„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Wnętrza
WNĘTRZA

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu: akustyka najważniejsza

  • Komentarze

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, hol

Biel i czerń, corian na ścianach holu. Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu 

Fot: KZ

Narodowe Forum Muzyki (NFM) we Wrocławiu to jedna z najważniejszych nowych inwestycji publicznych na Śląsku. NFM ma zapewniać muzykom idealne warunki do pracy. Dla projektantów najważniejszym wyzwaniem była akustyka, która zdeterminowała bryłę budynku i architekturę wnętrz. Otwarcie NFM planowane jest na początek września 2015

Przed konkursem architektonicznym

Sercem Narodowego Forum Muzyki jest wielka sala koncertowa na 1800 osób. Jej koncepcja była ustalona na długo przed rozstrzygnięciem konkursu architektonicznego, w którym główną nagrodę zdobyła APA Kuryłowicz&Associates. Za wstępny projekt odpowiedzialna była firma Artec Consultants Inc. Artec odpowiedzialny był za opracowanie koncepcji NFM wraz z wytycznymi dotyczącymi funkcjonalności, liczby i rodzaju pomieszczeń oraz wyposażenia. Amerykańskie przedsiębiorstwo ma w dorobku projekty akustyczne dla teatrów i oper od Tokio po Rosję i Nowy Jork.
Architekci z APA Kuryłowicz nadali formę wstępnemu projektowi i obudowali salę o wcześniej zaplanowanym kształcie.

Wielofunkcyjne Narodowe Forum Muzyki

Projekt opracowany został z myślą o uzyskaniu optymalnych właściwości akustycznych sali koncertowej. A wymagania są różne – w NFM można będzie posłuchać różnych gatunków, bo charakterystykę akustyczną sali można zmieniać w zależności od potrzeb. Regulowane systemy akustyczne dają możliwość dostosowania sali m.in. do koncertów organowych, występów chórów, muzyki kameralnej, jazzu, aż po pop. Wnętrze w razie potrzeby będzie brzmieć jak gotycka świątynia albo kameralny klub.
Główna sala koncertowa będzie mogła także po rozwinięciu ekranu służyć jako kino, a po zmianie projektora stać się nawet kinem 3D. Takie możliwości daje cały zestaw narzędzi, które będzie mógł przed każdym koncertem dostosować akustyk.

Ruchomy sufit akustyczny

Jednym z najważniejszych elementów tego systemu jest specjalny sufit akustyczny (canopy) z prefabrykatów gipsowych. Gips nadaje sufitowi pożądany ciężar – im cięższy element, tym mniejsze drgania. Kilkanaście paneli zawieszono na stalowych linach, które mogą być dowolnie opuszczane lub podnoszone. To ważne, bo położenie płaszczyzn sufitu wpływa na rozchodzenie się dźwięku we wnętrzu.
Projekt przewidywał także budowę specjalnych komór pogłosowych z ruchomymi tzw. skrzelami do sterowania akustyką sali, odbijania i wzmacniania dźwięku oraz montaż 40 specjalnych, ciężkich kurtyn akustycznych. Główna sala koncertowa ma również podwójne ściany z 34 dwutonowymi drzwiami z odpowiednio ukształtowanego betonu.
Połączenie systemu ruchomych paneli akustycznych z komorami akustycznymi w jednym budynku to rozwiązanie nietypowe, po raz pierwszy na świecie zastosowane właśnie w siedzibie Narodowego Forum Muzyki.

Sale koncertowe Narodowego Forum Muzyki

Poza główną salą koncertową w budynku są jeszcze trzy mniejsze (450, 230 i 208 m2), ale równie starannie zabezpieczone przed dźwiękami z zewnątrz. Każda z nich wykończona jest inaczej. W tzw. „sali czerwonej” na ścianach umieszczono indywidualnie zaprojektowane wieloboczne panele. W „czarnej” ściany łamią się harmonijkowo. Ostatnia, najbardziej kameralna sala w kolorze drewna wenge ma natomiast układ ścian w postaci nachodzących na siebie płaszczyzn.

Narodowe Forum Muzyki: izolacja akustyczna

Projekt zakładał maksymalne wyciszenie najważniejszych pomieszczeń. NFM zbudowano w systemie „box in box”, czyli „pudełko w pudełku”. Każda z sal koncertowych jest odrębną konstrukcją, każda z nich wewnątrz gmachu jest osadzona samodzielnie i odizolowana od podłoża. Wejście poprzedza „przedsionek ciszy”, rodzaj dźwiękowej śluzy, wyłożonej panelami akustycznymi. Ściany wszystkich sal posadowione zostały na elastycznych, grubych na przeszło 20 cm, wielowarstwowych podkładach. System zabezpieczeń kontroluje osiadanie sal. Zastosowanie dylatacji i neoprenowych łożysk służy do zminimalizowania drgań, które mogłyby przeszkadzać muzykom.
Wibroizolacja zabezpiecza również wszystkie przewody, rury i kanały wentylacyjne. Wszystkie elementy podwieszone są na amortyzatorach gumowych w przypadku lżejszych instalacji i sprężynowych dla cięższych. Dla ograniczenia szumów i wibracji zaplanowano instalacje bez sztywnych połączeń i kątów prostych.
Również wentylacja jest nietypowa. Do sali koncertowej powietrze napływa powoli, przez tysiące otworów w podstawach foteli i przez szczeliny wentylacyjne. Mała prędkość powietrza sprawia, że nie występuje szum towarzyszący typowej wentylacji. We wnętrzu ma bowiem panować całkowita cisza.


Nazwa inwestycji: Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
Lokalizacja inwestycji: Plac Wolności, Wrocław
Projekt: APA Kuryłowicz & Associates
Inwestor: gmina Wrocław
Akustyka: Artec Consultants Inc
Generalny wykonawca: od lipca 2013 konsorcjum PB Inter-System (lider), Elektormontaż Rzeszów SA (partner), do października 2012 Mostostal Warszawa
Data rozpoczęcia inwestycji: 2010 rok
Planowany termin oddania do użytku: wrzesień 2015
Powierzchnia całkowita: 25 000 m2
Kubatura: około 400 000 m3
Liczba miejsc parkingowych: 660
Montaż okien, wentylacji: TKT Engineering
Systemy wentylacji pożarowej: Mercor S.A.
System sterowania technologii scenicznej: Mikor Inżyniering
Oświetlenie sceniczne: P.S.TEATR Marek Gumiński
System nagłośnienia: ESS Audio
Głośniki: Meyer Sound
System sterowania: Aida
Dekodery artnet/DMX: Pathway
Meble: Office Plus
Siedziska: Nowy Styl Group
Drzwi wewnętrzne: DUDEK H&H
Panele elewacyjne: PRODEMA
Elementy z corianu: DuPont
Transport pionowy w szybie windowym transformatorów o wadze do 7 ton: mini żurawie MAEDA
Koszt inwestycji: ok. 460 mln zł





do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.