„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Wideo i foto
WIDEO I FOTO

52 domy projektu Bartosza Muchy – Paraarchitektura

  • Komentarze

Wystawa Bartosza Muchy

Wystawa Bartosza Muchy 52 leniwe tygodnie. Paraarchitektura w Projekcie Kordegarda podsumowuje roczny trud tego artysty/dizajnera/dowcipnego obserwatora życia. Począwszy od kwietnia ubiegłego roku, wymyślał on jeden obiekt paraarchitektoniczny na tydzień. Tak zostały opracowane 52 projekty, które autor graficznie zobrazował i opisał w książce pod tym samym tytułem

Poprawa jakości życia, dbałość o wygodę ciała i higienę psychiczną człowieka we współczesnych czasach chaosu i niepokojów, to jeden z najważniejszych celów konceptualnej twórczości Bartosza Muchy. Dużą grupę wymyślonych w ramach najnowszego projektu paraarchitektonicznych obiektów stanowią kryjówki, w których mieszkaniec współczesnego miasta może się schować przed jego zgiełkiem, odpocząć, zdrzemnąć się, zebrać myśli, wyrwać się na chwilę z codziennego kieratu.

Autor bawi się pojęciem domu, który bywa podobnym azylem; czasem jednak staje się pułapką ograniczającą wolność jednostki (szczególnie artysty). Nieprzypadkowo na okładce książki, będącej podsumowaniem projektu, znalazł się obrazek przedstawiający mężczyznę uwięzionego w domu-kołowrotku dla chomika. Siła mięśni mężczyzny rozświetla neon z optymistyczno-ironicznym napisem: „Welcome Home/Witaj w domu”. Dom, rodzina, zdaje się mówić Mucha, zapewniają człowiekowi poczucie bezpieczeństwa, ale mogą też czasem zniewalać.

Bartosz Mucha jest dizajnerem-wizjonerem, dla którego egzystencjalne i społeczne przesłanie projektów jest ważniejsze niż możliwości ich zrealizowania w realnym świecie. Wiele z jego paraarchitektonicznych obiektów czy budynków służyć ma zarówno zwykłemu człowiekowi w potrzebie lub turyście, jak i bezdomnemu — na trwałe pozbawionemu domu czy też ofierze klęski żywiołowej. Materiały, których wykorzystanie Mucha proponuje, są ogólnodostępne i tanie — zgodne z propagowaną przez markę autora (Poor design) zasadą biednego dizajnu. Wiele z prac artysty w zabawny sposób przetwarza istniejące w przestrzeni miejskiej budynki czy obiekty. Artysta lubi bowiem zepchnąć widza z utartych ścieżek myślenia na temat funkcji danego przedmiotu. Często funkcja użytkowa łączy się u niego z rozrywkową, a on sam chętnie konstruuje zabawki dla dorosłych.

Żart, ironia, granie znaczeniami — to ulubione strategie artystyczne Bartosza Muchy. Cechuje go ponadto zamiłowanie do utopijnego myślenia, uporczywe poszukiwanie idealnego domu, pomimo świadomości nieosiągalności takiego ideału.

czytaj całość >>>

przeczytaj rowniez
Źródło: architektura.muratorplus.pl
Autor: red.
Zdjęcia: Bartosz Mucha
Data publikacji: 17.06.2011 17:36
do góry
uaktualnij licznik
PODOBNE
Miesięcznik architektura
W numerze 02/2017:
  • Nowe Centrum Łodzi
  • Forma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej
  • Konstrukcja dworca – o projekcie konstrukcji Łodzi Fabrycznej Mariusz Szefer
  • Dworzec o dwóch twarzach – o Łodzi Fabrycznej Filip Springer
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.