archirama.pl

Weekend z Grospierre’em. Nicolas Grospierre i jego fotografia w 4 odsłonach

Nicolas Grospierre, jeden z najsłynniejszych fotografów architektury w ten weekend będzie prezentowanych w Warszawie aż na 4 wystawach! Artysta zaprezentuje nie tylko swoje zdjęcia, ale i instalacje oraz prace video. Głównym wydarzeniem weekendu z Grospierre’em jest nowa solowa wystawa „Bank” w BWA, metaforyczny komentarz dotyczący bogactwa w czasach kryzysu

Nicolas Grospierre

Fotografia z cyklu „BANK”, Nicolas Grospierre

Fot: Nicolas Grospierre

Nicolas Grospierre znany jest przede wszystkim z fotografii architektury, uwiecznia zazwyczaj budynki modernistyczne, w jego pracach dominuje wyrafinowany chłód pustych wnętrz. Często jego zdjęcia układają się w cykle, które dokumentują zmiany zachodzące w życiu budynków. Grospierre fascynujący się brutalizmem i polską powojenną architekturą, często przedstawia obiekty na chwile przed ich śmiercią, wyburzeniem. W jego fotografiach możemy jeszcze dostrzec dawną świetność budynków, ale wszechobecna jest pustka i nieobecność ludzi.

Ten weekend zapowiada się jako wielka gratka dla fanów twórczości Nicolas Grospierre’a. W ciągu trzech dni w Warszawie odbędą się 4 wystawy, w tym jedna indywidualna.

wystawa „Bank” – BWA Warszawa

Fotografować skarbce bankowe w czasach, gdy tyle mówi się o kryzysie, wywołanym właśnie przez banki, wydawać by się mogło publicystyką, komentarzem. Jednak Grospierre w swoim nowym projekcie „Bank” wyszedł poza dosłowność. Solowa wystawa prezentowana w BWA przy ul. Jakubowskiej jest bardziej metaforyczna.

Artysta zdaje się raczej pytać, czym jest bogactwo? Czy to materialne banknoty i złoto trzymane w skarbcu? A może wystarczy tylko opowieść o nich? Przecież Madoff bardziej opowiadał o swoich pieniądzach, niż je miał. Bardziej tworzył przed inwestorami odpowiednie wrażenie, niż naprawdę zarabiał. Jego bogactwo bardziej było narracją niż faktem.

Grospierre w „Banku” jeszcze bardziej komplikuje sytuację. W końcu wpuszcza nas do skarbca, jednak tym, co znajdujemy w środku jest… sztuka. Czyli efektowna fotograficzna instalacja. Sztuka bywa bogactwem w dosłownym sensie. Znawcy rynku sztuki wiedzą o tym doskonale. Jednak przecież znów: to bogactwo niewymierne, zależne od zmiennych opinii, mód, trendów. A co z wartością symboliczną, duchową czy intelektualną? Jak ją wymierzyć? Może raczej powinniśmy uznać, że Grospierre nabija nas w butelkę i w skarbcu pokazuje coś kompletnie bezwartościowego, bezużytecznego – jak bezużyteczna niektórym wydaje się sztuka?

W dodatku fotograf bawi się z nami w kotka i myszkę. Żeby wejść do skarbca, musimy kupić loteryjny kupon. To jeszcze jeden ironiczny gest, sugestia, że bogactwo nie jest już dzisiaj funkcją czy efektem pracy, ale rezultatem zwykłego szczęścia. Bogactwa nie da się przecież zaplanować, przewidzieć, podobnie jak nikt nie jest w stanie przewidzieć kursów giełdowych.

Wszystko razem składa się na realizację mocną wizualnie, ale nawiązującą także do ducha konceptualizmu. Grospierre wskazuje tu drogę, którą chce zmierzać w najbliższym czasie, już nie tylko jako fotograf, lecz raczej jako artysta, który fotografię bierze zaledwie za jedno z dostępnych mediów.

Nicolas Grospierre ma w dorobku fotografie oraz obiekty o potężnej estetycznej jakości. Tym razem proponuje i obiekt, i powiązaną z nim sytuację. „Bank” to fotograficzna instalacja, a zarazem skonstruowany wokół niej performans.

„Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku”

Przez weekend prace Nicolas Grospierre’a będą prezentowane również na trzech wystawach zbiorowych. Jedną z nich jest ekspozycja w warszawskiej Bibliotece Narodowej – „Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku”.

Ekonomiści, filozofowie, publicyści przyznają, że jesteśmy w punkcie, kiedy wiadomo już, iż dotychczasowe zasady funkcjonowania społeczeństw nie działają, ale nadal nie wiadomo, co miałoby je zastąpić. Wyłania się puste pole, przestrzeń, którą coś musi wypełnić. Energia poszukiwań krąży dziś w świecie. I właśnie tę cechę XXI wieku chciano uchwycić na wystawie. Prezentacja w Bibliotece Narodowej, odpowiedzialnej za gromadzenie wiedzy, jest adekwatna do miejsca, gdzie przecież szuka się inspiracji lub przestrogi.

