Rozmowy o architekturze
ROZMOWY O ARCHITEKTURZE

Znamy wyniki III edycji konkursu architektonicznego FUTUWAWA!

  • Komentarze

Nagroda Jury w kategorii Warszawa przyszlosci oraz nagroda internautow - projekt Kladki Rowerowej Mostu Poniatowskiego autorstwa Kamy Wybieralskiej i Mikolaja Molendy

Nagroda Jury w kategorii Warszawa przyszlosci oraz nagroda internautow - projekt Kladki Rowerowej Mostu Poniatowskiego autorstwa Kamy Wybieralskiej i Mikolaja Molendy

  • Nagroda jury kategoria Pory roku - Biennale nieuzytkow autorstwa Martyny Baran
  • Nagroda jury kategoria Pory roku - Urban garden autorstwa Kamy Wybieralskiej
  • Nagroda Jury, kategoria Warszawa przyszlosci - Ból fantomowy Sciany Wschodniej autorstwa Kai Abdank i Wojciecha Kacperskiego
  • Nagroda Jury, kategoria Warszawa przyszlosci - Tarchomin. Pejzaze pomiedzy architektura autorstwa Doroty Slazakowskiej
  • Wyróżnienie jury - Wyciag_Anię autorstwa Tomasza Rychlewskiego
  • Wyróżnienie jury - Architektura a granice wolnosci -wiezienie XXI autorstwa Doroty Wilczynskiej
  • Wyróżnienie jury - Metram-nowa tozsamosc wizualna autorstwa Mariusza Rozyckiego
  • Wyróżnienie jury - Ośrodek pomocy osobom bezdomnym autorstwa Katarzyny Swiderskiej

Znamy już zwycięzców III edycji międzynarodowego konkursu architektonicznego na najlepszy projekt dla Warszawy przyszłości. Trzy edycje FUTUWAWA pozwoliły zgromadzić i zaprezentować prawie 500 eksperymentalnych projektów. Zobaczcie które były najlepsze!

Futurystyczna wizja warszawskiej przestrzeni miejskiej – konkurs architektoniczny

FUTUWAWA to futurystyczne wizje projektów architektury, urbanistyki i przestrzeni publicznej Warszawy. Młodzi twórcy - głównie studenci architektury tworzą niczym nieograniczoną przestrzeń miejską. Jest to rodzaj projektowej zabawy, która rodzi dyskusję na temat ulic i placów Warszawy.

Kreatywność młodych projektantów była na tyle zaskakująca, że zaproponowano konkurs architektoniczny na najlepszy projekt FUTUWAWY. Prezentowane były zarówno bryły, które rzeczywiście mogłyby powstać, jak i te, które są na tyle utopijne, że nigdy nie będą zrealizowane.

W konkursowym jury zasiedli:

– Sebastian Cichocki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
– prof. Mirosław Duchowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
– prof. Sławomir Gzell, Katedra Projektowania Urbanistycznego i Krajobrazu Wiejskiego, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
– architekt Marcin Mostafa, prezes Oddziału Warszawskiego SARP
– dr Kacper Pobłocki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
– dr Elżbieta Anna Sekuła, Instytut Badań Przestrzeni Publicznej
– Marta Żakowska, redaktorka naczelna Magazynu Miasta

Nagrodę Jury Konkursowego w kategorii projekt dla Warszawy przyszłości zdobyły ex aequo trzy projekty:

Kładka Rowerowa Mostu Poniatowskiego autorstwa Kamy Wybieralskiej i Mikołaja Molendy. Projekt ten zdobył także Nagrodę Internautów w wysokości 2 000 zł.

Werdykt: Jest trafnym odczytaniem problemu miasta i pragmatyczną propozycją jego realnego rozwiązania. Projekt jest przydatny, uzasadniony, wpisany w kontekst miejsca oraz wynika z rzeczywistej potrzeby.

Ból fantomowy Ściany Wschodniej autorstwa Kai Abdank i Wojciecha Kacperskiego

Werdykt: Projekt konceptualny i prowokacyjny. Jest koncepcją, która ma przypominać m.in. władzom miasta o pustce placu Defilad i odwiecznym problemie z jego zagospodarowaniem. Stanowi swego rodzaju lustro, które pokazuje nam obraz tego, co jest „po drugiej stronie” – jednak odbicie jest jedynie lustrzane, co ukazuje nam nieprawdziwość zastanej sytuacji.

Tarchomin. Pejzaże pomiędzy architekturą autorstwa Doroty Ślązakowskiej

Werdykt: Projekt ważny ze względu na zwrócenie uwagi na istotę i potencjał nieformalnych i często niedostrzeganych przestrzeni – dzięki systemowi mikro-interwencji może umożliwić stworzenie w ich miejscu przestrzeni społecznych i bliskich mieszkańcom. Pomysł może być wykorzystywany w podobnych miejscach w stolicy i innych miastach.

Nagrodę Jury Konkursowego w kategorii projekt dla Warszawy przyszłości – PORY ROKU zdobyły ex aequo dwa projekty:

Urban garden autorstwa Kamy Wybieralskiej

Werdykt: Projekt, który – dopracowany – może być z powodzeniem wprowadzony w różne przestrzenie publiczne miasta. W prosty sposób odpowiada na potrzebę zieleni w mieście.

Biennale nieużytków autorstwa Martyny Baran

Werdykt: Propozycja łączy w sobie założenia wielu innych społecznych projektów, mających na różne sposoby ożywiać przestrzenie miejskich nieużytków w Warszawie. Biennale byłoby sezonowym zwieńczeniem procesów poszukiwania i ożywiania fragmentów przestrzeni miejskiej – jest więc w założeniu procesem angażującym, dynamicznym (tak jak dynamiczne jest miasto) oraz posiadającym wyraźne zwieńczenie.


Jury zadecydowało zsumowaniu puli nagród z dwóch kategorii konkursowych i równym podziale tej sumy (8 000 zł) pomiędzy 5 zwycięzców z obu kategorii.

 Oprócz tego wyróżniono jeszcze cztery projekty:

Ośrodek pomocy osobom bezdomnym autorstwa Katarzyny Świderskiej

Architektura a granice wolności – więzienie XXI wieku autorstwa Doroty Wilczyńskiej

Werdykt: Obie propozycje są warte poparcia jako idee/koncepcje, które starają się rozwiązać istotne problemy społeczne przy pomocy architektury.

Metram© – nowa tożsamość wizualna autorstwa Mariusza Różyckiego

Werdykt: Praktyczna, dobrze przygotowana i w zasadzie gotowa do wdrożenia propozycja, która z powodzeniem funkcjonuje w wielu innych miastach, a w Warszawie wydaje się koniecznością.

Wyciąg_Anię autorstwa Tomasza Rychlewskiego
Werdykt: Projekt traktujący miasto z przymrużeniem oka, lekki, pomysłowy i zabawny.

Wszystkie projekty, również te nienagrodzone, można zobaczyć na stronie FUTUWAWY.

 

Milena Glinojecka




do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.