Wnętrza
WNĘTRZA

Biblioteka filologiczna uniwersytetu w Poznaniu

  • Komentarze

Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwerytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Fot: Daniel Rumiancew
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu
  • Biblioteka fililogiczna uniwersytecka w Poznaniu

Budynek powstał w wyjątkowym miejscu, w sąsiedztwie obiektów nasyconych symboliką, od stu lat nadających wielkomiejski charakter Poznaniowi

Pudełkowata forma nowej biblioteki wydziału filologicznego uniwersytetu w Poznaniu, nieregularne podziały jej elewacji, wreszcie detal – kontrastują z miękką, płynną linią monumentalnego gmachu Collegium Maius zbudowanego sto lat temu w stylu „wilhelmińskiego baroku” (projekt baurat Helmut Delius z Berlina). A jednak obydwa obiekty znakomicie ze sobą współgrają.


Stojąc przed niewielkim, nowoczesnym budynkiem, trudno uwolnić się od refleksji na temat sąsiedztwa i wyjątkowej rangi miejsca, w jakim powstał. Gmach Collegium Maius, dawna siedziba Königliche Ansiedlungskommission, Komisji Kolonizacyjnej prowadzącej akcję osiedleńczą Niemców w Wielkopolsce – podobnie jak pobliski Zamek Cesarski, Teatr Miejski czy Akademia Królewska – to budowla o charakterze pomnikowym. Nasycone symboliką, wyraziste, od stu lat nadające wielkomiejski charakter Poznaniowi, stanowią ważny element przestrzenny dzielnicy cesarskiej, wytyczonej w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku zgodnie z planem urbanistycznym Josepha Stübbena z Koloni. Dodawanie nowych, równie wartościowych obiektów w tej części miasta wymaga nie lada talentu. W latach międzywojennych udało się to takim architektom jak Roger Sławski, Adolf Szyszko-Bohusz czy Adam Ballenstedt. Niedawno powiodło się Jerzemu Gurawskiemu – autorowi budynków Akademii Muzycznej („A-m” 10/07). Ale wszystkie one – podobnie jak budowle z czasów Wilhelma II – to obiekty monumentalne, wznoszone na obszernych parcelach. Biblioteka filologiczna, której projekt wyłoniony został w konkursie, jest schowana na dziedzińcu gmachu Collegium Maius, wciśnięta między jego dwa tylne skrzydła. Powstał obiekt neutralny, nie pozbawiony jednak indywidualizmu. Prosty, choć daleki od minimalizmu i na swój sposób dekoracyjny.


Ponaddwukondygnacyjna „partia cokołowa” obłożona została płytami kamiennymi, a nieco niższe, niespełna dwukondygnacyjne zwieńczenie zyskało szklane elewacje. Takie zestawienie nadaje bryle lekkości. Pionowe podziały różnej szerokości nasuwają skojarzenia z architekturą porządkową. Zdają się tworzyć rytm lizen, choć to wyznaczone kamieniem, szkłem i profilami aluminiowymi pasy i płyciny.
Architekci starannie dobrali materiał, jakim obłożono elewacje – zdecydowali się na piaskowiec z Radkowa na Śląsku, taki sam jak ten wykorzystany w dawnej siedzibie Komisji Kolonizacyjnej. Kamienna opaska wieńcząca partię cokołową biblioteki jest na tej samej wysokości co gzyms kordonowy gmachu Collegium Maius. Podobne jest także boniowanie dwóch dolnych kondygnacji, jednak w nowym budynku jego rytm został zakłócony różną szerokością boni i ich nieregularnym rozrzuceniem. Główne wejście znajduje się w przeszklonym łączniku zaprojektowanym między dwoma obiektami. Jego wnętrze to zarazem hol, ale i rodzaj studenckiego forum. Architekci wykorzystali przy okazji pomieszczenia po kotłowni, usytuowane w suterenie starego gmachu, w których urządzili salę prób teatralnych z zapleczem, mogącą służyć także urządzaniu wystaw. Po otwarciu czterech par dwuskrzydłowych drzwi łączy się ona w jedną przestrzeń z westybulem.


Szkielet biblioteki wspiera się na okrągłych, żelbetowych słupach wyeksponowanych we wnętrzach oraz żelbetowym rdzeniu z windą i przeciwpożarową klatką schodową. Słupy z surowego betonu zdają się najciekawszym plastycznie elementem wnętrza. Jak zwykle w tego rodzaju obiektach problemem było maksymalne wykorzystanie powierzchni. Specyfika tradycyjnej biblioteki, a także konserwatywne przyzwyczajenia jej pracowników spowodowały, że wprowadzono sporą ilości wewnętrznych ścian działowych – zacieśniających przestrzeń poszczególnych pięter.
Wnętrza mają minimalistyczny wystrój, co jest o tyle zrozumiałe, że i tak organizować je będą półki z książkami. Jedynym „dizajnerskim szaleństwem” jest wykładzina z wzorem w nieregularne paski – nasuwającym skojarzenia z układem boni w przyziemiu. Wątpliwym rozwiązaniem jest pomalowanie ścian na biało – także w części magazynowej. W rezultacie były brudne jeszcze przed oficjalnym otwarciem budynku, choć architekci twierdzą, że dostarczają pomieszczeniom bibliotecznym więcej światła.
Prosta, bezpretensjonalna architektura obiektu z pewnością wytrzyma próbę czasu. To także przykład biblioteki wydziałowej zrealizownej nie w kampusie na peryferiach, lecz stanowiącej integralną część tkanki miejskiej.

Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu\Library of the Polish and Classical Philology Faculty of the Adam Mickiewicz University in PoznańPoznań, ul. Fredry 10
Autorzy\Architects: Consultor sp. z o.o./APA Jacek Bułat/Neostudio Architekci, architekci Jacek Bułat, Bartosz Jarosz, Joanna Kapturczak, Michał Kapturczak, Paweł Świerkowski
Architektura wnętrz\Interior design: Consultor sp. z o. o./APA Jacek Bułat /Neostudio Architekci, architekci Jacek Bułat, Bartosz Jarosz, Paweł Świerkowski, Katarzyna Kwiesielewicz-Broniarz
Konstrukcja\Structural engineering: Pracownia Projektowa Piotr Fait, Piotr Fait
Generalny wykonawca\
General contractor: Forbud
Inwestor\Client: Uniwersytet
im. Adama Mickiewicza, Poznań
Powierzchnia terenu\
Site area: 7308 m2
Powierzchnia zabudowy\
Footprint: 564 m2
Powierzchnia użytkowa\
Usable floor area: 2062 m2
Powierzchnia całkowita\
Total area: 2464 m2
Kubatura\Volume: 9970 m3
Projekt konkursowy\
Competition design: 2005
Projekt\Design: 2005-2006
Realizacja\Construction:
2007-2009
Nie podano kosztu inwestycji\
Cost of investment not disclosed

przeczytaj rowniez
  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

  •  W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
    W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato

    więcej

Źródło: "Architektura- murator" 10/2009
Autor: Jerzy S. Majewski
Zdjęcia: Daniel Rumiancew
Data publikacji: 10.06.2011 13:25
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.