Meblościanka, pralka Frania, Pewexy, czyli klimat PRL-u, wracają! Ale spokojnie, bo tym razem bez partii i kolejek, tylko jako trend wykorzystywany w nowoczesnym wzornictwie m. in. za sprawą takich inicjatyw twórczych jak Pan tu nie stał, które proponują produkty inspirowane kulturą lat 1930 – 1989: wyszperane na giełdach staroci perełki, stare ilustracje, książki i elementy wystroju wnętrz.
Czym jest popularna ostatnio marka Pan tu nie stał? Prawdziwym PPHU rodem z peerelu - pantuniestal.com początkowo jedynie w wersji blogowej promował dobrze zaprojektowane polskie przedmioty z dawnych lat. Obecnie jesteśmy prawdziwym PPHU: sklepem, wydawnictwem i tak jakby producentem konfekcji damskiej i męskiej – zapewniają na swoim blogu Pan Kierownik i Pani Kierowniczka (tak siebie nazywają współwłaściciele marki).
Marka Pantuniestal.com realizuje się twórczo przede wszystkim w autorskich projektach inspirowanych PRL-em - odzież damska, męska i dziecięca, zabawki, artykuły do domu, książki i inne - rezygnując z oryginalnego retro dizajnu, który zainteresowani znajdą na pchlich targach i allegro. Pan tu nie stał to jednak nie tylko sklep – też blog promujący vintage dizajn, warsztaty dla dzieci, różne autorskie projekty. Wszystkie inicjatywy inspirowane są jednak kulturą peerelu.
Ale dla kogo dizajn od Pan tu nie stał? Gadżety od Pan tu nie stał nas zachwyciły, bo to coś więcej niż sentymentalna podróż do czasów komunizmu dla stęknionych za nim diznozaurów, ale i więcej niż marki streetowe – alternatywa sieciówek – dla tych, którzy chcą się wyróżnić z tłumu i podkreślić swoją indywidualność np. niebanalnym nadrukiem na t-shircie.
W Pan tu nie stał dizajnerzy (m.in. Ola Niepsuj, Kasia Bogucka, Paweł Piekarski, Dawid Błażewicz) – w nadrukach wykorzystujących słowa wyjęte z lamusa, które są z resztą znakiem rozpoznawczym marki – z przymrużeniem oka bawią się peerelowską estetyką trawioną przez lata przez polskie społeczeństwo i tworzą nowoczesny mix dizajnu i rzeczywistości PRL-u.
Ola Niepsuj (aleksandraniepsuj.blogspot.com) to projekty koszulek „Absztyfikant” i „Pobite gary” oraz kalendarz 2011). Kasia Bogucka (nioska.com) – projekty dziecięcych śpioszków, ilustracje do serii folkowych książeczek z serii „Nioska” oraz projekt kalendarza dla ciężarnych „40 tygodni dla tych co przy nadziei”. Maciek Blaźniak (demokreacja.com) i Paweł Piekarski (robotata.net) to autorzy ilustracji do dwóch numerów magazynu do składania „Majster Klepka” z kultowym sklepem mięsnym pani Lodzi i pana Mietka w pierwszym numerze.