archirama.pl

Biuro inspiruje! Dizajn w polskich biurach

Biuro równa się nuda i brak kreatywności? Na polskim podwórku wciąż jeszcze tak, ale udało nam się zajrzeć do wnętrz korporacji, które goniąc światowe trendy, spróbowały stworzyć kreatywną przestrzeń dla swoich pracowników. Wnętrza stacji muzycznej MTV Polska, korporacyjnego giganta Unilever, operatora telefonii komórkowej Play Mobile, producenta kultowych jeansów Levi`s, agencji reklamowej Hyper Media, popularnego portalu społecznościowego Nasza-klasa.pl, firmy XSolve czy producenta wódki Wyborowa to tylko niektóre z nich. Przedstawiamy przegląd najciekawszych realizacji

Dizajn w polskich biurach

Biuro Play. Nowe biuro Play od ponad roku również mieści się na warszawskim Mokotowie – tym razem w biurowcu przy Taśmowej. Zostało zaprojektowane przez Massive Design - pracownię architektów znaną z niekonwencjonalnych rozwiązań w przestrzeniach biurowych

Fot: officefacility.pl


 

MTV

Biuro MTV NETWORKS POLSKA od prawie 2 lat mieści się w nowoczesnych wnętrzach biurowca Trinity Park III na warszawskim Mokotowie. Wnętrza zaprojektował znany z innych kreatywnych realizacji architekt Przemysław Stopa i studio Massive Design, które jest m.in. autorem projektu wnętrz dla Play i Wyborowej.

Wnętrza są lekko industrialne, ale przede wszystkim krzykliwe i kolorowe. Krzykliwa przestrzeń i twórczy nieład związany z pracą w MTV - podoba nam się to połączenie. Założeniem projektu było jednak stworzenie przestrzeni oryginalnej i dynamicznej, którą będą kreować sami pracownicy: plakatami, wlepkami, napisami itd.

Charakterystyczny element dizajnu MTV to sufit wyspowy i pozostające na widoku w całej przestrzeni biura instalacje techniczne (kanały wentylacyjne, kable, czujniki, zawory itd.), które kreują industrialny charakter przestrzeni. Przy tym jednak beton i wszystkie instalacje zostały pomalowane natryskowo na biało, dzięki czemu sprawiają wrażenie lekkich, powiększają optycznie przestrzeń, ale w z związku z tym industrialny charakter wnętrz zostaje bardzo złagodzony.

Wnętrza MTV to też fototapety z nadrukowanymi elementami graficznymi lub zdjęciami - ciekawy efekt przy minimalnych kosztach. Także trzymetrowe, ozdobne litery wykonane z plexi, służące jako oznaczenia pomieszczeń to inny ciekawy element wnętrz. Podobała nam się realizacja brainstorming roomu i stworzenie tam strefy, w której można się odizolować od przestrzeni korporacyjnej (Massive Design wykorzystało fototapetę z laskiem brzozowym i zieloną wykładzinę dywanową z długim włosem imitującym trawę i białe kanapy).

Inne ciekawe rozwiązania to modularne projekty stołów konferencyjnych. Blaty zostały wykonane z lekkiej i ekologicznej płyty komórkowej i wykończone błyszczącymi laminatami. Każdy moduł to też inny kolor. Architekci z Massive Design zdecydowali się na to rozwiązanie ze względów artystycznych (tworząc bardziej dynamiczne i futurystyczne wnętrza) oraz funkcjonalnych (podkreślili modularność mebli). Zwraca uwagę też to, że pomysł na stół zdominował wizerunek całej sali konferencyjnej - na jednej ze ścian nawet grafika odpowiada kolorowym pasom modułów stołu.

Play

Nowe biuro Play od ponad roku również mieści się na warszawskim Mokotowie – tym razem w biurowcu przy Taśmowej. Zostało zaprojektowane przez Massive Design - pracownię architektów znaną z niekonwencjonalnych rozwiązań w przestrzeniach biurowych. Dizajnerzy mieli do dyspozycji 6 kondygnacji i 7,5 tys. metrów kwadratowych.

Wnetrza biura Play to doskonały układ funkcjonalny i otwarta przestrzeń - open space i wydzielone w nim: „budki telefoniczne" (przeszklone pomieszczenia do swobodnego prowadzenia rozmów), sale konferencyjne, chillouty, kuchnie, łazienki, pomieszczenia techniczne. Odseparowanie niektórych przestrzeni nie zmniejszyło jednak powierzchni biura, bo architekci zastosowali przezroczyste ścianki Espes. Każde z pięter to także kolejna wolna przestrzeń, różniąca się jednak kształtem, strukturą i układem funkcjonalnym. Żaden z członków zarządu nie ma tu swojego gabinetu, co jest nietypowe w tak dużej korporacji, jednak odzwierciedla charakter firmy PLAY.

