Rozmowy o architekturze
ROZMOWY O ARCHITEKTURZE

Architektura współczesna w formie pisanej - Konkurs Fundacji im. Stefana Kuryłowicza rozstrzygnięty

  • Komentarze

Fundacja im. Stefana Kuryłowicza

Fundacja im. Stefana Kuryłowicza

  • Członkowie jury - I. edycja konkursu TEORIA Fundacji im. Stefana Kuryłowicza
  • Laureatka Konkursu Fundacji im. Stefana Kuryłowicza dr arch. Anna Lorens
  • Przemowa recenzenta nagrodoznej pracy - Piotra Sarzyńskiego, redaktora Polityki
  • Wręczanie kwiatów laureatce - dr arch. Annie Lorens
  • Plakat I. edycji Konkursu Fundacji Stefana Kuryłowicza

Miejsca biesiadne w architekturze współczesnej to temat pracy dr Anny Lorens, nagrodzonej przez jurorów konkursu TEORIA 2013 organizowanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza. Wczoraj odbyło się uroczyste zakończenie I. edycji

Wyniki konkursu zostały ogłoszone 27 marca 2014 roku, na uroczystości w Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Fundacja im. Stefana Kuryłowicza ma na celu wspieranie twórczości młodych architektów, którzy mają w dziedzinie architektury współczesnej wiele do powiedzenia. To jedyny w Polsce konkurs, którego przedmiotem jest praca teorytyczna, a nie projektowa. Do I. edycji autorzy zgłosili zaledwie 8 prac. Zespół jurorski to:

arch. Ewa P. Porębska – redaktor naczelna miesięcznika "Architektura-murator", wiceprezes wydawnictwa MURATOR S.A.,

prof. Arch. Rainer Mahlamäki – dziekan do spraw edukacji na Wydziale Architektury na Uniwersytecie w Oulu w Finlandii. Profesor współpracował m. in. z pracownią Kuryłowicz & Associates przy projekcie Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie,

prof. Jacek Purchla – historyk sztuki i ekonomista, założyciel i dyrektor Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie,

prof. Wiktor Jędrzejec – dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

oraz Agnieszka Tatkiewicz-Nawrocka, absolwentka WAPW, właścicielka wydawnictwa Agencja KANON, laureatka nagród za publikacje ksiażkowe.

Laureatką I. edycji konkursu została dr arch. Anna Lorens. Nagrodzony esej napisany został na podstawie jej pracy doktorskiej, którą obroniła na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w 2013 roku. Tematyka pracy konkursowej dotyczyła miejsc biesiadnych w mieście, czyli obiektów postindustrialnych, opuszczonych, które zyskują nowe życie wówczas, gdy na nowo pojawiają się w nich ludzie.

Współcześnie przestrzeń tymczasowa stanowiąca chwilowe zdarzenie w przestrzeni miejskiej jest znacznie bardziej wartościowa dla odbiorców, niż ta jednorodna, nosząca znamiona niezmienności w czasie. Doświadczanie miejsca, które za chwilę zniknie z mapy miasta, jest znacznie atrakcyjniejsze dla współczesnego użytkownika, niż odwiedzanie przestrzeni znanych i oczywistych – pisze dr Anna Lorens.

Autorka przywołuje takie miejsca jak warszawski Plac Zabaw, Stacja Mercedes czy 5-10-15, Fabryka Trzciny oraz Warszawa Powiśle – dawny pawilon kasowy stacji. Te improwizowane miejsca aranżowane niewielkim kosztem stały się centrami kultury i rozrywki.


  • 1
  • 2
do góry
uaktualnij licznik
Archikrator
Wojciech Wilczyk
Wywiad z:
... na temat:
Zapomniane synagogi - rozmowa z Wojciechem Wilczykiem

Nie miałem pojęcia o skali zjawiska, o tym, że do czasów współczesnych dotrwało w Polsce ponad 300 budynków ...

  • skomentuj
  • więcej
Toyo Ito
Wywiad z:
... na temat:
Cielesność architektury - rozmowa z Toyo Ito

Chciałbym projektować rzeczy, których nie da się ująć słowami, które trudno tak po prostu opisać. O swojej filozofii ...

  • skomentuj
  • więcej
Fabio Novembre
Wywiad z:
... na temat:
Nie boję się niczego – rozmowa z Fabio Novembrem

Moja rodzina to ja, czyli również ona jest częścią procesu twórczego. Nie potrafię oddzielić życia od pracy. Dlatego ...

  • skomentuj
  • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.