Wideo i foto
WIDEO I FOTO

Neon „Siatkarka” znów świeci! Film z „Warszawy w Budowie”

  • Komentarze

W ramach festiwalu „Warszawa w Budowie” odbył się wykład dotyczący historii stołecznych neonów. Imprezę połączono z uruchomieniem po remoncie słynnego neonu „Siatkarka” z placu Konstytucji. Zapraszamy do obejrzenia najpiękniejszych neonów Warszawy!

Film: Marta Żylska

W ramach festiwalu „Warszawa w Budowie” odbył się wykład dotyczący historii stołecznych neonów. Imprezę połączono z uruchomieniem po remoncie słynnego neonu „Siatkarka” z placu Konstytucji. Zapraszamy do obejrzenia najpiękniejszych neonów Warszawy!

Ostatnie lata to prawdziwy renesans reklam świetlnych – czyli neonów. Niegdyś były symbolem nowoczesności, dziś są raczej sentymentalnym elementem pejzażu naszych miast. Swoją klasą i dizajnem przewyższają większość współczesnych reklam i billboardów.

W Polsce neonowy boom przypadł na lata PRL-u. Ulice zabłysnęły neonami krótko po odwilży 1956 roku, a przygasły zaraz po 1989 rok.

Dziś dzięki miłośnikom neonów – wiele z nich jest ratowanych i odrestaurowanych. W Warszawie niedawno na nowo zaświecił neon w kształcie globusa nad budynkiem Orbisu w Alejach Jerozolimskich. Teraz odrestaurowano słynną reklamę świetlną „Siatkarka” przy placu Konstytucji.

Pojawiają się nawet nowe neony – w wyremontowanej hali Dworca Centralnego zawisły świetlne napisy idealnie wpisujące się w modernistyczną architekturę budynku. Powrót neonów na dworzec to zasługa projektantów modernizacji Centralnego – warszawskiej pracowni Towarzystwo Projektowe.

 „Warszawa w Budowie” i neony

W ramach festiwalu projektowania miejskiego „Warszawa w Budowie” odbył się wykład dotyczący historii stołecznych neonów. Imprezę połączono z uruchomieniem po remoncie słynnego neonu „Siatkarka” z placu Konstytucji. To reklama, która współgra z architekturą – neonowa piłka siatkarki opada w dół po elewacji socrealistycznego domu.

Na wykładzie mogliśmy dowiedzieć się ponadto dlaczego neony świecą, kiedy powstały, poznać ich krótką historię przed i powojenną.

Gośćmi spotkania byli Jacek Hanak z firmy Reklama. (Firma powstała po 1956 roku jako Przedsiębiorstwo Usług Reklamowych Reklama, w 1970 została przekształcona w Stołeczne Przedsiębiorstwo Usług Świetlnych, a po 1989 w firmę Reklama.) Swój wykład dał Tomasz Gamdzyk naczelnik wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej a performance pokazała Paulina Ołowska, artystka odpowiedzialna za remont Siatkarki.

neon „Siatkarka” znów świeci

Neon z placu Konstytucji restaurowany był już w 2006 roku, ostatnio ponownie wymagał remontu. Artystka Paulina Ołowska za punkt  honoru wzięła sobie dbanie o „Siatkarkę”, która w trakcie wykładu ponownie rozbłysła.

Modelatorem spotkania była Agnieszka Sural z galerii Witryna. Publiczność bardzo żywo reagowała na wypowiedzi zaproszonych gości, szczególnie wypowiedź Tomasza Gamdzyka wzbudziła wiele kontrowersji, który stwierdził, iż neony należą już do przeszłości a miasto nie jest władne dbania o ich przetrwanie. Ale właśnie taka wymiana myśli między mieszkańcami a władzami stolicy była celem organizatorów festiwalu w „Warszawa w Budowie”. Festiwal ma być wydarzeniem dającym wiedzę i świadomość wszystkim grupom mieszkającym w mieście.

Zobacz też: Polski neon w obiektywie Ilony Karwińskiej

 

przeczytaj rowniez
Autor:
Zdjęcia: www.rynek-kolejowy.pl
Data publikacji: 17.10.2011 12:25
do góry
uaktualnij licznik
PODOBNE
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.