Rozmowy o architekturze
ROZMOWY O ARCHITEKTURZE

Przestrzeń, która służy wszystkim

  • Komentarze

Przestrzeń, która służy wszystkim

Mat. Madama

  • Przestrzeń, która służy wszystkim
  • Przestrzeń, która służy wszystkim
  • Przestrzeń, która służy wszystkim
  • Przestrzeń, która służy wszystkim
  • Przestrzeń, która służy wszystkim

Wnętrza publiczne pełnią wyjątkowo ważną rolę społeczną. Spędzony w nich czas ma duży wpływ na nasz nastrój i relacje, a co za tym idzie – na jakość życia. To, jak się prezentują, jest świadectwem klasy całej inwestycji. Te naprawdę dobrze zaprojektowane są udaną fuzją architektury, urbanistyki, designu i sztuki. Jak projektować tego rodzaju przestrzenie, pytamy architektki Agatę Frątczak i Marta Drzymałę, właścicielki pracowni MADAMA, specjalizującej się w tworzeniu wnętrz użyteczności publicznej.

Opowiedzcie nam o swoich początkach i wyzwaniach przy pierwszym znaczącym projekcie wnętrza publicznego…

M: Ideę naszej współpracy od początku stanowiła wspólna wizja twórczego projektowania.

Zasadą, którą przyjęłyśmy jako podstawę, była kolektywna praca zespołu, gdzie często różne doświadczenia i spojrzenia na architekturę dają możliwość uzyskiwania coraz ciekawszych rozwiązań architektonicznych i materiałowych. Poznałyśmy się na studiach na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i od razu poczułyśmy, że chciałybyśmy stworzyć coś razem. Po odebraniu dyplomów nasze drogi na pewien czas się rozeszły, to był moment zbierania doświadczeń w różnych zakątkach świata. Osiem lat temu zdecydowałyśmy się, że chcemy nawiązać współpracę. Powołałyśmy własną pracownię pod nazwą, którą utworzyłyśmy ze skrótów naszych imion i nazwisk. Zanim w nasze ręce trafiło pierwsze zlecenie, wiele lat spędziłyśmy przy projektowaniu dużych przestrzeni pod okiem światowej klasy architektów; mamy w portfolio projekty hoteli i restauracji np. w Berlinie, czy w Hong Kongu.

Pierwsze wspólne zlecenie rozbudziło naszą wyobraźnię; stanęłyśmy przed wyzwaniem zaprojektowania pierwszego w Polsce oddziału Facebooka! Ideą projektu było nawiązanie do kultur wszystkich pracujących w tym biurze – stąd powiązania w postaci grafik czy drobnych dodatków. Równie bardzo ważnym elementem było zaznaczenie lokalizacji biura – czyli Warszawy! Pojawiło się w wielu elementach, takich jak typowy dla Warszawy neon wykonany na zamówienie przez Muzeum Neonów.  Ta realizacja wciąż pozostaje jedną z naszych ulubionych.

Czym różni się proces powstawania projektu wnętrza publicznego od prywatnego? 

M: Zdecydowanie rozmachem! Każdy etap projektowania wnętrza prywatnego, pojawia się także przy zleceniu publicznym, tylko na znacznie większą skalę. Projekt wnętrza publicznego powstaje na bazie spaceplanu, co znacznie ułatwia opracowanie ogromnej przestrzeni. Projekty przechodzą przez ręce wielu uzupełniających się wiedzą branżystów - tu liczy się przede wszystkim logistyka i dobra komunikacja. Z racji specyficznego przeznaczenia staramy się, by  tworzone przez nas biura, hotele, czy restauracje były jak najbardziej funkcjonalne.

Obiekty użyteczności publicznej to czasem wielomilionowe inwestycje. Jakie techniki stosujecie, aby uniknąć potencjalnych błędów?

M: Zawsze opieramy się na doświadczeniu i wiedzy zdobytej podczas wszystkich realizacji. Nasza praca nigdy nie kończy się na projekcie – uczestniczymy w powstawaniu inwestycji, konsultujemy z wykonawcami każdy etap i detal. To najlepszy sposób, by uniknąć błędów. Będąc na miejscu i uczestnicząc we wszystkich pracach na bieżąco, dopracowujemy z podwykonawcami każdy szczegół i na bieżąco rozwiązujemy wszystkie problemy.

