Architektura wnętrz z recyklingu dla stylowego butiku Pop-up shop in SPRMRKT
Kilka lat temu biuro architektoniczne i29 z Amsterdamu zostało poproszone o projekt architektury wnętrz dla nowej siedziby firmy Gummo zajmującej się reklamą. Meble, które znalazły się we wnętrzach miały być „z odzysku”. Architekci postanowili kreować przestrzeń w myśl zasady 3R: Reduce, Reuse, Recycle. Polska wersja to 3U: Unikaj zbędnych rzeczy, Użyj powtórnie, Utylizuj.
W nowym biurze funkcjonowały tylko dwa kolory - biały i grafitowy. Meble, których użyto do aranżacji przestrzeni architekci zdobyli w sklepie internetowym, na aukcjach lub od właściciela, który już ich nie potrzebował. Gdy zebrano odpowiednią ilość umeblowania pomalowano całą „kolekcję” na jeden kolor. Elementy te zostały pokryte ciśnieniowo powłoką polimocznikową w kolorze grafitu. Jest to wodoszczelna i odporna na wszelkie uszkodzenia mechaniczne substancja używana w budownictwie do m. in. hydroizolacji uszkodzonych powierzchni dachowych czy uszczelniania basenów.
Pomysł na taką architekturę wnętrz zaowocował sukcesem medialnym i wyróżnieniami. Architekci pokusili się więc o powtórne zastosowanie tej koncepcji – tym razem w butiku Pop-up shop in SPRMRKT na jednej z ulic Amsterdamu.
W tym przypadku architekci z i29 zaprezentowali instalację artystyczną złożoną z wielu dziwnych elementów takich jak stara sofa i krzesła, lampy, maszyna do szycia, telewizor, globus, buty, lalki, figurki i wiele innych. Zastygła w grafitowej powłoce instalacja artystyczna spełnia tu funkcję zamiennika zwykłego pokoju dziennego.
Milena Glinojecka
