Wnętrza
WNĘTRZA

Industrialne biuro bez pompy - wnętrze projektu group_a architects

  • Komentarze

Industrialne biuro bez pompy

Industrialne biuro bez pompy

Fot: Krzysztof Zgoła dzięki uprzejmości pracowni

Bezpośrednie przełożenie charakteru działalności firmy na sposób zaaranżowania jej siedziby może się wydawać zbyt oczywistym pomysłem. Jednak projektantom z group_a architects w projekcie nowej przestrzeni biurowej dla zarządu Grupy Powen-Wafapomp SA w Zabrzu udało się uniknąć banalnych rozwiązań. Stworzyli wnętrze efektowne i bezpretensjonalne

W centrum Zabrza, za murem ciągnącym się wzdłuż ulicy Wolności, znajduje się kompleks 50-letnich hal produkcyjnych i budynków biurowych producenta urządzeń dla przemysłu Grupy Powen-Wafapomp SA. Jedną z kondygnacji najwyższego biurowca projektanci poddali metamorfozie. Tworząc przestrzeń do pracy dla menedżerów, zgodnie z ich życzeniem, mieli zerwać z biurową sztampą – wykładzinami, podwieszanymi sufitami, gabinetami z meblami ze skóry i wprowadzić jak najwięcej transparentnych podziałów. 

Architekci szukali inspiracji w stojących wokół biurowca halach produkcyjnych. Wnętrzom postanowili nadać industrialny wygląd odpowiadający charakterowi działalności firmy. Modernizację rozpoczęto od wyburzeń. Trójtraktowy układ z wąskim korytarzem i małymi pokojami po obu stronach wyczyszczono do szkieletowej konstrukcji żelbetowej. Surowe betonowe słupy oraz podciągi z widocznym szalunkiem stały się punktem wyjścia dla dalszego projektowania. Dopasowano do nich betonową, przemysłową posadzkę.

Na prawo od wejścia powstał ciąg zamkniętych pomieszczeń: sala konferencyjna oraz trzy tak samo urządzone gabinety; identyczne są nawet wiszące na ścianach zegary. Dzięki szklanym ścianom działowym niewielkie pomieszczenia wydają się większe. Jedynie pomiędzy gabinetami, by zapewnić minimum prywatności, fragmenty przepierzeń wykonano z nieotynkowanej, pomalowanej na biało lub czarno cegły. Na szklanej, biegnącej przez całą długość biura ścianie naklejono nadruk, który ironicznie komentuje polskie prawo budowlane: Zgodnie z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, skrzydła drzwiowe wykonane z przezroczystych tafli powinny być oznakowane w sposób widoczny. Obok tekstu umieszczono nawet odpowiedni paragraf i numer dziennika ustaw. Zamiast rolet czy żaluzji są czarne lub białe plandeki samochodowe (wyjątkiem jest pomarańczowa kurtyna oddzielająca salę konferencyjną). Niecodzienne zastosowanie zwykłego materiału spowodowało jego nobilitację. Świetlista, gładka materia z daleka przypomina atłas. Kaloryfery, jedyne zachowane elementy, mają formę stalowych skrzyń, które jedynie oczyszczono z farby.

Większość mebli została zaprojektowana przez architektów – od przezroczystej lady recepcyjnej z powyginanych płatów grubej pleksi, po szklane stoły i biurka na stalowej konstrukcji. Szafki na dokumenty wyglądają jak wózki magazynowe, teczki i segregatory zamiast na półkach spoczywają w pudłach z matowego, półprzezroczystego pleksi, każde opatrzono wygrawerowanym logiem firmy. To najciekawsze meble we wnętrzu. W pokoju spotkań nieformalnych, którego ściany od środka wyłożone są sklejką, a od strony recepcji i korytarza stalową blachą z zaciekami, ustawiono pełniący funkcję stolika do kawy 150-kilogramowy wózek szynowy. Całe wyposażenie biura jest mobilne dzięki kółkom, a pomieszczenia można łatwo przearanżować. Całości dopełniają – obowiązkowe od czasów rewolucji biurowej zapoczątkowanej przez firmę Google – elementy pomagające zrelaksować się pracownikom: bokserski worek treningowy, piłkarzyki, konsola PlayStation.
Najbardziej charakterystyczną cechą wnętrza jest brak kolorów. W większości wynika to z użytych tworzyw. Szczerości materiałów towarzyszy szczerość konstrukcji w postaci wyeksponowanych słupów i podciągów oraz systemu instalacji. Plątaniny kabli w korytkach albo rurkach tworzą abstrakcyjne kompozycje.

Zabrzańskie biuro – efektowne, industrialne, w stylu modnych obecnie loftów – było, jak podkreśla sam inwestor, bardzo tanie: jego wyposażenie kosztowało 1000 złotych za metr kwadratowy (w tym meble i oświetlenie).

Idea:

Wnętrze biurowe powinno być ascetyczne, ale nie banalne i mieć charakter jednoznacznie wskazujący na branżę, którą firma reprezentuje. Odcinamy się od obecnie projektowanych i realizowanych „trendy” biur z serii „club”, napompowanych formami i kosztami wyposażenia. W biurach się pracuje. Wnętrze powinno pozwalać skupić się na myśleniu, tworzeniu, rozwiązywaniu problemów, a nie oszukiwać klubową czy domową atmosferą. Chcieliśmy zaprzeczyć powszechnemu myśleniu, że biura zarządów dużych firm powinny być zamknięte, niedostępne oraz epatować pieniędzmi i drogimi rozwiązaniami określającymi status i kondycję firmy. Wobec powyższych przemyśleń zaprojektowaliśmy wnętrze proste w formie, oszczędne w środkach wyrazu i estetycznie szczerze związane z profilem przemysłowej działalności firmy, transparentne, tanie w realizacji i wielofunkcyjne (kuchnia, pokój relaksu i rekreacji). Jedynym kolorystycznym akcentem jest wydzielająca pokój narad pomarańczowo-czerwona plandeka, której barwa ma korzystny, pobudzający kreatywne myślenie wpływ na uczestników spotkań młodej kadry menadżerskiej.
Jacek Krych, Dariusz Gajewski

przeczytaj rowniez
  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

Źródło: "Architektura-murator" 09/2010
Autor: Tomasz Malkowski
Zdjęcia: Krzysztof Zgoła dzięki uprzejmości pracowni
Data publikacji: 13.06.2011 12:52
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.