Jakie przeciwności napotykacie podczas projektowania dużych przestrzeni? Które z waszych projektów okazały się być najbardziej wymagające?

M: Wbrew pozorom to właśnie wyzwania wprowadzają do naszej pracy pozytywną adrenalinę. Lubimy przestrzenie, które trudno okiełznać –  wtedy finalny efekt daje nam ogromną satysfakcję.  Jednym z najbardziej wymagających projektów było biuro Stalgastu w Centrum Praskim Koneser. Organizowaliśmy cotygodniowe narady, w których uczestniczyli przedstawiciele z każdego sektora współpracującego przy projektowaniu i realizacji. Pomogło nam to uniknąć błędów i dało naprawdę fantastyczny efekt. Przy innych dużych projektach zdarzało się, że w trakcie realizacji odkrywano na przykład dodatkowe kanały wentylacyjne. W takich sytuacjach musiałyśmy niekiedy całkowicie zmienić koncepcję.

W jakiej estetyce czujecie się najlepiej? Jaki styl wybrałybyście, gdyby inwestor zostawił hotel czy biuro w waszych rękach, nie narzucając żadnych ram?

M: Najlepiej czujemy się w prostych, nowoczesnych rozwiązaniach, opartych na materiałach wysokiej jakości. Te komponenty są kluczem do stworzenia ponadczasowości przestrzeni. Druga kwestia to oczywiście funkcjonalność i ergonomia. To miejsca mają służyć ludziom, a nie na odwrót. Z doświadczenia wiemy też, że nie da się stworzyć pięknej inwestycji bez odpowiednio przemyślanego oświetlenia. W życiu kierujemy się zasadą „im mniej, tym lepiej” i chętnie przekładamy to na architekturę.

***

MADAMA

Biuro architektoniczne MADAMA to duet kreatywnych i doświadczonych architektów. Ich celem jest aranżowanie unikalnej atmosfery wnętrz już na poziomie projektu. Przestrzenie stworzone przez MADAMA inspirują i wyzwalają pozytywną energię. Architekci MADAMA są obecni podczas całego procesu projektowania, począwszy od koncepcji aż do końca jej realizacji. Gwarancją spektakularnego efektu jest przywiązanie wagi do szczegółów i dobór świetnej jakości materiałów. MADAMA ma na koncie zarówno projekty mieszkań wykończonych „pod klucz,” jak i przestrzenie  wymagających obiektów użyteczności publicznej.

*MADAMA jest członkiem Stowarzyszenia Architektów Wnętrz

przeczytaj rowniez
  • Monochromia z industrialną nutą
    Monochromia z industrialną nutą

    Podróże to dla wielu ludzi nie tylko pasja, ale również styl życia. Współcześni nomadzi często jednak szukają jednak azylu – miejsca, do którego będą wracać, w którym odetchną i zaplanują kolejne wycieczki. Właśnie takie jest mieszkanie pary podróżników na warszawskim Żoliborzu – pełne harmonii, spokoju i… dobrego wzornictwa. więcej

  • Siłownia i spa pełne elegancji
    Siłownia i spa pełne elegancji

    Moda na zdrowy tryb życia trwa. Miejsc, gdzie można go realizować jest coraz więcej. Jednym z nich jest przestrzeń Lush Life, zaprojektowana przez architektki z pracowni MADAMA, w której mieści się siłownia oraz salon odnowy biologicznej. Punkt zlokalizowany w Turku nieopodal Poznania wyróżnia się jednak dopracowanymi w każdym detalu wnętrzami, które sprawią, że łatwiej będzie zmobilizować się do regularnej aktywności. więcej

  • Apartament z prywatną biblioteką
    Apartament z prywatną biblioteką

    Jeśli chcesz, by wnętrze wyglądało szlachetnie i nietuzinkowo postaw na element wystroju, który na pierwszy rzut oka doda mu splendoru. więcej

  • Nowoczesne biuro w miejscu dawnej fabryki spirytusu
    Nowoczesne biuro w miejscu dawnej fabryki spirytusu

    Za projekt biura firmy Stalgast w Centrum Praskim Koneser odpowiada warszawska pracownia MADAMA. Architekci zadbali o to, by przestrzeń była spójna z unikatową historią tego miejsca. więcej

Data publikacji: 12.09.2019 12:45
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.