„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Lifestyle
LIFESTYLE
Design. Syrena Sport stylowe auto z PRL

Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL w rekonstrukcji

  • Komentarze

Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL

Wirtualna rekonstrukcja Syreny Sport.

Fot: syrenasport.eu
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL
  • Syrena Sport - legenda motoryzacji i designu PRL

Szczytowe osiągnięcie polskiej motoryzacji okresu PRL-u w rekonstrukcji. Jaki będzie końcowy efekt kilkuletnich prac nad Syreną Sport?

Szczytowe osiągnięcie polskiej motoryzacji okresu PRL-u w rekonstrukcji. Grupa entuzjastów motoryzacji zebranych wokół portalu syrenasport.eu, gromadziła materiały na temat legendarnego roadstera przez sześć lat. Teraz trwają prace nad przywróceniem Syreny w takim kształcie w jakim zachwyciła świat ponad 50 lat temu. Syrena Sport nigdy nie została dopuszczona do seryjnej produkcji, powstawała jako prototyp, na którym miały być wypróbowywane nowe rozwiązania w dziedzinie motoryzacji dla aut seryjnych.

A jednak końcowy efekt tak zachwycił twórców i publiczność na poznańskich targach w 1960 roku, że w umysłach twórców zaczęły powstawać plany wprowadzenia auta do seryjnej produkcji. Niestety na planach się skończyło. Syrena nie mieściła się w kanonach socrealistycznego stylu. Władzy nie podobał się zachodni sznyt auta. Nie tylko nie dopuszczono do dalszej produkcji Syreny Sport, ale zniszczono już gotowe egzemplarze.

Syrena Sport nie pasowała do PRL

Okoliczności zniszczenia dokumentacji, oraz samego samochodu nie są jasne. Pewne jest jednak to, że kluczowa była tu opinia I Sekretarza KC Wiesława Gomułki, która przypieczętowała los Syreny Sport. Dzieło projektantów niezmiennie kojarzył, jako ucieleśnienie kapitalistycznej ideologii i stylu życia. Syrena Sport oczywiście posiadała pewne mankamenty techniczne - niezadowalającą prędkość maksymalną jak na samochód sportowy(110 km/h), albo fakt, że gdy samochód był zaparkowany jednym kołem na krawężniku, niemożliwe było otwarcie jego drzwi z zewnątrz.

Za to nowoczesny design i stylistyka sprawiły, że Syrena Sport zdecydowanie wyprzedziła swój czas. A jej znakomita konstrukcja zdecydowanie przeważała nad nielicznymi niedostatkami. Syreną zachwycali się nie tylko Polacy, ale również świat zachodni. W jednym z włoskich pism, Syrena Sport została nazwana „najpiękniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny”. I tak już się utarło. Dziś pereła motoryzacyjnego designu odzyskuje dawny blask dzięki rekonstrukcji. Więcej informacji na temat Syreny Sport szukajcie na stronie syrenasport.eu i profilu na Facebook’u – Syrena Sport Rekonstrukcja.

>>„Projekt rower”, czyli rowery przeszłości i przyszłości w szczeciński Muzeum Techniki  

przeczytaj rowniez
Autor: Pamela Naweje
Zdjęcia: syrenasport.eu
Data publikacji: 2.04.2012 15:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.