Lifestyle
LIFESTYLE

Stadion Dziesięciolecia ciągle stoi... na płótnach Mai Kiesner

  • Komentarze

Budynek YMCA, ul. M. Konopnickiej w Warszawie

Budynek został zdewastowany, a widoczne na pierwszym planie schody już nie istnieją

Fot: Maja Kiesner
  • Budynek YMCA, ul. M. Konopnickiej w Warszawie
  • Dom Handlowy Smyk, Al. Jerozolimskie w Warszawie
  • Zakłady Przemysłu Odzieżowego "Cora", ul. Terespolska w Warszawie
  • Willa Niebieska, Saska Kępa
  • Bar "Zodiak", Warszawa
  • Stadion Dziesięciolecia, Warszawa

„Krew człowieka zalewa, jak widzi burzenie Supersamu”- w ten sposób Maja Kiesner- młoda warszawska malarka, opisuje swój stosunek do modernistycznych zabytków Warszawy. W pracach jej autorstwa modernizm staje się nie tyle sztuką teraźniejszości, ile bezczasowości

Prace Mai Kiesner to utrzymane w  realistycznej konwencji widoki ulic oraz pojedynczych budowli, często nie ukazywanych
w całości, ale ujmowanych w skrócie perspektywicznym i kadrowanych w taki sposób, by wydobyć detal (na przykład  kompozycja Sektor 30 przedstawiająca fragment Stadionu Dziesięciolecia). Wszystkie płótna obrazują budowle warszawskiego modernizmu i socmodernizmu, zarówno te najsłynniejsze, jak i te mniej znane.

Portretowane przez Kiesner budynki i ulice pozbawione są rozpraszających uwagę widza detali, drzew czy małej architektury,
przechodniów i mieszkańców. Poprzez rezygnację z wszelkiego sztafażu, bardziej przypominają architektoniczną makietę umieszczoną w abstrakcyjnej i umownej przestrzeni, niż rzeczywisty miejski pejzaż. Efekt purystyczne niemal surowości i odrealnienia potęguje obniżenie horyzontu, dzięki temu – jak w pracach siedemnastowiecznych holenderskich  pejzażystów – obrazy zyskują przestrzeń i „oddech”. Powściągliwość charakteryzuje nie tylko kompozycję, ale również kolorystykę utrzymaną w zgaszonej tonacji. Za sprawą tych zabiegów wyludnione obrazy wydają się zawieszone w bezczasie i pokazują budowle nie jako żywą część miasta, lecz służące do kontemplacji dzieła sztuki. Brak ludzkiej obecności jest jednak, co podkreśla autorka, pozorny, bowiem są hołdem dla twórców prezentowanych obiektów i w tym sensie tematem jej płócien jest tak architektura, jak i człowiek.

Willa na Saskiej Kępie, Supersam czy Stadion Dziesięciolecia zobrazowane na płótnach Mai Kiesner uniknęły konfrontacji
z upływem czasu. Problem społecznego postrzegania oraz konieczności otoczenia opieką obiektów modernistycznych i socmodernistycznych na stałe wpisał się w spis refleksji nad polską architekturą XX wieku. W opinii Mai Kiesner nie dbamy o architekturę. Pozwalamy na to, żeby w Supersamie był McDonald’s, żeby wisiały na nim bannery. Przychodzi wówczas moment, że jest już za późno.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura- murator" 3/2008
Autor: Lidia Klein
Zdjęcia: Maja Kiesner
Data publikacji: 3.06.2011 12:37
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.