Lifestyle
LIFESTYLE

Planowanie dziedzictwa

  • Komentarze

Planowanie dziedzictwa

Gregory Ashworth, „Planowanie dziedzictwa”

Fot: Międzynarodowe Centrum Kultury, materiały prasowe

O dziedzictwie mówi się ostatnio dużo, ale entuzjazm nie zawsze idzie w parze ze znajomością tematu. Tym bardziej na uwagę zasługuje książka Gregorego Ashwortha „Planowanie dziedzictwa”

Od kilku lat termin „dziedzictwo” coraz częściej pojawia się w wypowiedziach samorządowców i lokalnych działaczy, zwykle w towarzystwie słów „szansa”, „rozwój”, „turystyka”. Przeszłość i tradycje kulturalne postrzegane bywają niekiedy jako panaceum, umożliwiające gospodarczy rozwój. Entuzjaści tej drogi rozwoju przywołują wybrane przykłady miejscowości znanych ze swojego dziedzictwa.

Wydana nakładem Międzynarodowego Centrum Kultury książka „Planowanie dziedzictwa” przedstawia temat w znacznie szerszym kontekście. Gregory Ashworth, autor publikacji zajmuje się  heritologią od lat 70. XX wieku. Związany z Uniwersytetem Groningen badacz analizuje między innymi miejską turystykę, ekonomię, planowanie miast i marketing, a przede wszystkim ich wzajemne wpływy. „Planowanie dziedzictwa” to zbiór tekstów dotyczących zarówno definicji, jak i praktycznych aspektów zarządzania dziedzictwem i osiągania założonych celów.

Już na początku autor stawia granice między ochroną, konserwacją i dziedzictwem, pojęciami niejednokrotnie traktowanymi jako synonimy. W dalszym toku pracy wskazuje szereg niejasnych sformułowań i nieporozumień, utrudniających praktyczne wykorzystanie dziedzictwa.

Gregory Ashworth wiele uwagi poświęca zarządzaniu przeszłością, udzielając przy tym ścisłych wskazówek.
(…) Przepis na udane zarządzanie przeszłością lub przynajmniej na uniknięcie klęski w tej kwestii musi obejmować wszystkie z wymienionych tutaj założeń.
- Po pierwsze, konieczna jest wiedza o tym, co się w tej dziedzinie robi, gdyż dziedzictwo polega na współczesnym użytkowaniu przeszłości, a nie na ochronie pozornie utrwalonego dorobku, którego nie wolno w żaden sposób zmieniać.
- Po drugie, przeszłość tę się kwestionuje – i każdy użytek historyczny będzie naruszał inne sposoby użytkowania przeszłości (…)
- Po trzecie, turystyka jest niesłychanie selektywna. Turysta konsumuje swoje dziedzictwo, nie zaś nasze, dla własnej rozrywki. Nie robi tego po to, by dawać nam polityczne uzasadnienie naszego istnienia, ani po to, aby nas wspierać ekonomicznie.
- Po czwarte, nasza przeszłość może być dzielona i sprzedawana za granicą jak każde inne surowce i to, czy będziemy z tego mieli zyski na miejscu (gospodarcze czy polityczne – wszystko jedno), zależy od tego, czy potrafimy ową przeszłością skutecznie zarządzać i czy gospodarka lokalna sprawnie reaguje na takie możliwości. Oznacza to, że oprócz infrastruktury i bazy handlowej, które są w stanie spełniać zapotrzebowania turystyki, muszą też istnieć silne władze publiczne z wyraźnie określonymi celami dla społeczności, działające w ramach skutecznych struktur organizacyjnych oraz na podstawie szerokiego wachlarza środków finansowych i prawnych.
Jeśli nasze miasta są w stanie spełnić te podstawowe wymogi, to droga wolna! Jeśli nie, to strategia oparta na turystyce nie tylko poniesie klęskę, ale też może się okazać szkodliwa dla miasta…

W kolejnych tekstach autor analizuje różne aspekty funkcjonowania miasta, zajmując się m.in. relacjami między zabudową, użytkownikami i działalnością handlową, a ofertą sklepów i oczekiwaniami turystów. Na tej podstawie wskazuje, które branże mogą liczyć na sukces w historycznych dzielnicach starych miast, a które rodzaje usług zapewne okażą się nieopłacalne w danych warunkach.

Co równie ważne, uderza w rozpowszechnione przekonania dotyczące dziedzictwa, stawiając pod znakiem zapytania wiele spraw uznawanych za oczywiste. Choćby z tego powodu warto sięgnąć po publikację MCK. Czytelnik nie może się jednak spodziewać w pełni uporządkowanego wykładu. Na „Planowanie dziedzictwa...” złożyły się bowiem teksty z ostatniego ćwierćwiecza, publikowane dotąd oddzielnie. Nic więc dziwnego, że w tekście powraca wiele wątków, a poszczególne teksty zazębiają się. Pomocny jest podział materiału na dwie części, „Paradygmaty i paradoksy planowania przeszłości” oraz „Jak zarządzać dziedzictwem”.
Na uwagę zasługuje też szata graficzna, prosta i klarowna, ułatwiająca czytanie. Wśród poważnych opracowań naukowych wyróżnia tom także śmiało dobrany kolor okładki. Projekt przygotował Kuba Sowiński.

W serii Heritologia ukazały się dotąd trzy tomy: Ku nowej filozofii dziedzictwa (2012) Andrzeja Tomaszewskiego; Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast (2013) Josepha Rykwerta, O istocie dziedzictwa europejskiego – rozważania (2013) Krzysztofa Kowalskiego.  


Gregory Ashworth, „Planowanie dziedzictwa”
Tłumaczenie: Marta Duda-Gryc
Wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury
Seria: Heritologia (tom IV)
Projekt graficzny: Kuba Sowiński
Redakcja: Jacek Purchla

Rok wydania: 2015
Format: 17,5 × 21 cm
Liczba stron: 316

Gregory Ashworth, „Planowanie dziedzictwa”

Autor: Krzysztof Zięba
Zdjęcia: Międzynarodowe Centrum Kultury, materiały prasowe
Data publikacji: 15.02.2016 12:45
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.