Wideo i foto
WIDEO I FOTO

Homar i Colin Farrell, czyli modernizm jest zimny

  • Komentarze

Homar - The Lobster



Fot: The New Student's Reference Work, 1912

Akcja Homara (The Lobster), nowego filmu Giorgosa Lanthimosa toczy się m.in. w modernistycznym hotelu. Idealnym miejscu dla aktów przemocy…

„Homar” Giorgosa Lanthimosa to film o miłości, ale raczej nie nadaje się na walentynkową randkę. Chyba, że wybranka lubi brutalne sceny i nie razi jej strzelanie do bezbronnych zwierząt domowych. Reżyser buduje obraz świata, w którym uczucia podlegają ścisłym, a przy tym raczej prostym regułom. Główny bohater, porzucony przez żonę nieco ciamajdowaty architekt (Colin Farrel z wylewającym się zza paska brzuchem i swojskim wąsem) trafia do hotelu, w którym w ciągu 45 dni ma znaleźć nową partnerkę. Jeśli mu się nie uda, dostanie drugą szansę. Tyle, że na dnie morza. Wszyscy samotni mieszkańcy hotelu po określonym czasie i nieudanych próbach znalezienia drugiej połówki trafiają do tajemniczego pokoju operacyjnego, z którego wychodzą zamienieni w zwierzęta. Jedynym pocieszeniem  jest fakt, że gatunek można samodzielnie wybrać. Jeśli jak bohater filmu chcecie żyć sto lat na dnie, mieć błękitną krew i cieszyć się do śmierci płodnością, zakład poleca los homara.

Cała historia opowiadana jest chłodnymi kadrami. Kamera porusza się wolno i statecznie, barwy są przygaszone. Tym większe wrażenie robią równie solenne i poważne sceny brutalnej przemocy, którymi gęsto przepleciona jest akcja.
Tłem pierwszej części filmu jest elegancki hotel. Z jednej strony luksusowe miejsce wypoczynku z wszelkimi udogodnieniami, od sali balowej po korty tenisowe i przystań jachtów. Z drugiej, ta komfortowa przestrzeń jest czymś na kształt obozu reedukacyjnego, w którym gościom odbiera się wszystkie rzeczy osobiste, wszyscy muszą nosić identyczne ubrania, a porządek dnia wyznaczają gwizdki i syreny. Nie wspominając rzecz jasna o permanentnej inwigilacji, która umożliwia zachowanie pod kontrolą całości. We wnętrzu hotelu królują szkło i metal, eleganckie meble w stylu skandynawskim. Nie ma zbędnych bibelotów. Czyżby sen modernisty? Ten sterylny świat działa jak maszyna, z precyzyjnie określonym zestawem reguł i zachowań, zestandaryzowanym „modułem ludzkim” i wszechobecną samotnością. Ciekawe, jak często w dystopiach przyszłości obecne są dwa rodzaje architektury: molochy fabryk i elegancka architektura modernizmu.

przeczytaj rowniez
Autor: K. Zięba
Zdjęcia: The New Student's Reference Work, 1912
Data publikacji: 21.03.2016 15:29
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.