Przestrzeń tej korporacji to także ekskluzywny PLAYBAR tworzący mniej formalną atmosferę - z podłogą imitującą ciemne drewno, fototapetą przedstawiającą Nowy Jork nocą, z kanapami od BoConcept. W czarnym, podwieszanym suficie umieszczono też liczne świetlówki, które równomiernie rozprowadzają światło. By wnętrzu dodać jeszcze prestiżu i elegancji, zdecydowano się na dodatkowe ozdobne lampy wiszące firmy Fabbian.

Wyborowa

Wnętrza marki Wyborowa S.A. to też projekt Massive Design. Biuro zajmuje 22. piętro warszawskiego Centrum Finansowego od niespełna roku. Prestiżowa lokalizacja oddała dizajnerom do dyspozycji blisko 1900 metrów kw., którzy stworzyli biuro z niesamowitą różnorodnością wnętrz, a mimo to w miarę spójną i logiczną strukturą. Kolejna ciekawa realizacja Massive Design.

Wnętrza Wyborowej to typowo już: open space, sale konferencyjne i gabinetowe. Dizajn - kolorystka modernistyczna, zimna, stalowo-kamienna. Dominują dwie barwy: biała i czarna i elementy: szkło, stal i wykładzina.  Architekci wykorzystali nowoczesne materiały wykończeniowe, co dodatkowo podkreśla charakter wnętrza. Styl industrialny przestrzeni to sufity w holu i w barze - całe instalacje, przewody i kanały pomalowano na kolor czarnego matu, co daje uczucie większej przestrzeni. W holu dodatkowo zostały zwieszone białe, błyszczące okręgi, które kontrastują z czarnym sufitem i dodatkowo odbijają światło. Są to sufity napinane Barrisol, wykonane przez firmę PHU JAK. By ocieplić i wyciszyć wnętrza, na przeważającej powierzchni znalazły się wykładziny dywanowe Interface, kolekcja Black and White.

Open space tworzą meble biurowe kanadyjskiej marki Teknion oraz krzesła Celle od Herman Miller. Wszystkie strefy łączy szeroki hol, utrzymany w czarno-białej kolorystyce. Przestrzeń została podzielona na charakterystyczne strefy, dedykowane produktom koncernu, do którego należy Wyborowa: strefa WYBOROWA, strefa ABSOLUT, strefa MALIBU, strefa JACOB’S CREEK, strefa CHIVAS REGAL. W koncernie znanym z dystrybucji wódki nie mogło oczywiście zabraknąć też baru.

Każda sala konferencyjna została zaprojektowana w innym stylu. I tak sala Ja­mesona jest stylizowana na irlan­dzki pub, w Jacob’s Creek odtworzono atmosferę piwnicy z beczkami, regałami i stojakami z winem, a w Malibu ma być tropikalny luz, który podkreśla kolorystyka oraz miękkie sofy i kanapy. Ale wizytówką jest sala Wyborowa z us­tawionym pośrodku wielkim stołem na jednej chwiejącej się nodze, co nawiązuje do angielskiego słowa legless, określającego zawianą osobę idącą niepewnym krokiem ulicą. Zresztą motyw Wybo­ro­wej przewija się w całej siedzibie, ozdobionej kłosami pszenicy.

Podsumowanie

Czy jest ktoś, kto nie chciałby pracować w biurze, które bardziej przypomina lunapark niż korporację? Intensywne kolory i wnętrza zaaranżowane z pomysłem pobudzają wyobraźnię. Podstawa to open space, który jest aranżowany tak, by bar­dziej kojarzył się z domem, klubem czy salą gimnastyczną niż z biurem. Trendy we wnętrzach korporacyjnych to nowocześnie zaaranżowane, otwarte przestrzenie plus kolorowe, dizajnerskie meble. W swoich wnętrzach firmy wykorzystują branding lub oryginalny dizajn, czasem zawsze modną ekologię.

Granica między biurem i domem stopniowo się zaciera, a styl pracy staje się mniej oficjalny. Odwołania do świata dziecięcego - wnętrza korporacji budzą skojarzenia z dużym placem zabaw - to przede wszystkim pozytywne emocje. Pozwalają na ciągłą zmianę pozycji i ruch. Zachęcają do nieformalnych zachowań: zdjęcia butów, bujania się, leżenia na podłodze. Pomagają wyzwolić pokłady dobrego humoru i spojrzeć na pewne sprawy z dystansu. Sprzyjają odprężeniu, stymulują kreatywność. Inna sprawa, czy rzeczywiście pracownicy takich biur mają czas korzystać z tych wszystkich zabawek, ale przynajmniej w takich wnętrzach pracuje się przyjemniej.

