Muzeum Guggenheim w Nowym Jorku prezentuje pierwszą retrospektywną wystawę Maurizio Cattelana, pod znamiennym tytułem Maurizio Cattelan: All (Maurizio Cattelan: Wszystko). Przedstawia ona bowiem cały dorobek jednego z najsłynniejszych artystów współczesności.
Urodzony we Włoszech Maurizio Cattelan jest uznawany równocześnie za prowokatora, figlarza jak i tragicznego poetę naszych czasów, stworzył kilka najbardziej niezapomnianych wizerunków w najnowszej sztuce współczesnej. Czerpie szeroko zarówno z popkultury, historii jaki z instytucjonalizowanej religii, by zagłębiać się w siebie, jednak wszystko okrasza niesamowitym humorem.
hiperrealista i surrealista
Cattelana można określić jako hiperrealistę, tworzy bowiem niepokojąco werystyczne rzeźby, które ujawniają sprzeczności, jakie drzemią we współczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie. Zarazem nazywany bywa pierwszym surrealistą trzeciego tysiąclecia. Jego prace są śmiałe i znieważające, ale zarazem śmiertelnie poważne w zjadliwej krytyce autorytetów i nadużywaniu władzy.
Maurizio Cattelan: All to 128 prac artysty, wszystko co Cattelan wytworzył pomiędzy 1989 rokiem, a dzisiaj – zebrane zostały w masie, pozornym nieładzie. Utworzyły rodzaj instalacji, która zawisła pod świetlikiem w olbrzymiej przestrzeni rotundy muzeum Guggenheima. Prace zostały wypożyczone od wielu kolekcjonerów sztuki, tylko kilka eksponatów stanowią reprodukcje.
retrospektywa bez chronologii
– Twórczość Cattelana przeciwstawia się podsumowaniu w jakiejkolwiek tradycyjnej formie wystawy – mówi Nancy Spector, kuratorka wystawy i zastępca dyrektora Solomon R. Guggenheim Foundation. – Wiele jego wczesnych prac to rozważania oparte na działaniu, które są niemożliwe od zrekonstruowania, z kolei jego pojedyncze, ikoniczne obiekty najlepiej funkcjonują w pełnej izolacji. Maurizio Cattelan: All jest więc przyznaniem się w wielkiej skali do tego, że twórczość Cattelna jest niewskazana do oglądania w konwencjonalnej, chronologicznej retrospektywie.
Artysta odparł się temu tradycyjnemu modelowi ekspozycji, stworzył zamiast tego instalację wpisującą się w przestrzeń muzeum, która podstępnie wychwala nieposłuszeństwo włoskiego rzeźbiarza. Streszczenie twórczości Cattelana w formie niedosłownej, trójwymiarowej instalacji przekornie ośmiesza ideę wyczerpującego podsumowania pracy artysty – mówi Spector.

-
Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowuje wystawę poświęconą polskiemu wzornictwu: “Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989”. Ekspozycja zostanie otwarta dla zwiedzających 6 kwietnia i będzie składać się z najbardziej intrygujących projektów powstałych po 1989 roku. Nie mogło na niej zabraknąć wyjątkowych głośników Proton, zaprojektowanych przez Roberta Majkuta dla marki Tonsil. więcej
-
Otwarcie Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym zgromadziło wielu miłośników designu. Na wystawie znalazła się zarówno klasyka, jak i najlepsze projekty z ostatnich lat. więcej
-
Pierwszy przyjazd Thomasa Vinson do Warszawy był jednocześnie jego pierwszym pobytem w Polsce. I tylko ten jeden raz wystarczył, by artysta zechciał się wpisać w lokalną historię. Architektura stolicy i pełni energii warszawianie stali się dla niego inspiracją do stworzenia serii rysunków, reliefów i instalacji. więcej
-
W Muzeum SGGW do końca stycznia 2015 roku trwa wystawa najlepszych prac magisterskich 2013/2014 wykonanych na kierunku Architektura Krajobrazu. Prace pochodzą z Wydziału Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu więcej

- DESIGN: Kultowe głośniki projektu Roberta Majkuta w Muzeum Narodowym w Krakowie!
- DESIGN: 100 lat designu w Galerii Wzornictwa Polskiego
- LIFESTYLE: THOMAS VINSON „NIESYSTEMATYCZNIE”. Wystawa
- ARCHITEKTURA: Wystawa najlepszych prac magisterskich kierunku Architektura Krajobrazu na SGGW
- WNĘTRZA: Murale w wersji techno. Architektura wnętrz Technoparku