujących projektów powstałych po 1989 roku. Nie mogło na niej zabraknąć wyjątkowych głośników Proton, zaprojektowanych przez Roberta Majkuta dla marki Tonsil. więcej
-
Otwarcie Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym zgromadziło wielu miłośników designu. Na wystawie znalazła się zarówno klasyka, jak i najlepsze projekty z ostatnich lat. więcej
-
Pierwszy przyjazd Thomasa Vinson do Warszawy był jednocześnie jego pierwszym pobytem w Polsce. I tylko ten jeden raz wystarczył, by artysta zechciał się wpisać w lokalną historię. Architektura stolicy i pełni energii warszawianie stali się dla niego inspiracją do stworzenia serii rysunków, reliefów i instalacji. więcej
-
Wprowadzenie zamkniętego cyklu w produkcji ubrań to temat konkursu Global Change Award. Pięciu zwycięzców podzieli się nagrodą w wysokości 1 miliona euro więcej

- DESIGN: Kultowe głośniki projektu Roberta Majkuta w Muzeum Narodowym w Krakowie!
- DESIGN: 100 lat designu w Galerii Wzornictwa Polskiego
- LIFESTYLE: THOMAS VINSON „NIESYSTEMATYCZNIE”. Wystawa
- LIFESTYLE: Zrównoważony rozwój w modzie
- ARCHITEKTURA: Wystawa najlepszych prac magisterskich kierunku Architektura Krajobrazu na SGGW