Massive Design - wykorzystując najnowsze trendy znane z realizacji biur takich korporacji jak Facebook czy Google - stworzyło na trzech kondygnacjach biurowca playzone’y - dla relaksu i rozrywki pracowników (choć jeszcze ani tak rozrywkowe, ani tak awangardowe jak w realizacjach Facebooka i Google). Dizajn playzone`ów to tapety, wykładziny, stylizowany beton architektoniczny, co razem stworzyło wnętrzarski mix. Każdy z chilloutów posiada inny kształt i inne detale wyposażenia. Podstawowe wyposażenie playzone`ów to: ekspresy kawowe, playstation, piłkarzyki, hamaki, siedziska Fatboy'e.

W dizajnie biura Play brakuje typowych odniesień do brandingu firmy - logo i kolory korporacji pojawiają się jedynie na materiałach kampanii PLAY, które zgromadzili sami pracownicy. Również w biurze Play pracownicy maja możliwość samodzielnego kreowania przestrzeni - dużo tu zdjęć, książek czy kubków, co stwarza przyjazny, domowy klimat.

Gorillaz, Depeche Mode, Deep Purple, Moloko, czy U2 to dla Play`a nie tylko nazwy zespołów, ale również sal konferencyjnych, które nadali im sami pracownicy. Nazwy kultowych zespołów rockowych, metalowych czy punkowych zamiast bezimiennych sal konferencyjnych to strzał w dziesiątkę - brawo za kreatywność. Jedna z najbardziej okazałych sal konferencyjnych, w której odbywają się najważniejsze i najliczniejsze konferencje to Sex Pistols. Głównym bohaterem tej przestrzeni jest podświetlany stół projektu Przemysława Stopy, wokół którego umieszczono fioletowe fotele marki Kinnarps

Wnętrza zaprojektowane przez Massive Design to jednak przede wszystkim kolor, jeszcze raz kolor i fototapety. Architekci bardzo inspirowali się wnętrzami międzynarodowych korporacji - naszym zdaniem za bardzo. A ze względu na ograniczenia czasowe i finansowe wykorzystali te inspiracje tworząc małą skalę i wnętrza o mało awangardowym dizajnie. Brakuje w tym projekcie kreatywności, a projektanci mieli przecież stymulować kreatyność pracowników Play`a!

Polskie firmy coraz częściej dostrzegają zalety kreatywnego środowiska pracy (najwięcej ciekawych realizacji tego typu pochodzi dotychczas od architekta Przemysława Stopy i jego pracowni Massive Design). Niestety - chociaż to się powoli zmienia – wciąż większość polskich biur nadal jest bardziej szara i nudna niż kreatywna. Może temu, że Polska nie jest idealnym krajem dla ambitnych projektów architektonicznych. W Warszawie inaczej wynajmuje się powierzchnię biurową - umowy podpisywane są z reguły na 5–7 lat, podczas gdy w Lon­dy­nie czy Nowym Jorku standardem są umowy 15, a nawet 20-letnie. Przy tak długim okresie najmu, zdecydowanie łatwiej o inwestycje w kreatywność wnętrza. Poza tym za granicą jest zupełnie inna skala - centrale koncernów zamiast wynajmować jedno piętro w biu­rowcu, budują własne sie­dziby, dzięki czemu mogą sobie pozwolić na więcej. Dużo też zależy od tego, jak strategiczną rolę w koncernie pełni polski oddział. Tak było np. z Wyborową, czyli polskim producentem wódek należącym do francuskiego Pernod Ricard - warszawski odddział jest strategiczną siedzibą korporacji.

Źródło: Forbes; officefacility.pl
Zdjęcia: officefacility.pl, socjomania.pl, projekty1331.pl
Data publikacji: 3.08.2011 09:46

Dział Wnętrza spodoba się wszystkim, którzy jawią się jako esteci, przykładający uwagę do najdrobniejszych szczegółów aranżacji. Architektura wnętrz: prezentujemy projekty wnętrz, wyszukane pomysły na wnętrza. Wnętrza mieszkań i biur, które prezentują się dizajnersko i oryginalnie. W dziale Wnętrza każdy znajdzie propozycje dla siebie, prezentowane są różne style oraz nietuzinkowe dodatki do wnętrz, które pomogą odmienić zarówno mieszkanie, jak i biuro. Zaglądając do działu, możesz obejrzeć także filmowe wnętrza, jakie do tej pory dostępne były tylko z perspektywy kamery. Z działem Wnętrza poznasz nowoczesne wnętrza, a także projekty ogrodów, które będą idealne do małych mieszkań. Jeśli poszukujesz stylowych dodatków, nie mogłeś lepiej trafić, gdyż w dziale Wnętrza odnajdziesz mnóstwo dekoracji, które staną się dla Ciebie świetną inspiracją. Odwiedź nasz dział i uczyń swoje cztery ściany oryginalnymi.