Lifestyle
LIFESTYLE

Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky

  • Komentarze

W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Andreas Gursky

Avenue of the Americas, 2001, C-print, 206 x 356 cm / fotografia: Andreas Gursky

Fot: Andreas Gursky/VG Bild-Kunst, dzięki uprzejmości Moniki Sprüth/Philomene Magers

Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu

Andreas Gursky

(ur. 1955 w Lipsku, w Niemczech), mieszka i pracuje w Düsseldorfie; od połowy lat osiemdziesiątych uczestniczy w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, organizowanych przez najbardziej znaczące międzynarodowe galerie i muzea m.in. Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Narodowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio, Centre George Pompidou w Paryżu czy Tate Modern w Londynie.

Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików jest uczniem Bernda i Hilli Becher, znakomitych dokumentalistów, wykładowców Kunstakademie w Düsseldorfie. Podobnie jak działania innych kontynuatorów Becherów, na przykład Axela Hütte czy Thomasa Ruffa, prace Gursky’ego cechuje rezygnacja z ekspresji na rzecz surowego zapisu rzeczywistości, niezwykła klarowność i precyzja, a także monumentalna skala, zarówno jeśli chodzi o ich złożoność, jak i rozmiar.

Na ogół zbudowane z ogromnej ilości szczegółów ujętych z dużego dystansu dają odbiorcom wyjątkowe poczucie oglądania świata z niedostępnej na co dzień perspektywy, niemal wszechwiedzy, za każdym razem będąc, jak się wydaje, najpełniejszym możliwym przedstawieniem wybranej sceny. Widz w stosunku do fotografii, niezależnie od tego czy pokazuje ona krajobrazy, przestrzenie publiczne, czy handlowe znajduje się w pozycji chłodnego, niezaangażowanego obserwatora.

przeczytaj rowniez
  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

Źródło: "Architektura-murator"02/2006
Autor: red.
Zdjęcia: Andreas Gursky/VG Bild-Kunst, dzięki uprzejmości Moniki Sprüth/Philomene Magers
Data publikacji: 16.06.2011 15:25
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.