Lifestyle
LIFESTYLE

Nowe bulwary w Słupsku i Baszta Czarownic

  • Komentarze

Baszta Czarownic w Słupsku, ok. 2015. Bryła budynku

Baszta Czarownic w Słupsku współcześnie

Fot: Dawid Galus, Wikimedia Commons
  • Baszta Czarownic w Słupsku, ok. 2015. Bryła budynku
  • Baszta Czarownic, Słupsk - warto zobaczyć w Słupsku
  • Baszta Czarownic - współczesna architektura
  • Baszta Czarownic w XIX wieku - jeden z zabytków Słupska
  • Bulwary w Słupsku przed wojną

Co warto zobaczyć w Słupsku? Nowe bulwary mają stać się atrakcją turystyczną miasta 

Konkurs architektoniczny

W 2015 roku władze Słupska ogłosiły konkurs architektoniczny na zagospodarowanie terenów nad brzegami rzeki Słupi. Prezydent miasta Robert Biedroń podkreślał, że rewitalizacja przyciągnie mieszkańców miasta na nadrzeczne tereny. Dotąd korzystają z nich przede wszystkim wędkarze i nieliczni spacerowicze. Przebudowane bulwary miałyby się stać atrakcją dla mieszkańców miasta i turystów, a przy tym wygodną trasą łączącą kilka ważnych dla historii miasta obiektów. Jury konkursu nagrodziło projekt Eweliny Siestrzewitowskiej, zakładający m.in. budowę dwóch kładek pieszo-rowerowych. Takie połączenia uzupełnią system szlaków biegnących wzdłuż rzeki. Kładki w razie potrzeby mogłyby też zyskać dodatkowe funkcje, służąc np. jako scena na wodzie w czasie plenerowych koncertów. W przestrzeni publicznej mają zostać rozmieszczone nowe meble miejskie. Celem jest stworzenie „ramy” dla miejskiej biblioteki, budynków muzealnych i pozostałości miejskich murów.

Baszta Czarownic

Pierwsza z kładek ma łączyć rejon zabytkowych spichlerzy, obecnie przejętych przez muzeum, z Basztą Czarownic. Ten malowniczy budynek to jeden z elementów dawnego systemu obronnego miasta. Baszta wzniesiona została w XV wieku z cegły w wątku wendyjskim, na kamiennym fundamencie. Zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem służyła przez dwieście lat. W XVII wieku rozwój artylerii sprawił, że straciła na znaczeniu. Nowożytny system obronny wybudowano dalej od centrum miasta. Wnętrze baszty zaczęło być jako więzienie. Właśnie wtedy wiza zdobyła swoją nazwę. W ciemnych pomieszczeniach przetrzymywano między kobiety podejrzewane o czary. Dla osiemnastu z nich proces skończył się wyrokiem śmierci, z baszty trafiły wprost na stos. Najbardziej znaną z nich jest Trina Papisten („Kaśka katoliczka”), ponoć polskiego pochodzenia.
Gdy pod wpływem oświeceniowych ustaw zakazano karania śmiercią za czary, wieża znów przestała być potrzebna. Wewnętrznych pomieszczeń używano głownie jako magazynów. Na początku XX wieku w wieży urządzono mieszkanie – trudno powiedzieć, czy zadecydował o tym pragmatyczny mieszczanin, czy może przeciwnie, miłośnik powieści gotyckich? Dla wielu mieszkańców miasta baszta była miejscem przeklętym, kojarzącym się ze śmiercią i ciemnymi mocami. Magia nie ochroniła budowli przed poważnymi uszkodzeniami w 1945 roku. Bryłę odbudowano dopiero w latach 1970-1973. Budynek stał się wówczas jednym z obiektów Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej (BGSW).  
Oglądana z boku, bryła wieży sprawia wrażenie odciętej od większej całości. Rzeczywiście, ze średniowiecznych murów wysokich na prawie siedem metrów niewiele zostało, a w pobliżu baszty po II wojnie światowej zbudowano nowe osiedle. 

Witkacy w spichlerzu

Na przeciwległy brzeg turystów przyciągać mają kolejne muzealne budynki. W starych, pamiętających czasy napoleońskie spichlerzach wystawy przygotowuje Muzeum Pomorza Środkowego. Muzeum przejęło obiekty w 2012 roku. Zaadaptowane wnętrza mają służyć do eksponowania czekających dotąd w magazynach zbiorów. Pomorskie muzeum może się pochwalić m.in. najbogatszą w Polsce kolekcją prac Stanisława Ignacego Witkiewicza. W spichlerzach siedzibę ma znaleźć dział sztuki i techniki, biblioteka, kolekcja zbiorów specjalnych. Modernizacja czeka także otoczenie budynków. W sąsiedztwie spichlerzy prezentowane będą wystawy czasowe, a dla dzieci ma być przygotowana przestrzeń do zabawy. Ruch turystyczny na bulwarach ma skłonić przedsiębiorców do otwierania kawiarni. To po części odpowiedź na komentarze mieszkańców, wątpiących w przydatność nowej inwestycji i żądających nowych miejsc pracy.   



przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Magda Feslis, Wikimedia Commons, Polona - materiały archiwalne, Polona, domena publiczna, Dawid Galus, Wikimedia Commons, Zeigenspeck, Wikimedia Commons
Data publikacji: 16.08.2016 14:08
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.