Obok Nicolasa Grospierre’a w wystawie biorą udział: Franciszek Buchner, Hubert Czerepok, Rafał Dominik, Stanisław Fijałkowski, Tomasz Gancarczyk, Maurycy Gomulicki, Małgorzata Kuciewicz, Maciej Landsberg, Konrad Pustoła, Gregor Różański, Tomasz Szerszeń, Filip Zagórski, Rafał Żwirek.

„Skontrum” w Królikarni

Słowo „skontrum” oznacza inwentaryzację muzealiów, porównywanie stanu faktycznego z zapisami w księgach inwentarzowych. Nazywając wystawę terminem wywodzącym się z praktyki muzealnej, jej autorzy zwracają uwagę na skład gromadzonej od 150 lat kolekcji rzeźby Muzeum Narodowego w Warszawie oraz funkcjonowanie samej instytucji muzeum. Pokazują sekretne życie zabytków, które zwyczaj toczy się poza zasięgiem wzroku zwiedzającego – w magazynach i pracowniach konserwatorskich.

Wystawa zbudowana z niemal pięciuset rzeźb staje się ekspresyjną instalacją. We wnętrzach Królikarni ustawiono tyle figur, ile wytrzymają stropy pałacu: chrześcijańskich świętych, bohaterów mitologicznych, arystokratów, mężów stanu i alegorie pojęć abstrakcyjnych.

O reinterpretację kolekcji rzeźby i kondycji muzeum zostali też poproszeni artyści współcześni: Nicolas Grospierre fotografuje rzeźby uśpione w magazynach; Agnieszka Polska czyta muzealne dokumenty; Jan Szewczyk filmuje tajemnicze zabiegi konserwatorskie, jakim poddawane są dzieła sztuki. Czynny udział w wystawie biorą też muzealni konserwatorzy.

„Enklawa” w  CSW Zamek Ujazdowski

Tematem i bohaterem projektu „Enklawa” jest odległe od Warszawy o niewiele ponad 300 kilometrów miasto Kaliningrad; stolica obwodu specjalnego Federacji Rosyjskiej, terytorium o statusie graniczącej z Polską i Litwą eksklawy rosyjskiej.

Kaliningrad, który nie „ruszając się z miejsca”, wielokrotnie zmieniał nazwę, etniczną tożsamość, język i kulturę, jest miastem emblematycznym dla Europy Środkowej. A jednocześnie miejscem niepowtarzalnym, wyjątkiem od reguły, specjalnym przypadkiem.

Obok Nicolasa Grospierre’a w wystawie biorą udział: Danil Akimov, Dimitri Bulatov, Ryszard Górecki, Dominik Lejman, Mariusz Libel, Artur Malewski, Nezhniye Baby (Sasha Artamonova & Zhenya Lapteva), Maciej Stępiński, Katya Shadkovska, Evgeny Umansky, Xenia Uranova, Anna i Adam Witkowscy, Yury Vassiliev, ZOR (Grzegorz Drozd & Alicja Łukasiak).

info o wystawach:

 

„BANK”

BWA Warszawa,

wernisaż 3.12.2011, godz. 19.00, ul. Jakubowska 16 [Dom Funkcjonalny]

 

„COŚ, KTÓRE NADCHODZI. ARCHITEKTURA XXI WIEKU”

Biblioteka Narodowa,

oprowadzanie po wystawie: 3.12.2011, godz. 11.00

 

SKONTRUM”

Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni,

wernisaż: 4.12.2011, godz.17.00

 

„ENKLAWA”

CSW Zamek Ujazdowski,

wernisaż 5.12.2011, godz. 18.00

 

więcej zdjęć Nicolas Grospierre’a: www.grospierre.art.pl

Źródło: www.grospierre.art.pl
Autor: TM
Zdjęcia: Nicolas Grospierre
Data publikacji: 1.12.2011 13:11

Z działem Lifestyle poznasz tajniki współczesnego stylu życia. Jeśli nieobca Ci moda, sztuka czy projektowanie, nasz dział okaże się miejscem idealnym dla Ciebie. Znajdziesz tu wiele inspiracji, które pozwolą zmienić nie tylko wnętrze domu czy mieszkania, ale także uczynić Cię bardziej wrażliwym na otaczające Cię zjawiska. Dział Lifestyle zaskoczy Cię nowinkami ze świata mody, dzięki czemu Twoja garderoba będzie wypełniona jedynie stylowymi ubraniami tudzież dodatkami. Jeśli interesują Cię futurystyczne projekty pełne oryginalności oraz zaskakujące niekonwencjonalną formą, ten dział dostarczy Ci ich w wystarczającej ilości. W dziale Lifestyle wielkie modowe powroty! Dowiesz się, które dodatki możesz śmiało pożyczyć od babci lub wyciągnąć z pamiątkowego kuferka mamy. Nie czekaj, styl życia zależy tylko od Ciebie!